Katti med torpet
Upptäckte några ligusterpalantor som jag glömt bort. De satt i ett hörn på tillväxt och har under sommaren fått väldigt långa spröt.
Bör jag vänta till våren med att skära ner dem eller kan jag göra det nu? Kan jag ta topparna som sticklingar nu och hur varmt behöver de i så fall stå?
Jag begriper att de behöver frostfritt men räcker det. Har hört att det är bäst med extravärme för att det skall bli rötter?
violina
Jag har stuckit ner ligustersticklingar i rabatten och de flesta har klarat sig bra. Det har klarat vintern här. Zon 1
Katti med torpet
Jo det har jag också men det var tidigare på året, så jag förtydligar frågan

a) är det försent att beskära liguster nu, lurar jag den kanske att bryta nya skott som kommer att frysa? (misstänker att svaret är, vänta till våren)

b) om vi inte tar hänsyn till moderplantan, kan jag ta sticklingar av liguster nu och i vilken miljö bör jag i så fall rota dem men tanke på att de väl knappast lär hinna rota sig utomhus innan det blir vinter? Jag kanske har helt fel men utan etablerade rötter känns det som att de skulle torka/frysa ihjäl om de fick vara utomhus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon