Full version: Östermalmshallen
uno
Grabben bor i Stockholm och just nu är jag hos honom. I går besökte jag för första gången Östermalmshallen. Många gånger tidigare har jag tänkt göra det men nu blev det av. Det var verkligen en stor händelse och om man har spenderbyxorna på sig finns där massor av läckerheter. Efter några timmar i hallen med såväl inköp som törstsläckning var det dags att bli hämtade och där hemma börja matlagningen. Förrätt Parmaskinka ringlad med den dyraste olivolja som jag någonsin har köpt. Till varmrätt åt vi renfilé, stekta kantareller och en god gräddsås. Till detta drack vi ett gott vin som systembiträdet rekommenderade. Priset nämner jag inte.
Måltiden avslutades med en ostbricka bestående av 3st mjukostar gjorda på små ysterier i Sverige samt en hårdost som ostsäljaren fick fria händer att välja. Han var nog ovan vid denna begäran, det tog lång tid för honom att bestämma sig och vi svarade inte på hans frågor om vad vi ville ha. Till ostarna drack vi ett halvtort vin men jag hade nog föredragit en Tokay 5 put.
Ja detta var beskrivningen av mitt Östermalmshallbesök. En upplevelse för både öga och mage.
Fialotta
CITAT (uno @ 16-10-2005, 09:30)
Grabben bor i Stockholm och just nu är jag hos honom. I går besökte jag för första gången Östermalmshallen. Många gånger tidigare har jag tänkt göra det men nu blev det av. Det var verkligen en stor händelse och om man har spenderbyxorna på sig finns där massor av läckerheter. Efter några timmar i hallen med såväl inköp som törstsläckning var det dags att bli hämtade och där hemma börja matlagningen. Förrätt Parmaskinka ringlad med den dyraste olivolja som jag någonsin har köpt. Till varmrätt åt vi renfilé, stekta kantareller och en god gräddsås. Till detta drack vi ett gott vin som systembiträdet rekommenderade. Priset nämner jag inte.
Måltiden avslutades med en ostbricka bestående av 3st mjukostar gjorda på små ysterier i Sverige samt en hårdost som ostsäljaren fick fria händer att välja. Han var nog ovan vid denna begäran, det tog lång tid för honom att bestämma sig och vi svarade inte på hans frågor om vad vi ville ha. Till ostarna drack vi ett halvtort vin men jag hade nog föredragit en Tokay 5 put.
Ja detta var beskrivningen av mitt Östermalmshallbesök. En upplevelse för böde öga och mage.

Det där lät ju som en kanondag Uno...jasså du gör Sthlm just nu...
har inte sett några varningskyltar om just den saken wink.gif
netaave
Jag brukar försöka kika in där när jag är i grannstaden, älskar alla dessa exotiska frukter och där är dom faktiskt billigare än på saluhallen i Uppsala.
Det enda jag saknat på Ö-hallen är Ingelsta kalkon.
uno
CITAT (netaave @ 16-10-2005, 10:44)
Jag brukar försöka kika in där när jag är i grannstaden, älskar alla dessa exotiska frukter och där är dom faktiskt billigare än på saluhallen i Uppsala.
Det enda jag saknat på Ö-hallen är Ingelsta kalkon.

Ingelstad kalkon såg jag i närheten av hallen.
netaave
CITAT (uno @ 16-10-2005, 11:03)
CITAT (netaave @ 16-10-2005, 10:44)
Jag brukar försöka kika in där när jag är i grannstaden, älskar alla dessa exotiska frukter och där är dom faktiskt billigare än på saluhallen i Uppsala.
Det enda jag saknat på Ö-hallen är Ingelsta kalkon.

Ingelstad kalkon såg jag i närheten av hallen.

ohmy.gif biggrin.gif Bra!!!
annama
Vi har ca 10 mil till Ingelsta kalkon. Brukar göra ett besök där på våren och ett på hösten. Sitter ute och äter lunch, sen handlar jag i butiken medan far väntar utanför med hundarna. Det är värt ett besök, handlar mest ovanlår, lite mörkare och saftigare kött, ungefär halva priset jämfört med kalkonbröst, mycket saftigare och gott till grytor bl.a. Köper också kalkonlever, min ena hund är matallergiker och får äta kyckling och kalkon. Där finns också goda korvar av olika sorter. Så jag behöver inte ta mig till Stockholm för att handla god mat. Vi har också Ängavallen ganska nära, ett ställe som också kan rekommenderas i allra högsta grad.
Ophelia
Tänka sig. Här har jag några flaskor Tokayvin av olika kvalitet, givetvis en 5 put.
Kathy
CITAT (netaave @ 16-10-2005, 10:44)
Jag brukar försöka kika in där när jag är i grannstaden, älskar alla dessa exotiska frukter och där är dom faktiskt billigare än på saluhallen i Uppsala.
Det enda jag saknat på Ö-hallen är Ingelsta kalkon.

De kan du hitta i Saluhallen vid Medborgarplatsen, likaså vid Hötorgshallen, eller ute på Värmdö.
birgitek
Hötorgeshallen är lika bra tycker jag, dessutom finns fiskrestaurangen Kajsas med världens godaste aioli där.
Brukar alltid besöka antingen Östermalms- eller Hötorgshallen när jag är i Stockholm.
Birgit Ek
bikiv
Vilken trevlig dag du haft och god middag du har ätit! Kanon!

Och vilket bra koncept för en lördag, måste ta efter: Tillbringa några timmar på Ö-hallen och sen gå hem och laga något gott av det som inhandlats! Ibland blir man hemmablind!

Hötorgs- och Söderhallen har i stort sett samma utbud, men det är något med atmosfären på Ö-hallen ändå!
Kathy
CITAT (bikiv @ 16-10-2005, 22:42)
men det är något med atmosfären på Ö-hallen ändå!

Visst är det det. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon