Full version: Avhärdning
jazza
En fråga , Är det någon ide med att börja avhärda plantorna redan nu?

förvarar dem nu i garaget med ljusrörsbelysning.
e_sedell
Jag tror inte det, det är väll lite tidigt än. Jag brukar alldrig avhärda, men det kan nog vara bra ibland.....
Kajsa
Är det så här fina dagar kånkar jag ut mycket, mitt på dagen lägger jag
över fiberväv. Det är mycket som börjar bli stort nu, har en varm söder-
hörna. Fiberväven är bra även om det blåser. Och växterna "ränner"
inte lika mycket.
Petran
Jag började avhärda för 5 dar sedan (bor i zon1). Ju tidigare desto bättre (och mer jobb). Självklart bara om väder o vind tillåter
Almdalen
Jag bor zon 1 har börjat avhärda sedan onsdags, lägger fiberduk över på natten. Det blev för mycket inne och man måste chansa ibland.
blink.gif blink.gif
Ingegerd
Annki
Till och med här uppe i zon 2-3 har avhärdningen påbörjats! Kånkar ut och in med himmelsblomma, montbretia och pelargoner. Om det bara är tillräckligt varmt är det lika bra att börja. Men ingen direkt sol! Det bränner bladen.
e_sedell
är avhärdningen igentligen så nödvändig?
Susanne i Linköping
Man KAN förstås bara ställa ut växterna direkt, men då får man räkna med att få en del skador. Mina överblivna tomatplantor i fjol satte jag ut utan avhärdning, de blev ganska brännskadade på bladen och det tog ett tag innan de återhämtade sig, men visst blev det en del tomater på dem också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon