jpl
Hej på er. Jag har nog inte skrivit här förut, mest för att jag inte kan något om trädgårdar wink.gif men jag läser av och till. Vi ska flytta till nybyggt hus i december och jag kan inte låta bli att fundera över min kommande trädgård.

Troligen kommer trädgården att till en början bara besås med gräs och så fixar vi resten lite efter hand. Min tanke är dock att vi ändå ska plantera ett äppleträd så fort som möjligt. Vi tänker oss ett familjeträd och vi bor i Skåne. Jordmån okänd, den kommer väl att behöva fixas till av oss.

På petab säljer de två familjeträd:
1. James Grieve, Summer Red, Transparent Blance, Mio
2. James Grieve, Cox Pomona, Alice, Cox Orange

Behöver tips om vilket jag ska välja. Vilka är goda? Vilka ger frukt hyfsat snabbt? Är de lika lätt- eller svårskötta?

Vi har endast provat James Grieve och Summer red. Vi gillade det första och tycket inte alls om det andra. Min man vill helst ha minst en grön sort.

Tacksam för tankar och idéer! /JPL
violina
Jag kan för lite om äpplen för att råda men tipsar om fler ställen. På skåneplantor i Staffanstorp köpte jag ett familjeträd med sorterna Aroma, Katja, Ingrid-Marie och Gravensteiner. Det bästa är väl om ni provsmakar sorterna först. Annars får ni ympa in egna favoriter senare. smile.gif
Ophelia
Kolla efter fler familjeträd med andra sorter innan ni bestämmer er. Här där jag bor har vi en plantskola som saluför närmare 8 olika familjeträd med 4 olika sorter. Ett tips är att köpa olika äpplen i affären nu när det säljs svenskodlad frukt. Då kan ni ju prova och se vilka sorter som passar just er smile.gif

Så synd om ni skulle köpa ett träd och ni inte tycker om några av sorterna. Ni kan ju beställa ett eget familjeträd med bara de sorter som just ni gillar (dock lämpligt att ta hänsyn till polliering om inte grannar har träd som är lämpliga pollinerare).
jpl
Tackar för svar! Verkar som att vi får vidga våra vyer och kolla utanför Petab. Den dagen vi var där hade de just äppleprovning men bara av de sorter som är mogna nu. Jag vill ju inte vänta ett helt år för att få möjlighet att prova mig igenom fler sorter. Hittar man de sorter som ni nämner i vanliga butiker typ ICA och Konsum?
Ophelia
Ja jag har passat på att köpa Gravensteiner, Lobo och Ingrid Marie på Hemköp. Besök gärna olika matvaruhandlare för jag har märkt att de tar in olika äpplen.
Pirum
En reflektion på de 2 träd som listas är att 1 verkar vara mindre känslig mot sjukdomar. Men det är inget jag kan bygga upp med vetenskapliga fakta smile.gif

Själv anser jag nog att man "bör" ha Transparente Blanche och Cox Orange i en trädgård, men jag har liten erfarenhet av familjeträd.

Signe Tillisch kanske kan finnas ibland på familjeträd, den går också att hitta i handeln. Rätt ok äpple. Beskrivning finns på http://www.visingsoapplen.com/vara_appelsorter.html (jag vill inte sno bilden, så jag länkar)

Vad ni gör, skaffa inte Lobo. Vårt Lobo-träd är nog det sjukaste vi har, skorv, kräfta, etc. Visst, med bra förhållanden och tur kanske det går...men...

Man kanske inte kan hitta ett träd som alla gillar alla sorter på, men bara man gillar nån sort så...dessutom smakar frukt från egna träd MYCKET bättre än den man köper i butik.
mamamaggan
Vårt familjeträd har vi haft i c:a 15 år och där har vi Transparent Blanche, Lobo och Ingrid Marie.

De olika sorterna växer lite olika så vi får minst av TB och mest av IM.

Men TB måste ju tas om hand på direkten och de c:a 25-30 äpplena äter vi som de är.

Lobo är ju lite tåligare, och har en mer framträdande syrlig smak så de passar till äppelkakor tycker vi.

IM äter vi till jul dels som de är dels med fördel i en fruktsallad.

Vi har inte haft några av de problem som Pirum skriver om med Lobo-delen.

Säger som Ophelia, passa på och provsmaka så ni hittar just det ni vill ha.

Lycka till!
KURT
CITAT (mamamaggan @ 19-10-2005, 04:09)
Vårt familjeträd har vi haft i c:a 15 år och där har vi Transparent Blanche, Lobo och Ingrid Marie.

De olika sorterna växer lite olika så vi får minst av TB och mest av IM.

Men TB måste ju tas om hand på direkten och de c:a 25-30 äpplena äter vi som de är.

Lobo är ju lite tåligare, och har en mer framträdande syrlig smak så de passar till äppelkakor tycker vi.

IM äter vi till jul dels som de är dels med fördel i en fruktsallad.

Vi har inte haft några av de problem som Pirum skriver om med Lobo-delen.

Säger som Ophelia, passa på och provsmaka så ni hittar just det ni vill ha.

Lycka till!

Det är nog tur att du inte får så mycket Transparent Blanche. Skulle man få "normalskörd" av Transparent Blanche på ett familjeträd så finns det nog risk för obalans. Jag har visserligen ingen större erfarenhet av familjeträd, men förutom att man brukar att välja äppelsorter med säsongsspridning. Så borde man väl också ta hänsyn till utseendet på äpplet? Ett familjeträd med gigantiska Gravensteiner på någon gren och små oranie på en annan, borde kunna ge obalans.
Jan af Lisö
Ta INTE med Alice, det är en äppelsort som blir sjuk väldigt lätt. En sort som egentligen inte borde få säljas till privatträdgårdar pga sin fallenhet för sjukdomar. Yrkesodlare har ju tillgång till alla tänkbara kemiska preparat som vi vanliga inte har.

Jag tycker fö att Aroma eller Amorosa borde vara en av sorterna på trädet, anses allmännt som det godaste äpple som går att odla i Sverige.

Vänta till våren och besök någon plantskola med flera olika sorters familjeträd. Ett annat tips är att göra sökning på familjeträd här på forum, dessa har diskuterats vid ett otal tillfällen tidigare.
Sven Karlsson
se:http://www.baumschule-pflanzen.de/apfelbaeume.shtml Så får ni upgifter om träd som är friska och redan borde varit i sverige om vi skulle hängt med i framtiden. Med familjeträd är risken stor att det ena trädgrenen drar med det andra i sjukdomar välj därför olika träd som spalje vid ute rum. I spalje behöver trädna 1,5 meter avstånd och med M9 2-3 meter höga med härlig frukt om ett- tre år .Danmark sattsar på detta men inte sverige för vi böjde oss för EU att inte ha frukt-träd utan fick EU- bidrag att lägga ner. Men ni som bor så bra till borde ju ha resistenta träd då jag som bor i norrlands kustområde kan ha resitenta träd men som tål sämre klimat. Angold- vinteräpple, Rajka-, Höstderssert- Rubin-, Korin-, som höstäpplen ock sommar äpplen Retina, Katinka( släkt med Katja)
Jag tvingas ha grundstam som tål kyla och snabb vinter så jag använder B 491 som köps på Rödle Plantskola. Hallandsåsens Plantskola är en som ochså kan hjälpa dig. Sattsa på Fredrik nar den kommer om ett par år. Ett äpple som är godare än Aroma men bättre och enda i sverige uppdragna träd som är mycket friskt. Kolla vilka träd som ger skorv, kräfta och andra svampsjukdomar och av stå dem till de som vill ha exter med arbete. Sätt vårlökar mellan träderna så kommer ni att får en under bar plats att sitta vid och lite sommar och höst lökar som skall vara låga så kommer ni närmast att ha ett paradis redan här på jorden?
jpl
Tack för era svar! Tycker att det verkar luta mot träd 1 om jag måste ta ett utav de nämnda två. Menar ni att ubudet kommer att vara bättre om jag väntar till våren. När är det bäst tid att köpa och plantera i så fall?

Vi gillade inte skalet på Aroma när vi provade det. På det hela taget var det flera av de populära sorterna som vi inte gillade. Är lite orolig för att vi dragit för långtgående slutsatser av en enda smakbit.

De vi gillade var i stort sett James Grieve och Gravensteiner. Är de tåliga och motståndskraftiga?
Sven Karlsson
Efter samtat med jordbruksverket och en av sveriges största EKO-odlare så var det för dåligt motståndskraftiga på svampsjukdomar båda två. Jag hade ändå en ympad från en plantskola men de(jordbruksverket och eko-odlaren) hade samma åsikt antingen har man fritt från sjukdomar eller så spruta alla mot sjukdomar. Då ni bor i zon 1 så borde det vara lätt.
Eva Lotta är Cortlandx James Grieve
Auksis är Mc IntoshxGravevsteine
Det finns en massa korsningar med olika sorter en del jätte bra andra rena skräpet. Man måste se över flera år och på den plats man skall ha äpplena. Smaka på polska äpplen om ni kommer åt ett som jag tyckte var mycket sött och gott var mamman till Rajka Shampion. Retina är släkt med Cox orange men utan dess svåra sjukdomar som den har men mognar tidigare. Det finns ett 10-tal resistenta i tyskland som borde gå hos er. Någon måste vara först? om någon utveckling skall ske. (Själv äter jag ett äpple som heter Royal Gala på vintern.)Tyvär hårt besprutad som alla utlänska äpplen är. Provsmaka så många sorter ni kan och läs om äpplena i vinter så har ni lättare att välja. Baltstaterna har ochså träd som är resistenta.
Cilla
CITAT (jpl @ 19-10-2005, 19:34)
Menar ni att ubudet kommer att vara bättre om jag väntar till våren. När är det bäst tid att köpa och plantera i så fall?

Ja, utbudet är stort på våren och dessutom kan man redan nu beställa det träd med de sorter man vill ha. Kontakta din trädgårdsbutik och beställ, och om inte de tar emot beställning, kontakta E-plantgruppen och odlaren närmast dig för att höra (finns på nätet via www.eplanta.com) eller kontakta en av fruktodlarna i Skåne, eller Erik Urshult i Småland eller Håkan Svensson på Julitta trädgårdar i Sörmland.
Enklast i zon 1 är nog ändå att höra sig för med de lokala äppelodlarna.

De moderna sorter som säljs i handeln är inte endast framtagna för utsökt smak utan också för att de klarar lagring, transport mm och att de som för Aroma visat stor motståndskraft mot skorv.

För trädgårdsbruk tycker jag inte att de sorter man har behöver vara motståndskraftiga mot allt (det finns heller inga som är). Däremot brukar jag rekommendera att man just för familjeträd, där smittrisk mellan sorterna är stor, ska undvika de som närapå alltid får kräfta och skorv. Vill man ha dem kan man när trädet är större ympa på dem också, så att de endast utgör en liten del av kronan och lätt kan skäras bort. Lobo, Signe Tillish och några till är kraftigt skorvbenägna. Transparente Blanche, Åkerö och några till är kraftigt kräftbenägna.
jpl
Nu har jag tillslut impulsköpt ett familjeäppleträd. Förra våren blev det inte av bland all plattläggning och gräsodling. Trädet har Aroma, Mio, Cox Pomona och Katja. Helst vill jag ha frukt nu eller iaf i september rolleyes.gif . Hur länge brukar man få vänta?

Jonna
Zon 1
Cilla
Unga äppelträd med krona brukar vilja ha 5-10 år på sig innan de bär frukt. Generellt sedan gäller att grenarna blir "könsmogna" först vid 3-4 års ålder. Det är därför äppelträd inte blommar längst ut i grenverket och därför som äppelträd som ständigt beskärs på sina unga grenar inte utvecklar blom, fruktanlag.

Snabbast fruktanlag får du om du spaljerar trädet, dvs sträcker grenar i mer horisontellt läge. Å andra sidan blir tillväxten på trädet mycket långsammare då. Varje frukt som trädet utvecklar tar energi från grenutveckling.

Ett vanligt kronträd kan spaljeras om man gör det från början, och det kan med ställning byggas som en fristående spaljé som alltså inte står invid vägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon