Full version: Katter
Sidor: 1, 2
netaave
Igår när dottern kom hem så smet en av grannarnas katt med in. Den for ner i hennes rum i gillestugan och in under sängen.
Det var omöjligt att komma åt den, jag kommer ju inte ner för trappen så hon fick ju försöka själv stackarn.
Som tur var satt jag vid datorn när det hände och Millan vår kanin var med mig så jag kunde stänga in henne där.

Så småningom lyckades iaf dottern få ut katten från under sängen men då for den i stället iväg in i tvättstugan och in i pannrummet. När den åter igen kom ut i gillestugan fick hon tag på den varpå den fräser och biter henne i handen.
Hon släppte förstås och sen tordes hon inte ta i den och det dröjde en lång stund innan vi lyckades skrämma ut den.

Vid det här laget fullkomligen kokade jag av ilska och hade ringt säkert 10 ggr till ägarna utan svar.
Vi var sen tvungna att åka in till stan och på kvällen orkade jag inte ta kontakt med ägaren då jag redan visste att hon förmodligen inte skulle bry sig.
Hon har dock en dotter i samma klass så min flicka berättade vad som hänt och visade att katten bitit henne. Hon sa då bara att hon visste att katten brukade gå in när det stod öppet någonstans, men kommenterade inte bettet. Här hade det inte stått öppet, den smet ju in med jäntan.
Jag har naturligtvis inte heller hört något från mamman.
Enligt skolsköterskan var det ingen fara med bettet bara vi håller det rent.

Det här har ju inte precis gjort min inställning till katter och deras ägare bättre, fy f-n vad jag hatar det här.
Vad hade hänt om vi inte märkt att den kom med och åkt iväg, vår kanin går ju lös på dagarna.
Har den här katten ett normalt beteende? Mår den bra?
Har för mig att jag hört någonstans att en katt som är omskött inte går in i andra hus.
Här är det så att ungarna fick katten när de slutade på fritids för att dom inte skulle vara ensamma, men nu är nyhetens behag över sen ett par år och ingen verkar bry sig. Kattstackarn ser vi ute både kvällar och dagar.

Skriv nu inte att jag ska prata med ägaren för det är lönlöst det vet jag sen man försökt prata med henne om ungarna. Tror inte hon ids bry sig.
pejori
tycker det låter som en helt normal katt. smile.gif
den söker sig in, när den inte har ett eget hem, där den får värme och mat sad.gif
den är skygg och agressiv om den har blivit illa behandlad sad.gif
tror att det är många som både sparkat ut den och även slagit den. sad.gif
vad gör man....svårt när inte ägarna bryr sig sad.gif sad.gif
förstår din frustration och ilska, men ring komunen och fråga vad du ska göra och om dom inte kan komma och skjuta den sad.gif
då tar dom förmodligen kontakt med ägaren så får ni se vad som händer wub.gif
Kathy
Svårt att säga om katten mår bra eller ej, men utifrån din beskrivning så låter det som om katten helt enkelt var rädd och försökte komma undan och därför markerade med fräsningarna och när det inte funkade, så bet den.
Tråkigt att din dotter skulle råka ut för det, då hon bara ville hjälpa katten ut. sad.gif
"Tur" att det ändå gick så pass bra som det gjorde.

Vissa katter trivs med att vara utekatter och det är inget fel med det, lika lite som det är att ha innekatt. Vår kisse var innekatt, även om vi ofta var ute med honom i sele, så valde han att gå in efter en halvtimma.
Svärmor däremot, har två katter som trivs att vara ute - både kvällar och nätter.
Vad man bör tänka på är att låta kastrera sin utekatt, när det är dags.
Rossi
Jag förstår din ilska! Och även om du inte ville ha det rådet så tycker jag gott att kattens ägare kunde få veta vad som hänt. Skönt att bettet inte ställde till det i alla fall.

Vår grannes katt är älskad och omskött och ompysslad av sina ägare men han försöker ändå ta sig in i vårt hus om chansen finns (han har lyckats ett par gånger ......).
Gillan
Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill
ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa
katter. Ja,det kan jag till viss del köpa.

Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att
en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller
nån form av inhägnad?!

Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin
att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur,
som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte
erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud
taget wink.gif . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar
din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara
inne i hela dess liv wacko.gif
Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp,
men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det
att jag inte älskar honom wink.gif. Skulle inte tro det. Jag älskar
honom alldeles för mycket för att stänga in honom.

Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror
att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund.
Ni kan inte ha mer fel.

Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv
med många av er andra. That´s life biggrin.gif
/Evgeni
netaave
CITAT (Evgeni @ 21-10-2005, 13:06)
Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill
ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa
katter. Ja,det kan jag till viss del köpa.

Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att
en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller
nån form av inhägnad?!

Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin
att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur,
som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte
erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud
taget wink.gif . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar
din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara
inne i hela dess liv wacko.gif
Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp,
men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det
att jag inte älskar honom wink.gif. Skulle inte tro det. Jag älskar
honom alldeles för mycket för att stänga in honom.

Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror
att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund.
Ni kan inte ha mer fel.

Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv
med många av er andra. That´s life biggrin.gif
/Evgeni

Till vem riktar du det där svaret?

Vad jag vill få fram är att grannens katt överhuvudtaget inte har i mitt hus att göra, jag skiter väl i om katten blev rädd eller kände sig trängd den var i mitt hus och där är inga katter välkomna och då ska jag ta mig 17 slippa det också hur mycket frihetsberoende den än är.

Eller jag kanske ska avliva vår kanin utifall grannens katter har lust att komma till oss!
En av katterna här dödade en kanin för en liten flicka för bara någon månad sen, på kaninägarens tomt! Sen urskuldadesig kattägaren med att det inte går att dressera katter utan dom skulle passat sin kanin i stället. Hur sjuk får man bli som kattägare egentligen??????
Gillan
CITAT (netaave @ 21-10-2005, 13:33)
[
Till vem riktar du det där svaret?

Vad jag vill få fram är att grannens katt överhuvudtaget inte har i mitt hus att göra, jag skiter väl i om katten blev rädd eller kände sig trängd den var i mitt hus och där är inga katter välkomna och då ska jag ta mig 17 slippa det också hur mycket frihetsberoende den än är.

Eller jag kanske ska avliva vår kanin utifall grannens katter har lust att komma till oss!
En av katterna här dödade en kanin för en liten flicka för bara någon månad sen, på kaninägarens tomt! Sen urskuldadesig kattägaren med att det inte går att dressera katter utan dom skulle passat sin kanin i stället. Hur sjuk får man bli som kattägare egentligen??????

Till vem som helst som tror att det går att
dressera en katt sleep.gif

Det är väl klart att jag förstår ditt dilemma. Du vill
inte ha en katt i ditt hus. That´s it!, varken mer eller
mindre. Vad jag däremot inte förstår, är vem du ska
kunna skylla på. Det måste väl inte bero på att katten är
vanvårdad eller har ett olyckligt hem, att den följer med din
dotter in? Till och börja med kanske den helt enkelt var
nyfiken och att den sen blev skräckslagen och därför
betedde sig som den gjorde.

Det är ju inte nödvändigt att hitta en syndabock wub.gif
Sulawesii
Jag måste stämma in i att välskötta katter kan gå in i hus/ lägenhet där de inte hör hemma. Ofta är ju unga katter nyfikna och orädda.
När en av mina katter var en ung tjej klev hon in hos min gamla, söta granntant och lade sig på sängen..... oj vad jag skämdes när hon talade om det för mig.....
pejori
CITAT (Evgeni @ 21-10-2005, 13:06)
Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill
ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa
katter. Ja,det kan jag till viss del köpa.

Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att
en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller
nån form av inhägnad?!

Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin
att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur,
som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte
erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud
taget wink.gif . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar
din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara
inne i hela dess liv wacko.gif
Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp,
men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det
att jag inte älskar honom wink.gif. Skulle inte tro det. Jag älskar
honom alldeles för mycket för att stänga in honom.

Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror
att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund.
Ni kan inte ha mer fel.

Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv
med många av er andra. That´s life  :D
                                /Evgeni

jag tillhör dom som har katter....inomhus. smile.gif smile.gif
ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. smile.gif
mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin wub.gif
en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill.
det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... wub.gif
jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sad.gif
sedan till frågan om man kan dressera en katt.... huh.gif
vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet wub.gif wub.gif
så helt dumma är dom inte smile.gif

detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 14:58)
jag tillhör dom som har katter....inomhus. smile.gif smile.gif
ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. smile.gif
mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin wub.gif
en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill.
det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... wub.gif
jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sad.gif
sedan till frågan om man kan dressera en katt.... huh.gif
vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet wub.gif wub.gif
så helt dumma är dom inte smile.gif

detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla smile.gif

Det där kan jag skriva under på... (allt du har skrivit stämmer på pricken.. tillockmed det om matbordet smile.gif )
humla
Jag har tyvär också haft "oturen" att få in flera av grannskapets katter i huset, där de absolut inte får vara. Dels för att jag har marsvin, med en specialbyggd inhägnad som saknar tak, alltså en katt kan ta sig in. Och katter är rovdjur; de är mycket intresserade av mina små djur. Det är en naturlig instinkt, och inte kattens fel.

Jag tycker att det är kattägarnas ansvar att se till att deras katt inte ställer till problem i andras hus.

Ska jag aldrig kunna ha öppet ett fönster, eller öppna en dörr för att vädra? Det är en sak i trädgården, där ska de förstås heller inte vara men jag kan acceptera att en katt faktiskt inte förstår var tomtgränsen går. Men in i andras hus???

Det är inte OK.

Varför är det inte lika OK att en hund springer runt i andras trädgårdar, och in i deras hus?

Katter hör hemma på landet, eller inomhus/i inhägnad. Jag tycker att man ska tänka efter innan man skaffar katt, vad katten faktiskt kräver och om man bor lämpligt för att kunna ha en katt (om kman nu ska ha den utomhus).

Jag och mina marsvin ska kunna känna oss trygga i vårt hem och vår trädgård. Och jag ska inte behöva bygga en annan totalsäker bur, för grannarnas katters skull.
Ingis
Självklart att det finns en syndabock i ett sådant här fall. Kattägaren naturligtvis. Denne har samma ansvar som en hundägare skulle ha haft, om du har blivit hundbiten.
Katten har inte rätt att gå in i ditt hus. Vem är ansvarig? Kattägaren förståss.
Rossi
CITAT (humla @ 21-10-2005, 15:22)
Katter hör hemma på landet,

Vi bor på landet men även där kan det bli för bra .... Tidigare hade vi en granne som hade 25-30 katter och det var inte kul för oss kan jag lova. Kattskit överallt i rabatterna, sönderrivna soppåsar m.m.

Lagom är bäst och ansvar behövs! Nej, man kan inte styra katter som t.ex. hundar men om katten förstör eller har bitit någon får man ta sitt ansvar och betala för skadegörelsen och dessutom bry sig om hur det gick.

Sedan får man som kattägare tåla att vi andra gör vad vi kan för att skrämma deras katter. Utan att skada dem givetvis. Allt för att göra det så obekvämt som möjligt för dem att försöka komma in i vårt hus eller vår trädgård.
Linda_A
CITAT (netaave @ 21-10-2005, 14:33)
Vad jag vill få fram är att grannens katt överhuvudtaget inte har i mitt hus att göra, jag skiter väl i om katten blev rädd eller kände sig trängd den var i mitt hus och där är inga katter välkomna och då ska jag ta mig 17 slippa det också hur mycket frihetsberoende den än är.

Eller jag kanske ska avliva vår kanin utifall grannens katter har lust att komma till oss!
En av katterna här dödade en kanin för en liten flicka för bara någon månad sen, på kaninägarens tomt! Sen urskuldadesig kattägaren med att det inte går att dressera katter utan dom skulle passat sin kanin i stället. Hur sjuk får man bli som kattägare egentligen??????

jag kan bara hålla med dig.

Inte skulle ni kattägare bryr er om lät min hund springa runt och jaga era katter.
De ligger ändå i deras natur att jaga katterna.

Och jag som allgeriker VILL inte ha katter inomhus eller på min saker. Sen jag skaffade min hund har jag inte det problemet. Då de flesta katterna i området vet hur min hund reagerar på katter. Kort sagt vill de inte bli jagade eller värre så håller de sig undan ifrån mitt hem. Ute håller jag MIN hund ifrån katterna.

Och tex min snart 80årig mormor KAN inte längre ha öppet sitt fönster som hon har haft i många år pga av att en grannarna har skaffat katt och den hoppar in och lägger sig på hennes säng. Hon klarar inte av dem och har pratat med grannen och den säger bara jaja släng ut den och kasta lite saker efter den så slutar den. och hon klarar inte att varje dag bära ut den och kasta ut den. Varför skulle hon behöva göra det??

Jag förstår inte varför man som kattägare anser att det är personerna som inte har katt som måste skydda sitt hem ifrån katterna. Det samma gäller hund. Jag har skaffat hund, alltså MITT ansvar att DU som icke hundägare störs av henne.
Gillan
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 14:58)
[
jag tillhör dom som har katter....inomhus. smile.gif smile.gif
ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. smile.gif
mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin wub.gif
en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill.
det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... wub.gif
jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sad.gif
sedan till frågan om man kan dressera en katt.... huh.gif
vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet wub.gif wub.gif
så helt dumma är dom inte smile.gif

detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla smile.gif

Jag lovar dig pejori, jag respekterar verkligen dina
åsikter, och jag tycker inte ens att du har fel, men jag tycker
inte att jag har fel heller, och hoppas förstårs att du
respekterar mina åsikter i fallet.
Flera av mina bästa vänner tycker som du, men inte
är vi oense om allt annat för det wub.gif

Vad vi däremot kan vara överens om, tycker i alla fall
jag, är att kärleken till våra fyrfotingar varken är mer eller
mindre, hurdan vår grundprincip än är
smile.gif
/Evgeni
Reserv
Undra om det kan ligga lite i raserna vilka som är mera utebenägna än andra? Mina två skogisar skulle jag inte kunna hålla inne vart jag än bodde........nja, högst upp i ett höghus då kanske, dom har vart utekatter sen födseln inte av vanan. Att några har katter som trivs som innekatter betyder inte att alla katter kan va´innekatter, det betyder att just deras katter inte har samma behov som våra andras.
Sulawesii
CITAT (Rossi @ 21-10-2005, 15:39)
Lagom är bäst och ansvar behövs! Nej, man kan inte styra katter som t.ex. hundar men om katten förstör eller har bitit någon får man ta sitt ansvar och betala för skadegörelsen och dessutom bry sig om hur det gick.

Sedan får man som kattägare tåla att vi andra gör vad vi kan för att skrämma deras katter. Utan att skada dem givetvis. Allt för att göra det så obekvämt som möjligt för dem att försöka komma in i vårt hus eller vår trädgård.

Håller helt med!

Men, det kan vara problem åt andra hållet också. För många år sedan nu var det ett grannpar som var väldigt förtjust i mina katter. Förstår jag det wub.gif rolleyes.gif ! Men, de fick dem nästan att flytta in där och de blev bara tjockare och tjockare (katterna alltså). Den ena av dessa katter är död nu, men den andra har jag aldrig fått ner vikten på..... inte så kul.... Grannarna måste ha låtit dem festa på grädde dagligen...
Kathy
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 15:43)
Inte skulle ni kattägare bryr er om lät min hund springa runt och jaga era katter.
De ligger ändå i deras natur att jaga katterna.

Kan inte hålla med dig där.

Hundmamma med kattungar

Vänner
Linda_A
CITAT (Scrollan @ 21-10-2005, 17:04)
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 15:43)
Inte skulle ni kattägare bryr er om lät min hund springa runt och jaga era katter.
De ligger ändå i deras natur att jaga katterna.

Kan inte hålla med dig där.

Hundmamma med kattungar

Vänner

Klart jag har sett katter som diar/gillar råttor/möss/kaniner/fåglar men du kan väl inte komma och säga att de inte ligger i deras natur att fånga dem??



Sen kan du ju själva läsa i ena länken "Blandrashunden Fia i Degerfors är unik"Katter och övrig djur
Sulawesii
CITAT (Scrollan @ 21-10-2005, 16:04)

Oh, jag tror jag smäller av! Det var den underbaraste bild jag sett på länge! De matchar ju varandra, tom.....
Gillan
CITAT (Sulawesii @ 21-10-2005, 16:10)
Hundmamma med kattungar[/URL]

Oh, jag tror jag smäller av! Det var den underbaraste bild jag sett på länge! De matchar ju varandra, tom.....


Kan bara instämma. Vilken underbar bild smile.gif
Lars-Olof Arvids
Linda, helt unik är hon inte. För ett par år sedan fick min kusin en liten kattunge som hennes hund blev mamma åt och gav di. Den kattungen är nu en stor och fin katt. Säkert finns det fler liknande fall. Men märk väl att det rör sig om hundar som är väl omhändertagna och alltid har mat för dagen - under naturliga förhållanden förekommer det inte (eller åtminstone ytterst sällan) att djur tar sig an andras ungar. Det naturliga för rovdjur som hundar och katter är mycket riktigt att skaffa sig mat genom att jaga andra djur och även när de inte behöver göra det för sin överlevnad är jaktinstinkten i de flesta fall djupt rotad.

Olle
Linda_A
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-10-2005, 17:21)
Linda, helt unik är hon inte. För ett par år sedan fick min kusin en liten kattunge som hennes hund blev mamma åt och gav di. Den kattungen är nu en stor och fin katt. Säkert finns det fler liknande fall. Men märk väl att det rör sig om hundar som är väl omhändertagna och alltid har mat för dagen - under naturliga förhållanden förekommer det inte (eller åtminstone ytterst sällan) att djur tar sig an andras ungar. Det naturliga för rovdjur som hundar och katter är mycket riktigt att skaffa sig mat genom att jaga andra djur och även när de inte behöver göra det för sin överlevnad är jaktinstinkten i de flesta fall djupt rotad.

Olle

Nej helt unik kanske inte, men inte tillhör det det vanliga. Plus finns det inte en historia(kanske bara är en myt) som säger att det där har hänt med människa/varg med?

Men i vilket fall som helst så gör det inte att jakten försvinner.

Tex min hund går väldigt bra med min råtta. MEN och detta är ett STORT men. Jag litar inte på henne sek att hon inte skulle hugga honom om han satt fart att springa på golvet. Den naturliga retningen sitter för långt inne för att det skulle sluta bara för att de har blivit "vänner". Jag underskattar inte djur och det anser jag inte att man ska göra. Det är då problem kommer.

Och jag har med läst om en del hel hundar som har tagit fåglar med. Och detta handlar om välmatade hundar.

Jag är ingen katthatare, min mamma har katter. Men jag anser att har man djur så har man ansvar. Det är där problemet är hos de flesta.
Lars-Olof Arvids
Ja, som sagt, jaktinstinkten är djupt rotad hos rovdjur även om de är välmatade. Och jag håller helt med om att alla som har djur också har ansvar för dem. Har man hund eller katt ska man se till att den inte skadar eller stör andra djur eller människor, och har man hamstrar eller kaniner ska man inte släppa ut dem utan tillsyn där det springer hundar och katter. Beträffande vargar som har tagit sig an människobarn tror jag inte att det har hänt på riktigt utan bara i sagor/myter som t ex Mowgli eller Romulus och Remus.

Olle
Linda_A
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-10-2005, 17:39)
Ja, som sagt, jaktinstinkten är djupt rotad hos rovdjur även om de är välmatade. Och jag håller helt med om att alla som har djur också har ansvar för dem. Har man hund eller katt ska man se till att den inte skadar eller stör andra djur eller människor, och har man hamstrar eller kaniner ska man inte släppa ut dem utan tillsyn där det springer hundar och katter. Beträffande vargar som har tagit sig an människobarn tror jag inte att det har hänt på riktigt utan bara i sagor/myter som t ex Mowgli eller Romulus och Remus.

Olle

Sorry jag missade att du skrev det i ditt första inlägg.


VÄLDIGT OT nu

Jag vet att apistogramma honor kan ta hand om vattenloppar som yngel.

En sak jag kom och funderar på i sammanband med detta. Äter de upp dem när de har slutat med "moderskänslorna"? Var bara tvungen att fråga. biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Jag har hört talas om att vissa ciklider kan vakta vattenloppor som om det var deras yngel, men hur det går med dem när riktiga yngel hade blivit för stora och "föräldrarnas" moderskänslor försvinner vet jag inte. Troligen kan de bli uppätna som annat levande foder. Detta att de vaktar vattenloppor tror jag återigen bara förekommer hos välmatade djur i fångenskap, inte i naturen där varje byte kan vara värdefullt. Kanske ska jag nämna att stark modersinstinkt och stark jaktinstinkt inte alls står i motsats till varandra - snarare tvärtom! En rovdjursmamma med ungar behöver ju faktiskt jaga mer än normalt för att klara sin energikrävande digivning eller för att dela med sig av maten till ungarna.

Detta var en intressant diskussion, men tyvärr måste jag åka hem från jobbet och datorn nu. Vi får diskutera vidare på måndag! biggrin.gif

Olle
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 21-10-2005, 16:10)
CITAT (Scrollan @ 21-10-2005, 16:04)

Oh, jag tror jag smäller av! Det var den underbaraste bild jag sett på länge! De matchar ju varandra, tom.....

Ja...visst är de fina?! wub.gif wub.gif
Fenja
CITAT (Evgeni @ 21-10-2005, 13:06)
Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill
ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa
katter. Ja,det kan jag till viss del köpa.

Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att
en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller
nån form av inhägnad?!

Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin
att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur,
som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte
erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud
taget wink.gif . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar
din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara
inne i hela dess liv wacko.gif
Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp,
men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det
att jag inte älskar honom wink.gif. Skulle inte tro det. Jag älskar
honom alldeles för mycket för att stänga in honom.

Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror
att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund.
Ni kan inte ha mer fel.

Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv
med många av er andra. That´s life biggrin.gif
/Evgeni

*nickar instämmande* Här har grannarna perser, siames och en birma på vift med alla mina och andras vanliga bondkatter!
Mvh
Fenja
ÅsaF
Klart det går att dressera en katt. Se bara på Bodils minicirkus. Hon har ju flera katter som gör som hon säger. Det är bara lathet när man säger att det inte går att dressera en katt. Om en katt är så smart som en del säger så är det väl klart det går att få den att göra som man villl. En kattägare är sällan villig att dressera en katt medans hundägare gladeligen ställer upp på det. Men en katt lär sig ju inte saker utan att få träna vilket dess ägare sällan orkar med.

Sen finns det faktiskt andra djur som också vill gå fritt så det så.
Sulawesii
Bodils djur tycker jag som djurvän är beklämmande att se...... sad.gif
ÅsaF
CITAT (Sulawesii @ 21-10-2005, 18:31)
Bodils djur tycker jag som djurvän är beklämmande att se...... sad.gif

Tja jag vet inte hur hon gör med sina djur men dressera dem kan hon tydligen.
Reserv
CITAT (ÅsaF @ 21-10-2005, 18:22)
Klart det går att dressera en katt. Se bara på Bodils minicirkus. Hon har ju flera katter som gör som hon säger. Det är bara lathet när man säger att det inte går att dressera en katt. Om en katt är så smart som en del säger så är det väl klart det går att få den att göra som man villl. En kattägare är sällan villig att dressera en katt medans hundägare gladeligen ställer upp på det. Men en katt lär sig ju inte saker utan att få träna vilket dess ägare sällan orkar med.

Sen finns det faktiskt andra djur som också vill gå fritt så det så.

En katt är så smart så den låter sig inte dresseras, det är bara hunden som är så "dum" så den ska göra männskan till lags, den visar sin underkastelse på det sättet. En katt visar faen ingen underkastelse, då ligger den jäkla lågt i rangordningen innan den låter sig dresseras. katten går visserligen att dresseras........på dess eget villkor, inte för att vi vill så utan för att den själv tycker det är kul. Men det är inte så många katter som finner nåt nöje i det, mina kommer på komando och apporterar, men det har nog mest med rasen att göra.
ÅsaF
CITAT (Reserv @ 21-10-2005, 18:38)
CITAT (ÅsaF @ 21-10-2005, 18:22)
Klart det går att dressera en katt. Se bara på Bodils minicirkus. Hon har ju flera katter som gör som hon säger. Det är bara lathet när man säger att det inte går att dressera en katt. Om en katt är så smart som en del säger så är det väl klart det går att få den att göra som man villl. En kattägare är sällan villig att dressera en katt medans hundägare gladeligen ställer upp på det. Men en katt lär sig ju inte saker utan att få träna vilket dess ägare sällan orkar med.

Sen finns det faktiskt andra djur som också vill gå fritt så det så.

En katt är så smart så den låter sig inte dresseras, det är bara hunden som är så "dum" så den ska göra männskan till lags, den visar sin underkastelse på det sättet. En katt visar faen ingen underkastelse, då ligger den jäkla lågt i rangordningen innan den låter sig dresseras. katten går visserligen att dresseras........på dess eget villkor, inte för att vi vill så utan för att den själv tycker det är kul. Men det är inte så många katter som finner nåt nöje i det, mina kommer på komando och apporterar, men det har nog mest med rasen att göra.

Ja det brukar låta så ja.
ÅsaF
Jag tror inte ett dugg på att hundar är dummare än katter. Då kan vi ju kalla barn som inte lyder för smarta med eftersom de inte visar underkastelse.
yenny
CITAT (ÅsaF @ 21-10-2005, 18:57)
Jag tror inte ett dugg på att hundar är dummare än katter. Då kan vi ju kalla barn som inte lyder för smarta med eftersom de inte visar underkastelse.

Det handlar väl mer om att hundar är flockdjur och vill vara sin flockledare till lags skulle jag tro...
mamamaggan
Katt eller hund,klok eller dum? Tycker nog inte att katter ( mina favoritdjur) är kloka och hundar dumma.

Tycker om katter för att de är självständiga , de har lite "skinn på nosen". Jämförelsen med ett barn som inte gör som man säger blir inte riktigt rätt.

Katter kan lära sig att gå på låda, att låta bli att klättra i gardinerna, klösa på soffan d v s de kan bli väluppfostrade men aldrig,aldrig underdåniga.

Underdåniga vill vi nog inte heller att våra barn ska vara om vi inte kräver kadaverdisciplin av dem.

Att vi kan kräva det av hundar beror väl många gånger på att de är tränade att göra en viss sak t ex apportera. Då måsta man ju kunna lita på hunden .Men jag tycker inte att det visar på att hunden är smartare, i så fall skulle en människa som bara utför exakt vad vi säger åt den vara smartare än en som tänker själv.

För mig är charmen med katter att de tyr sig bara till dig om du behandlar dem väl, annars går de sin väg. Om vi jämför ett mänskligt parförhållande så tror jag väl att de allra flesta tycker att om en part blir illa behandlad så bör den lämna förhållandet.

Med detta inte sagt att jag tycker illa om hundar , men katter passar nog min pesonlighet bäst.
pejori
CITAT (Evgeni @ 21-10-2005, 15:48)
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 14:58)
[
jag tillhör dom som har katter....inomhus. smile.gif  :)
ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. smile.gif
mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin wub.gif
en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill.
det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... wub.gif
jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sad.gif
sedan till frågan om man kan dressera en katt.... huh.gif
vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet wub.gif  :wub:
så helt dumma är dom inte smile.gif

detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla smile.gif

Jag lovar dig pejori, jag respekterar verkligen dina
åsikter, och jag tycker inte ens att du har fel, men jag tycker
inte att jag har fel heller, och hoppas förstårs att du
respekterar mina åsikter i fallet.
Flera av mina bästa vänner tycker som du, men inte
är vi oense om allt annat för det wub.gif

Vad vi däremot kan vara överens om, tycker i alla fall
jag, är att kärleken till våra fyrfotingar varken är mer eller
mindre, hurdan vår grundprincip än är
smile.gif
/Evgeni

självklart respekterar jag din åsikt...fattas bara annat. laugh.gif laugh.gif
det var därför jag skrev mitt inlägg, dels för att jag respekterar din ståndpunkt och dels för att MIN var så vitt skild från din. laugh.gif laugh.gif
och jag kände att du inte skulle tro att det var ett påhopp på dej smile.gif smile.gif
Fenja
CITAT (yenny @ 21-10-2005, 19:39)
Det handlar väl mer om att hundar är flockdjur och vill vara sin flockledare till lags skulle jag tro...

MITT i PRICK Yenny!! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag tror att detta med att katter mår lika bra i fångenskap uppfanns av folk som har dem, men inte kan erbjuda den ett värdigt kattliv ute på landet. Ungefär som att det var bättre för den galna isbjörnen på Skansen att vara där i skydd och med fri tillgång på mat, än ute i det fria....
Så mycket psykofarmaka som skrivs ut till bondkatter som hålls som innekatt och raskatter i samma situation så kan det inte bara vara bra!! Djuren "behöver" för att vara lugna - bah!! Och det i sin tur förklaras med att eftersom så många människor använder sådant så varför skulle inte djuren behöva det. wacko.gif

Mvh
Fenja
*Felix matte*
Eg så innehar väl ingen av oss den absoluta sanningen om vad som är bra/bäst för katter och hundar.
Det den ena tycker är rätt... tycker den andre är fel.. Men..här kommer bild på två gossiga innekatter som verkligen trivs med livet.

Kathy
Jättefina missar, Felix matte! wub.gif wub.gif

Om en katt inte trivs med sin tillvaro så märks det ganska snart genom olika typer av protester, så det är nog inga problem med att missa om det skulle vara så.
ingrid fuxwall
Evgeni anser att alla katter har rätt till sin frihet, men om inte omgivningen vill ha de katterna i sitt hem då ?
Måste Evgenis omgivning anpassa sig helt efter den åsikten ?

Var finns valfriheten ?
Magda16
Jag hade en kanin som älskade min katt och som tyvärr ville älska med min katt när den blev könsmogen, det tyckte inte Tusse alls om biggrin.gif Samma katt regerar över min jakthund här hemma och jag har haft henne ihop med både kyckling och marsvin, men jag skulle nog inte lämna henne ensam hemma med ett litet djur.

Hemma hos mig har vi grannar som jag tycker mycket om som har sin hund lös. Det är ett vanligt villaområde, fast det ett lantligt sådant med hästgårdar några minuter bort. Den går in och gör små högar på våran tomt och det är ju inte så kul, men jag har katt som inte går dass, så jag kan inte säga så mycket om det. En annan granne hade en pudel som bet ihjäl tre kaniner som gick i bur ute hos två familjer och sedan hade hon mage på att gnälla att den ena familjen ville ha typ 2000 kr för att kunna bygga ny bur, ersättning för gjorda kastrationer och inköp av nya kaniner. Hennes pudel blev ihälbiten av en annan hund något år senare, och jag skulle vilja höra vad hon sade då till den hussen huh.gif

Börjar man disskutera vad som är rätt och fel om hur djur ska behandlas och på vilket sätt ett djur ska leva, så öppnar man pandoras ask. Jag hade en bekant som tyckte att det var djurplågeri att kastera katter, det var bättre att det blev oönskade kattungar och att skrämma rådjuren och älgarna med vargurin vid vägkanten för att de inte skulle bli påkörda, var elakt tyckte hon och det tycker inte jag, vem har rätt och vem har fel? Och tänk på att de äter katter och hundar i andra länder och vi tycker att det är hemskt, men det är egentligen inte hemskare än att vi äter kycklingar, eller??? Hemsk är dock djurhållningen, men har man inte mat för dagen, så är inte djurhållningen det som upptar ens tankar, det kan nog ses som ett lyxproblem.
Min magra skogis som är ute mest hela dagarna skulle nog inte bli en god middag iallafall, så hon får fortsätta att förgylla mina dagar tongue.gif
Magda
humla
Kom på ett skrämmade exempel som hände på vår gata för länge sen;

En grannkatt slank in genom ett köksfönster som stod på glänt. Nere på golvet låg husägarnas två jakthundar och sov, ägarna var ute i trädgården. Plötsligt blev det ett fasans liv i köket -husägarna sprang in -och fick syn på hundarna som slet katten i stycken.

Vem tycker ni har ansvaret i detta fallet?
Magda16
Katten måste ju bära ansvaret, nyfikenhet dödade katten, finns det inte ett ordspråk som heter så, fast på engelska och med stavning som skulle bli fel om jag försökte.
Jag som har en utekatt skulle tycka jättesynd om den som körde ihjäl min katt, för det är mitt fel och det är ett trauma att döda ett djur ovillandes. Mitt djur=mitt ansvar även om bilisten körde för fort eller inte var uppmärksam.
Magda
zaaritha
Kattens ägare--förstås!
Läskiga hundar som bar sej åt så, förresten!!
jaga katter--en sak, men "slita i stycken"?????
Anki på Öland
CITAT (zaaritha @ 21-10-2005, 23:10)
Läskiga hundar som bar sej åt så, förresten!!
jaga katter--en sak, men "slita i stycken"?????

Då har jag också läskiga hundar. Fast jag skulle säga att dom reagerade på ren instinkt. En flock hundar som får tag i ett byte. Konstigare än så är det inte. Hundarna i inlägget var ju dessutom jakthundar. Det är inte mina.
Grannens ena katt hoppade in till mina hundar - den finns inte mera. Jag tyckte naturligtvis det var en hemsk upplevelse, men jag kan trots det inte se mina ulltussar som några läskiga hundar som reagerar, med för hundar, normala instinkter.
Anki
Fenja
Det är klart att det handlar om ren instinkt när hundarna försvarar sitt revir mot en inkräktare.
En kalkonuppfödare fick in en räv i ladan där kallekonerna gick, det var bara en hårtuss kvar efter en minut eller så... instinkt där med.
Min älsklingskatt Luva blev överkörd för ett par år sedan, jag måste erkänna att jag inte tyckte ett dugg synd om den som kört över henne, som förövrigt smet.
Men hur sorgligt det än nu var så kom jag fram till att jag skulle göra likadant igen om hon kom tillbaka, utsätta henne för riskerna det innebär att vara utekatt. Hon var en högt älskad, bortskämd, speciell katt i bara drygt ett år tyvärr, men skulle hon ha kunnat ha det bättre? Skulle jag ha missunnat henne att jaga fjärilar i trädgården på våren? Satt stopp för den stolta upphetsning som hon levererade sin första mus i? Hindrat första jakten på hennes första snöflingor? Nej, aldrig!
Mvh
Fenja
Magda16
Man får ju aldrig smita, det är både fegt och säkert olagligt. sad.gif

Skulle min katt gå in till någon annan så skulle det inte finnas mycket att göra, för hon skulle inte kunna bli innekatt nu, men jag skulle på alla sätt försöka att lösa det, framför allt skulle jag bekräfta min grannes ilska, för det är ju han/hon som har rätt och jag fel. Att bara höja på axlarna och inte föra en diskussion löser ju ingenting.
Vi hade en tupp och grannen ringde upp en lördag morgon och var lite arg på att den lät och det gjorde den. Vi nackade den på en gång, för den var en "sanitär olägenhet", det insåg även vi(och den var gammal). En annan granne klagade på grannen brevid och hon ansåg att hon hade bott där längre och hade därför rätt att ha tupp som gol kl 05, de har ingen god relation längre.
Anki på Öland
CITAT (Fenja @ 22-10-2005, 00:35)
..................jag måste erkänna att jag inte tyckte ett dugg synd om den som kört över henne..................

Ni får inte tro att jag tycker illa om katter och medvetet försöker decimera antalet i grannskapet, men jag råkade faktiskt köra över en annan grannes katt för många år sedan. Det var något som verkligen satte sina spår - när jag kör nu och ser en katt i närheten av vägen blir jag alldeles kallsvettig och börjar skaka. Så en del av oss är det lite synd om..........
Att sen smita är en helt annan sak.
Anki
netaave
CITAT (humla @ 21-10-2005, 22:26)
Kom på ett skrämmade exempel som hände på vår gata för länge sen;

En grannkatt slank in genom ett köksfönster som stod på glänt. Nere på golvet låg husägarnas två jakthundar och sov, ägarna var ute i trädgården. Plötsligt blev det ett fasans liv i köket -husägarna sprang in -och fick syn på hundarna som slet katten i stycken.

Vem tycker ni har ansvaret i detta fallet?

Ja hundarna försvarade sitt revir, men jag tycker det är konstigt att en katt hoppar in genom fönstret om det ligger två hundar innanför.
Ansvaret eller skyldigheten i det här fallet är väl ingens. ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon