Full version: Sticklingar inomhus
lena:-)
Sticklingar av pelargoner som man skall försöka övervintra inomhus, vilka krav har de på sin omgivning? Jag tycker de börjar se lite gulbleka ut redan nu. Skall de ha extra ljus? Skall de ha extra näring? blink.gif blink.gif

Nu är det nog dax att ställa undan de "stora" pelargonerna, Kylan börjar närma sig , det vara bara 6 grader imorse, det kanske blir vinter ialla fall wub.gif wub.gif
Fenja
Så ljust som möjligt, extraljus är bra, det räcker ofta med en vanlig 40 w lampa.
Mvh
Fenja
KURT
Det är ju betydligt lättare att ta sticklingar till våren, från feb och framåt.
Lady Hamilton
CITAT (KURT @ 13-10-2005, 15:13)
Det är ju betydligt lättare att ta sticklingar till våren, från feb och framåt.

laugh.gif Ja visst! Men då gäller det att man lyckats övervintrat moderplantan först....
wub.gif Jag tror att många som tar sticklingar nu på hösten vill försöka "gardera sig" med "både ock" (så har jag gjort)
lena:-)
Och vem har sagt att det skall vara lätt laugh.gif laugh.gif
Men har man blivit med sticklingar på hösten så vill man försöka ialla fall.
Det verkar dessutom vara stor ruljans på sticklingar även hösttid, även bland erfaret pelargonfolk. Tror att pelargonfolket är ett beprövat släkte.
Men håller med om att visst tusan är det enklare på våren. wink.gif wink.gif wink.gif
Fenja
Många av mina höststicklingar nu i år verkar rota sig fint! wub.gif Det är de banne mig skyldiga mig eftersom över 100 olika dog i vintras mad.gif sleep.gif .
Hoppas att trenden håller i sig! laugh.gif
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror inte du ska ge näring under vinter utan vänta mer till feb/mars med att börja svagt näringvattna. Om du sedan kan ha dina sticklingar under lysrör och svalt är det jättebra, annar så får du sätta dom i ditt ljusaste fönster där det är svalt i rummet. Lycka till! / Helen
lena:-)
Är det för mörkt att ha dem tillsammans med de andra pelargonerna, och man tittar till dem oftare med vatten och så.? Alltså i ett förråd med minst 5 grader och "halvskumt", alternativt extrabelysning av "skrivbordslysrör"några timmar om dagen?
Inomhus har jag minst 18 grader överallt.
Betty
Ja jag tror det blir för mörkt för sticklingarna. Bättre då att ha dem i ett ljust fönster även om det är rumsvärme. Om du dessutom har möjlighet att ge dem extraljus på dagarna med ett skrivbordslysrör så är det ännu större chans att de klarar sig.
kerstin z5-6
det blir dålig rotutveckling i så kall miljö -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon