Malvia
Föreningsarbete tvingar sjukskrivna tillbaka till jobbet
Sjukskrivna i Uppsala län som på sin fritid är aktiva i föreningar riskerar att bli av med sin sjukpenning.
Försäkringskassan anser att de som klarar av föreningsarbete också klarar av att jobba.

Läs mer på www.sr.se/uppland

Betty
Helt vansinnigt! Jag tycker inte att ett par timmars föreningsstyrelsearbete i månaden kan jämnställas med vanligt fleratimmaromdan-arbete på en arbetsplats.
Försäkringskassornas besparingskrav måste ses över och ändras snarast!
Som reglerna nu nu är utformade så blir det ju rent inhumant! mad.gif
De styrande på riksnivå har ingen aning om hur det ser ut i verkligheten - bland "vanliga dödliga". mad.gif
silos
Helt galet är det!

Utan sina aktiviteter riskerar människor att må ännu sämre.
Malvia
Ena dottern fick ett skov i sin reumatiska sjukdom och har varit sjukskriven i ett halvår. (Äter cellgifter och får kortisonsprutor)

Försäkringskassan kallade till möte, där dottern blev "förhörd" och fick vända ut o in på sitt liv. Bl.a. fick hon frågan om hon var aktiv i nån förening, och ja svarade hon för hon tyckte det var positivt.

F-kassan sa att de skulle gå igenom svaren och se vad de skulle göra.


En person jag känner arbetar väldigt aktivt idieellt i en idrottsförening, blev "utbränd" och sjukskriven från sitt ordinarie jobb, men läkaren tyckte att det var bra att h*n fortsatte med idrottsföreningen.
Betty
Ja tyvärr är det ju så att vad en doktor tycker är bra för den sjuke inte alltid överrensstämmer med vad kassan sedan beslutar med stöd av sitt regelverk och försäkringsläkarnas yttranden. Det bara måste gå att spara pengar på annat sätt än att nagelfara de sjukskrivnas fritidsaktiviteter och misstro dem som simulanter eller bidragsfuskare.
Vi lever i ett så fruktansvärt kallt samhälle där det tydligen i första hand ska sparas på de värnlösa, barnen, sjuka, gamla... Vart är vi på väg? sad.gif
Rossi
Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver men är det verkligen så att man inte får vara MEDLEM i en förening? Kan det inte vara så att om man t.ex. har ett kontorsjobb som man är sjukskriven från så får man inte lov att vara kassör eller sekreterare i en förening? Det kan jag ju faktiskt ha en viss förståelse för. Men att vara en aktiv "vanlig" medlem borde väl inte vara några problem överhuvudtaget?

Sen beror det väl på vad det är för förening också såklart. Om man är sjukskriven för ryggont så förstår jag om det inte godtas att man på fritiden klarar av att vara aktiv akrobat i en förening ....
Betty
CITAT (Rossi @ 28-10-2005, 14:02)
Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver men är det verkligen så att man inte får vara MEDLEM i en förening?

Nej så är det inte. Självklart får man vara medlem i föreningar samtidigt som man är sjukskriven.
Rossi
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 14:05)
CITAT (Rossi @ 28-10-2005, 14:02)
Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver men är det verkligen så att man inte får vara MEDLEM i en förening?

Nej så är det inte. Självklart får man vara medlem i föreningar samtidigt som man är sjukskriven.

Ja, ja, men då så. Då var det inte fullt så illa som det först lät! smile.gif
Farbror Blå
[B]Jag brottas med både den vettiga tanken i Rossis akrobatexempel och det orimliga i kontrollen av mitt liv detta skulle innebära.
Jag ser det så att fritidsengagemanget, om man orkar med det, kan vara det som drar en på rätt köl igen. Efter min krasch bestod fritidsarbetet av sånt arbete som jag ändå inte klarade av, så jag tror inte folk bågar och hittar på.
lavendel2
Överhuvudtaget verkar Försäkringskassans agerande så inhumant!
Jag har bildat mej den uppfattningen efter vad jag läst och sett på Tv..har haft turen att aldrig själv behöva ha med dem att göra!
Det finns säkert några få som fuskar.. men att för den skull ifrågasätta alla långtidsjukskrivna..och skapa en enorm misstroende och kontrollapparat..det kostar säkert mer än dom där få eventuella fuskarna gör! wink.gif
Betty
CITAT (lavendel2 @ 28-10-2005, 15:47)
Överhuvudtaget verkar Försäkringskassans agerande så inhumant!
Jag har bildat mej den uppfattningen efter vad jag läst och sett på Tv..har haft turen att aldrig själv behöva ha med dem att göra!
Det finns säkert några få som fuskar.. men att för den skull ifrågasätta alla långtidsjukskrivna..och skapa en enorm misstroende och kontrollapparat..det kostar säkert mer än dom där få eventuella fuskarna gör! wink.gif

Ja, att jaga och ifrågasätta långtidssjukskrivna liknar "sila mygg och svälja kameler". Största delen fuskare finns troligen bland dem som trixar med föräldraförsäkringen.

Men jag tycker att det finns så många mycket större bovar att jaga i vårt samhälle. Men det är ju så typiskt för hur det ser ut i vårt land idag. Direktörer som missköter sig landar mjukt med stora fallskärmar medan sjuka blir fråntagen sin sjukpenning och hänvisas till soc. sad.gif
Lars-Olof Arvids
Finns det någon definition på vad som menas med "aktiv i en förening"? Räcker det att man har varit på ett möte, eller ska man ha varit med på flera aktiviteter? Gäller det alla typer av möten/aktiviteter? Kanske rentav en meningsfull fritid överhuvudtaget? Själv är jag aktiv i ganska många föreningar och skulle säkert ligga mycket illa till om jag blev sjukskriven med detta vansinniga system där "Storebror" tydligen ska granska ens fritid.

Olle
mamamaggan
Enligt vad jag fått veta så får du sitta i en styrelse 5 tim/vecka medan du är sjukskriven. Det handlar visst om någon demokratisk rättighet och det ska finnas prejudikat på det. Aktualiserades när en som var sjukskriven var med och bildade FI, samt satt/jobbade i styrelsen.

Men du får inte göra något annat, knappt ens skriva på nätet, för då räknas det som jobb.
pejori
försäkringskassan läser regler som fan läser bibeln sad.gif sad.gif
du får inte vara sjukskriven om det finn något annat jobb på arbetsmarknaden som du klarar av.......
det innebär...att om du bara kan röra ett finger så får du inte vara sjukskriven...du kan trycka på en knapp med det fingret....
vissa försäkringskassor kör med rena hårklyveriet när det gäller tolkningen mad.gif mad.gif
en komunalpamp i min komun fick vara sjukskriven, medan dom utredde om han gjort sig skylldig till brott, när han försnillade tio miljoner på aktier mad.gif mad.gif
det tog två år att utreda. han var sjukskriven hela tiden. mad.gif
JAG fick inte sjukpenning för att jag kunde rasta mina hundar själv!!!! sad.gif
höll också på att få min sjukpension indragen med samma motivation..."kan du gå ut med dina hundar, kan du jobba på hunddagis" sa dom. sad.gif sad.gif
tur att min läkare gick emellan.... blink.gif
mamamaggan
Ja du Pejori, det är väl som jag skrev förut att man kanske ska akta sig för att skriva på nätet.

Det gäller tydligen olika regler för olika personer. Hur kunde kommunalpampen få vara sjukskriven ? Ibland undrar man vad som händer.

Men som sagt var , hon som satt i FI's styrelse skulle få göra det i 5 tim/vecka .En chef lite högre upp inom FK uttalade sig då om att det fick man göra.

Men hur kunde de få till det när det gäller dig? Skulle du antingen anställa någon som gick ut med hundarna eller skulle du göra dig av med dem?

Själv väntar jag med spänning på besked från Fk angående sjukersättning efter att varit sjukskriven i 4 år. Får vara beredd på det mesta.
Gillan
CITAT (pejori @ 28-10-2005, 21:41)
tur att min läkare gick emellan.... blink.gif

Där ligger väl ändå det grovsta brottet!
När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
läkare inte ett dugg att säga till om.
F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif

Jag tycker att det är skrämmande blink.gif mad.gif
Betty
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 22:14)
När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
läkare inte ett dugg att säga till om.
F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif


Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttrande utifrån vad han/hon finner i underlaget (Läkarutlåtande om hälsotillstånd - FKF 3200 som din läkare har fyllt i) utan kommemtarer eller bedömningar. Därefter fattar Försäkringskassan sitt beslut - baserat på förtroendeläkarens yttrande.

Det gäller alltså för din läkare att fylla i läkarutlåtandet så tydligt som möjligt så att verkligen alla fakta finns medtagna.

Därefter har du och din behandlare läkare två veckor på er att komplettera uppgifter och lämna synpunkter innan kassan beslutar om indragning av sjukpenning.
Pirum
Föreningsarbete är ju jättebra, det är ju sådant som är vansinnigt uppbyggande! Verkar stolligt om man ska få sota för sådant.. Men, såklart, det är skillnad på förening och förening. Att, om man har en bra dag, koka kaffe och baka bullar till ett föreningsmöte, eller sköta en liten förenings epost-korrespondens, är ju inte samma sak som att vara styrelseledamot i IFK Göteborg smile.gif (även om det senare säkert inte behöver vara alltför betungande det heller...)

Om man jobbar _måste_ man ju prestera varje dag. Är man med i en förening (en vettig sådan) så kan man själv välja en nivå på engagemanget som är bra för en.

Det borde kanske finnas klarare regler för sådant här. Fast, om det nu är 5 timmar som gäller per vecka, det är rätt mycket engagemang. De flesta föreningar borde väl kräva mindre?
LadyG
Ponera att jag skulle bli arbetsoförmögen en längre tid. Jag skulle få problem med andra ord.

Jag är kassör i en förvisso relativt liten förening med 60 - 65 medlemmar allt som allt och jag lägger ner någon eller ett par timmar i veckan på att ordna räkningar, sortera fakturor, hålla ordning på medlemsregistret och bokföra in- och utgifter. Hur betungande man tycker det är beror på en massa faktorer. För mig är de extra timmarna i veckan inte betungande eftersom jag gillar att känna mig nyttig och kunna göra något för en förening som betyder så mycket för mig.

Men kanske en läkare tycker det är för mycket, oavsett vad jag säger?

Å andra sidan är jag väldigt aktiv i föreningen, eftersom jag är assisterande barntränare också och dessutom sitter i styrelsen. Räknar jag in barnträningen också så blir det fem sex timmar i veckan i alla fall. Ganska mycket tid och engagemang med andra ord.

Men om det är bra för mig och det gör mig lycklig, borde jag inte få ägna mig åt det så? Om det kan få mig mer aktiv, höjer livskvalitén för mig och må bättre så borde det vara något de uppmuntrar i stället. Allt för att man snabbare ska komma in i arbete igen?

Jag förstår inte vad det ska tjäna till att tvinga människor lägga ner sina fritidsintressen om de blir sjuka. Det skulle vara katastrof för mig om jag tvingades sluta i föreningen, för jag älskar att vara där. Det är så otroligt viktigt för mig att få vara aktiv i föreningen att jag har svårt att förklara det. Att behöva sluta med det skulle vara förördande. Inte kan de väl mena allvar?

Budo och klubben jag tränar i är en del av mitt liv. En mycket viktig del av mitt liv. De flesta av mina vänner finns där. Ska jag ge upp det då om jag blir sjuk, och isolera mig fullständigt? Det låter orimligt.

Skrämmande land vi lever i. Tack gode gud för att jag är frisk. Än.
netaave
Jag är också drabbad av den försäkringskassan.
Mitt föreningsarbete var det som höll mig uppe på benen och gjorde min tillvaro dräglig under 7 års sjskr.
Dom drog sen in 50% av min sjp med 10 dagars varsel, utan ge arbetsgivaren en chans till att ordna anpassat arbete åt mig.
Det landade i att jag fick gå hemma med lön ytterligare en tid.
Sen blev det ju bra till slut då jag fick mitt nuvarande arbete som jag klarar galant, men det är knappast Fk:s förtjänst! Det fixade kommunhälsan och min husläkare tillsammans.
LadyG
Men herre min skapare så omänskligt beteende! 10 dagar är ju inte någon tid alls??? Kan de verkligen göra så?

Vilken tur att du haft bra läkare och arbetsgivare iaf. smile.gif

Jag blir så rädd när jag hör sånt här. Vart är vi på väg egentligen?
Ophelia
CITAT (netaave @ 29-10-2005, 00:52)
Jag är också drabbad av den försäkringskassan.
Mitt föreningsarbete var det som höll mig uppe på benen och gjorde min tillvaro dräglig under 7 års sjskr.
Dom drog sen in 50% av min sjp med 10 dagars varsel, utan ge arbetsgivaren en chans till att ordna anpassat arbete åt mig.
Det landade i att jag fick gå hemma med lön ytterligare en tid.
Sen blev det ju bra till slut då jag fick mitt nuvarande arbete som jag klarar galant, men det är knappast Fk:s förtjänst! Det fixade kommunhälsan och min husläkare tillsammans.

Ja varför skulle FK fixa ett jobb åt dig. Det är ju knappast i FK`s uppdrag. Om sedan din läkare var med sså är det ju hans/hennes eget val. Den skulle fixa jobbet är ju din arbetsgivare som har rehabiliteringsansvaret så länge du är anställd.....och givetvis du själv. Det är inte heller FK som ska betala den tid som du bedöms ha en arbetsförmåga på och skulle kunna klara av att göra det hos din arbetsgivare.
pejori
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 22:14)
CITAT (pejori @ 28-10-2005, 21:41)

tur att min läkare gick emellan.... blink.gif

Där ligger väl ändå det grovsta brottet!
När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
läkare inte ett dugg att säga till om.
F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif

Jag tycker att det är skrämmande blink.gif mad.gif

dom till och med ifrågasatte hans kunskaper och menade att han var manipulerad av mej wacko.gif wacko.gif
då tände han till och ringde deras chef på FK...sen blev det tyst smile.gif
pejori
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 23:06)
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 22:14)
När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
läkare inte ett dugg att säga till om.
F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif


Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttrande utifrån vad han/hon finner i underlaget (Läkarutlåtande om hälsotillstånd - FKF 3200 som din läkare har fyllt i) utan kommemtarer eller bedömningar. Därefter fattar Försäkringskassan sitt beslut - baserat på förtroendeläkarens yttrande.

Det gäller alltså för din läkare att fylla i läkarutlåtandet så tydligt som möjligt så att verkligen alla fakta finns medtagna.

Därefter har du och din behandlare läkare två veckor på er att komplettera uppgifter och lämna synpunkter innan kassan beslutar om indragning av sjukpenning.

den läkare som våran försäkringskassa anlitade var allmänläkare med öron, näsa hals kompetens. huh.gif
jag var sjukskriven för diskbråck med recidiv och min läkare var proffessor i otopedi smile.gif smile.gif
vem tror du har mest kompetens att bedömma min rygg? sleep.gif
jag var till och med opererad och var nyligen hemkommen från sjukhuset blink.gif
Ophelia
CITAT (pejori @ 29-10-2005, 11:01)
CITAT (Betty @ 28-10-2005, 23:06)
CITAT (Evgeni @ 28-10-2005, 22:14)
När det gäller f-kassan idag, har ju din egen
läkare inte ett dugg att säga till om.
F- kassans läkare vet ju bättre.Trots
att han/hon aldrig har träffat dig. ohmy.gif


Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttrande utifrån vad han/hon finner i underlaget (Läkarutlåtande om hälsotillstånd - FKF 3200 som din läkare har fyllt i) utan kommemtarer eller bedömningar. Därefter fattar Försäkringskassan sitt beslut - baserat på förtroendeläkarens yttrande.

Det gäller alltså för din läkare att fylla i läkarutlåtandet så tydligt som möjligt så att verkligen alla fakta finns medtagna.

Därefter har du och din behandlare läkare två veckor på er att komplettera uppgifter och lämna synpunkter innan kassan beslutar om indragning av sjukpenning.

den läkare som våran försäkringskassa anlitade var allmänläkare med öron, näsa hals kompetens. huh.gif
jag var sjukskriven för diskbråck med recidiv och min läkare var proffessor i otopedi smile.gif smile.gif
vem tror du har mest kompetens att bedömma min rygg? sleep.gif
jag var till och med opererad och var nyligen hemkommen från sjukhuset blink.gif

Någonstans tycks det som om din problematik inte redogjorts på ett tydligt sätt. Tyvärr tycks det inte vara så ovanligt att ju högre upp en läkare befinner sig i hierarkin desto mer anser han/hon att FK ska fatta mellan raderna av det som skrivits. Jag betvivlar inte alls behandlare läkares kompetens men utifrån de underlag som inkommer så har ju FK regler coh en nedsättning p g a medicinska orsaker bedöms alltid till arbetsförmåga genom en stegmodell.

Du har ju all rätt att inkomma med underlag som styrker nedsättning under kommuniceringstiden. Om beslut fattats så ska du givetvis överklaga. Får du även där ett fastslaget beslut så ska du givetvis överklaga i Länsrätten.
Gillan
Ja, jag minns inte längre hur många rundor
min läkare fick gå med fk innan min sjukpension
gick igenom, men tufft var det. Inte nog med att
man redan är dålig. Sen ska man bli ifrågasatt
av denna jäkla kassa också. Va tror dom egentligen mad.gif .
Att man frivilligt går ner till knappt existens i pengar ohmy.gif .
Att det är kul att helt plötsligt inte vara arbetsförmögen wacko.gif
Vart detta samhälle är på väg förstår verkligen inte jag mad.gif


/Gillan

mad.gif vafaan, hela min förbannade värld
brakade ju ihop när jag blev "sjuk" mad.gif
[/COLOR][/COLOR]
netaave
CITAT (Ophelia @ 29-10-2005, 10:22)
CITAT (netaave @ 29-10-2005, 00:52)
Jag är också drabbad av den försäkringskassan.
Mitt föreningsarbete var det som höll mig uppe på benen och gjorde min tillvaro dräglig under 7 års sjskr.
Dom drog sen in 50% av min sjp med 10 dagars varsel, utan ge arbetsgivaren en chans till att ordna anpassat arbete åt mig.
Det landade i att jag fick gå hemma med lön ytterligare en tid.
Sen blev det ju bra till slut då jag fick mitt nuvarande arbete som jag klarar galant, men det är knappast Fk:s förtjänst! Det fixade kommunhälsan och min husläkare tillsammans.

Ja varför skulle FK fixa ett jobb åt dig. Det är ju knappast i FK`s uppdrag. Om sedan din läkare var med sså är det ju hans/hennes eget val. Den skulle fixa jobbet är ju din arbetsgivare som har rehabiliteringsansvaret så länge du är anställd.....och givetvis du själv. Det är inte heller FK som ska betala den tid som du bedöms ha en arbetsförmåga på och skulle kunna klara av att göra det hos din arbetsgivare.

Men jag var inte arbetsför, hade två oberoende läkarintyg på detta. Trots detta valde Fk bara att lita på deras förtroendeläkare som aldrig träffat mig.

Man är ju sjskr från den tjänst man för tillfället innehar eller hur?

Att jag sen kunde klara att arbeta 50% med ett skrivbordsjobb, är inget som jag eller mina läkare reflekterade över eftersom det inte finns i mitt egentliga yrke.

Jag hade också haft rehabsamtal med Fk tillsammans med min föreståndare och där beslöts göra en ny bedömning 2 år senare. Men under den tiden hände alltså detta.

Fk fick också efter dom i länsrätten betala tillbaka dom pengar jag förlorade, alltså 20%/dag för den tid min arbetsgivare gick in och betalade sjuklön.

Jag hade ju ändå tur som var anställd i en kommun där det finns en organisation för hälsa och rehab, hur det gått om jag varit anställd privat vågar jag inte tänka på.

Hade också krävt att få ersättning för den ohälsa för den lidande och oro som Fk orsakat mig, men sånt befattar sig inte denna verksamhet med, de bara orsakar den.
Biggan_
CITAT (Evgeni @ 29-10-2005, 11:22)
Ja, jag minns inte längre hur många rundor
min läkare fick gå med fk innan min sjukpension
gick igenom, men tufft var det. Inte nog med att
man redan är dålig. Sen ska man bli ifrågasatt
av denna jäkla kassa också. Va tror dom egentligen mad.gif .
Att man frivilligt går ner till knappt existens i pengar ohmy.gif .
Att det är kul att helt plötsligt inte vara arbetsförmögen wacko.gif
Vart detta samhälle är på väg förstår verkligen inte jag mad.gif


/Gillan

mad.gif vafaan, hela min förbannade värld
brakade ju ihop när jag blev "sjuk" mad.gif
[/COLOR][/COLOR]

Här är det tvärtom! Min sambo är njursjuk och väntar på transplantation (har väntat i tre år nu, och får dialys 3 dagar i veckan). Han har blivit förtidspensionerad mot sin vilja. Får han en ny njure och allt fungerar så blir han kanske fullt arbetsför igen. Tycker inte det är rätt att man skall förlora på att det inte finns tillräckligt med organ att tillgå. Pensionsersättningen är ju mycket lägre än om han hade fått vanlig sjukersättning sad.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 29-10-2005, 11:22)
Att man frivilligt går ner till knappt existens i pengar ohmy.gif .
Att det är kul att helt plötsligt inte vara arbetsförmögen wacko.gif
Vart detta samhälle är på väg förstår verkligen inte jag mad.gif


/Gillan

självklart är det frivilligt smile.gif smile.gif
det finns ingen som vill arbeta utan alla som går till FK är lata och arbetskygga personer som älskar att leva på allmosor från staten mad.gif
arbetsoförmögen är bara bluff....du jobbar säkert svart så du får massor med pengar över wacko.gif wacko.gif
dom till och med skickar ut spioner..... mad.gif

nä...lägg ner försäkringskassan smile.gif smile.gif
amaira
Oj så mycket negativa erfarenheter och så mycket rädslor... Stackars er. wub.gif

Är det bara jag som har haft (och har) BRA erfarenheter av försäkringskassan?????

Är ju förtidspensionerad (sjukbidrag heter det visst numera) på heltid sedan drygt ett år tillbaka.
Före dess sjukskriven heltid, halvtid, tre kvart osv i olika omgångar och försök under en längre period. Tills jag fick en veckas rejäl genomgång och arbetsprövning hos försäkringskassans utredningssjukhus i Nynäshamn.
Där hade de läkare, arbetsterapeuter, kuratorer, psykologer, eget rum och himla god mat tre gånger om dagen biggrin.gif wub.gif

Vi alla som var där, blev bemötta med djup respektfullhet, och flera som var där uttalade sig med stor förvåning över hur skönt det kändes att äntligen bli tagna på allvar.
Flera hade fibromyalgi eller ryggproblem, och en del upplevde att deras läkare inte tagit dem på allvar.

Jag tror nog att många gånger är det en själv som har svårt att ta sig själv på allvar. Då läser man in "förakt", "nonchalans", osv. i sånt som kanske istället är "stress", "vanmakt", osv, hos hjälppersonalen.
Att vara läkare är ju också ett jobb, som bränner ut sina arbetare, precis som vilket jobb som helt idag. Arbetsmarknaden ser ju till stor del ut så idag. Och alla är vi människor!!!


Hur som helst så var de fantastiska, allihopa, på Nynäshamn!
Vilket jag inte var ensam om att uttrycka.

Det är ju så med mig också, att det inte syns vilka svårigheter och vilken problematik jag har! Det är "bara" så, att det "inte funkar".
Gissa om sånt kan tolkas som "lathet" om man vill!!! Hur många bevis som helst finns det för "lathet".

Men den som har haft svårast för att förstå (läs "accepera") - har varit jag själv.
De läkare, psykologer, kuratorer, arbetsterapeuter, osv som jag träffat, har varit ett oerhört stöd för mig.

Hur kan det bli så?
Har jag bara haft tur?

Visst, ibland har det inte funkat med en del. Vi människor är ju olika, har olika personkemi och olika sätt att bemöta problem och situationer och andra människor.
Ibland har jag varit mycket frustrerad. Situationen har heller inte varit lätt för mig, så det var knappast konstigt.

Hur som helst har försäkringskassan har tagit väl hand om mig. (inom det som är DERAS områden alltså) De har ordnat med olika åtgärder, och när de inte fungerat skickade de mig till Nynäshamn. Vilket var en ren semestervecka, betald, med god mat, väl omhändertagande, fina omgivningar för vackra promenader, osv. wub.gif

Allt FK har gjort i samband med mig, har varit på initiativ från dem, för JAG har "inte vetat"! Vilket betyder att jag inte har behövt "driva på" dem på något vis.

När jag till slut fick min heltidsersättning, kallades jag till genomgång hos en av deras handläggare i sådana ärenden. Hon berättade allt, exakt hur det var, både ekonomiskt, försäkringsmässigt, fackligt, arbetsmässigt.
Hon förhörde sig också om min situation rent allmänt. Hon tog sig god tid och ville veta alla mina frågor, och fanns även själv frågor åt mig. Att jag har många intressen och håller mig i form och god kondition uppskattades enbart!

Hon sa att ingen någonsin kommer att ifrågasätta min arbetsförmåga en gång till, jag är klar hos dem. För evigt om jag vill.
Om jag däremot VILL försöka återgå till arbete en dag, så får jag ta kontakt med dem, och då finns det vissa regler för hur det kan gå till.

Med det bestämmer JAG!

T.ex. får jag PROVA arbeta upp till ett halvår (tror jag det var) UTAN att förlora min ersättning från fk! Detta ifall det inte funkar, då kan jag falla tillbaka på mitt sjukbidrag igen.
Jag får också arbeta upp till ett visst antal timmar i månaden i framtiden, utan att mitt sjukbidrag berörs.

Allt det här finns det fasta regler för. Vill jag föröka mig på att arbeta igen, ska jag ta kontakt med dem igen. DE kommer inte att kontakta MIG igen (med några krav).


En stor eloge vill JAG ge, till alla de fantastiska och professionella människor som jag mött inom sjukvården, psykvården, neurovården, och även inom försäkringskassan!

wub.gif wub.gif wub.gif
mamamaggan
Du hade nog tur ändå Amaira. Jag har hört om flera som också varit på sådana utredningar där man kommit fram till att personen i fråga inte kan jobba men där Fk ändå säger att de är full arbetsförmögna.

Har även träffat sjukskrivna när jag gått på behandlingar som råkat ut för liknande saker.

Det tycks som om klimatet hårdnar allt mer , nästan vecka för vecka.

I mitt fall har F-läkaren uttalat sig tidigare att jag ska ha sjukersättning men FK har gått emot i alla fall. Vet inte vad jag ska tro men jag tror att det spelar in att jag har en arbetsskada. Då har jag rätt till livränta och det blir mycket dyrare än enbart sjukersättning. Verkar som om man bara tittar på pengarna.
pejori
det värsta försäkringskassan gjorde med mej, var att skicka mej till SAMHALL (skyddad verkstad) för att jag "skulle lära mej att passa tider och lära mej att gå till ett jobb" wacko.gif wacko.gif
dom behandlade mej som om jag aldrig haft ett jobb, vilket jag hade då. sad.gif
SAMMA jobb som jag haft i 27 år, innan jag blev sjuk unsure.gif
mamamaggan
Det är väl olika på olika lokala Fk-kontor. Men det verkar som om det finns många kontor med näst intill helt inkompetent pesonal. Chefen för mitt kontor sa till mig " Javisst ja, vi kanske inte ska glömma att det faktiskt finns de som ÄR sjuka också". wacko.gif
*Felix matte*
Maken blev av försäkringsläkaren erbjuden förtidspension efter bara 10 månaders sjukskrivning...9 mån efter by pass op. Han godkände och har nu haft det i snart 5 år

Jag kallades till ett samtal efter 2 års sjukskrivning och de bad mig ansöka om förtidspension men det ville jag inte göra (tyckte jag var för ung)... då fick jag veta att FK kunde ge mig pension fast då fick jag inte 3 mån retroaktivt, vilket jag skulle få om jag själv ansökte. Det var innan jag fick min nuvarande diagnos. De gav mig förtidspension (numera heter det sjukersättning).

Nu däremot när jag ansökte om handikappersättning (på inrådan av sjukvården) så var det mycket prat om minuter hit, minuter dit som jag var i behov av hjälp.
Förnedrande att sitta och försöka uppskatta antal minuter det tar att t.ex få håret borstat och flätat (då när jag var riktigt dålig)... jag vägrade räkna tider (har numera inte ens armbandsur) så resultatet blev att handläggaren skrev 3 min till hårvård... åka till doktorn = 7 min dit + 7 min hem = 14 minuter hjälpbehov = kostnad 5kr
Herregud människa tänkte jag... här sitter du och fattar noll! mad.gif

Har förstått att vi två kommit lindrigt undan... efter att ha träffat folk på rehab som är i dåligt skick och FK vill skicka ut på heltid.
Känner med er alla som fått och får kämpa mot byråkratin wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon