Full version: Epatraktor
netaave
Någon som haft en som vet vad som gäller?
Känner till något forum för byggare?

Vi har kommit på att en Epa i lite tjejig stil vore perfekt för Elle när hon ska ta sig runt i byn, dessutom behöver inte vi vara vakna för att hämta henne, hon är ju snart 19 och borde fixa det där själv.
Gurkan
Inte för att vara oförskämd men ... vill man verkligen köra Epa-traktor när man är 19 ?
Reserv
CITAT (Gurkan @ 16-10-2005, 11:37)
Inte för att vara oförskämd men ... vill man verkligen köra Epa-traktor när man är 19 ?

Det är väl bättre det än en EUmoppe i snöslasket, eller att behöva gå i slaskväder, varmt och ombonat är det i alla fall. rolleyes.gif
*Felix matte*
Jag vet inget om såna men här får du länkar där du kanske hittar något intressant.smile.gif

EPA
netaave
Hon kan p.g.a. sitt funktionshinder inte ta körkort hon har för dålig stressfaktor, men ett fordon som bara förs i 30 km kunde gå bra.
Dessutom handlar det bara om här inne i byn till och från ungdomsgården där hon börjat hjälpa till och till och från kompisen.
Inga från Närke
netaave

Till EPA-traktor krävs minst traktorkort.
Du skriver att hon har funktionshinder, är hon då inte berättigad till hjälp för att inköpa t.ex. en EU-bil (mopedbil) som där även krävs förarbevis. Den är även skattebefriad. En Epa är rätt så dyr att köpa in och svårare att få tag i reservdelar. De kan kosta mellan 20-50 tusen numera.
Det får du nog ge för en EU-moped också men den är då bra mycket sötare än en epa och billigare i drift. Man får åka 2 stycken i den också.Det finns många olika sorter att välja mellan.
Sök på nätet efter en som heter "Loppan" så kan du kolla lite.
Vet en mamma här där jag bor som inte hade vanligt bilkörkort men som fick bidrag för att köpa en EU-bil fast pojken bara var 12 år eftersom han också hade ett funktionshinder. Nu kör han själv. Bifogar en bild som jag hittade när jag sökte på Loppan. Pris från 99000:- men kolla om du kan få bidrag till den. Finns en till bild i albumet "Diverse kul....." annan modell.
*Felix matte*
Här kan du läsa om olika förmåner för funktionshindrade.
En av mina svågrar fick stöd till bilköp då han drabbades av hjärnblödning som medförde varaktigt funktionshinder. Bidraget fick han eftersom han var i behov av bil för att ta sig till o från jobbet.

Kanske kan du få hjälp och råd av kurator.. fast det vet du väl redan. wub.gif
netaave
Det är så att om en sådan här "A-traktor" bara kommer att framföras på en begränsad väg och inte ute på t.ex. E4 eller annan trafikerad väg så behövs inget förarbevis om fordonet inte kommer att famföras fortare än 30 km.
Här skulle det bara gälla vår lugna villagata, samt korsa en bussgata. Men det blir ju en frihet för henne att inte hela tiden be om skjuts samtidigt som hon åker skyddat och torrt utan risk för att halka omkull och sen inte kunna ta sig upp så bra.
Vi har kollat andra möjligheter och det är möjligt att hon skulle klara en s.k. EU moppebil men det får isf bli nästa steg.
Nu kom hennes pappa dessutom på att det kunde vara kul att bygga en själv, dom vi sett till salu är så maskulina, hon vill ju helst ha en knallrosa eller lila på volvochassi, inte nån som är kapad alltså.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 16-10-2005, 21:39)
Det är så att om en sådan här "moppe" bara kommer att framföras på en begränsad väg och inte ute på t.ex. E4 eller annan trafikerad väg så behövs inget förarbevis om fordonet inte kommer att famföras fortare än 30 km.
Här skulle det bara gälla vår lugna villagata, samt korsa en bussgata. Men det blir ju en frihet för henne att inte hela tiden be om skjuts samtidigt som hon åker skyddat och torrt utan risk för att halka omkull och sen inte kunna ta sig upp så bra.
Vi har kollat andra möjligheter och det är möjligt att hon skulle klara en s.k. EU moppebil men det får isf bli nästa steg.
Nu kom hennes pappa dessutom på att det kunde vara kul att bygga en själv, dom vi sett till salu är så maskulina, hon vill ju helst ha en knallrosa eller lila på volvochassi, inte nån som är kapad alltså.

I förrgår körde vi efter en Volvo 142 EPA... ungdomarna såg ut att njuta av att kunna sitta "inomhus" när det stormade och regnade... vi har ganska många Volvo-Epor här i stan smile.gif
Hoppas det löser sig med Elles... Önskar henne Lycka till! wub.gif

PS jag skulle välja lila framför rosa tongue.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 16-10-2005, 21:44)
QUOTE]
I förrgår körde vi efter en Volvo 142 EPA... ungdomarna såg ut att njuta av att kunna sitta "inomhus" när det stormade och regnade... vi har ganska många Volvo-Epor här i stan smile.gif
Hoppas det löser sig med Elles... Önskar henne Lycka till! wub.gif

PS jag skulle välja lila framför rosa tongue.gif

Jo vi har ganska många här också och vi har spanat lite en del är ju precis som bilar med både stereo och värme i.
Till och med jag skulle ju kunna låna den en regnig dag när jag glömt nåt i affären, eller skicka henne.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 16-10-2005, 21:52)
CITAT (Felix matte @ 16-10-2005, 21:44)
QUOTE]
I förrgår körde vi efter en Volvo 142 EPA... ungdomarna såg ut att njuta av att kunna sitta "inomhus" när det stormade och regnade... vi har ganska många Volvo-Epor här i stan smile.gif
Hoppas det löser sig med Elles... Önskar henne Lycka till! wub.gif

PS jag skulle välja lila framför rosa tongue.gif

Jo vi har ganska många här också och vi har spanat lite en del är ju precis som bilar med både stereo och värme i.
Till och med jag skulle ju kunna låna den en regnig dag när jag glömt nåt i affären, eller skicka henne.

Håller tummar och tår för att ni ska hitta bra lösning wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon