Full version: Dubbla barnbidraget
Sidor: 1, 2, 3
liv
wub.gif Hörde i nyheterna att Centerpartiet vill dubbla barnbidraget . Det är ju helt ok. för låginkomsttagare.

Men för höginkomsttagare som aldrig behöver lyfta en krona av b. bidraget , utan kan investera det till sina barn tills de fyller 18 tycker jag detta är helt sjukt .

Märkligt att många partier vill sänka sjukbidrag a.kassa och annat , men barnbidraget är det aldrig nåt snack om.


Är det för att det gynnar de själva tro ????

De vet ju inte något om att leva i en värld som sjuk och arbetslös.


Jag är heligt forbanna just nu gr.gr
wub.gif
Kathy
Det finns många barn i vårt samhälle som lever i fattigdom.

Att behovsbedöma barnbidrag skulle kosta otroliga summor, därför är det förmodligen enklare/billigare att höja bidraget rakt av.
AndreasBlomquist
Men du, det är väl klart att det kommer alla barnfamiljer till gagn, oavsett om de är höginkomsttagare eller låginkomsttagare. De enda som höjt barnbidrag inte kommer påverka något är ju de barnlösa, oavsett deras inkomst.

Jag tycker absolut inte man ska sänka barnbidraget för någon familj bara för att de är höginkomsttagare. Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn.

Varken jag eller min sambo är höginkomsttagare men vi lyckas ändå lägga undan hela barnbidraget till vardera barn varje månad och vi sparar 3-6000 i månaden själva beroende på hur mycket räkningar vi har. Pengarna till barnen investerar vi i fonder som förhoppningsvis gör att avkastningen har blivit rejält bra när de blir 18 och får ut pengarna. Våra egna sparpengar använder vi till att resa utomlands minst 1 gång om året, renovera huset och liknande saker.

Jag tycker det vore toppen om barnbidraget höjdes! Det är fel att diskriminera någon pga att de är höginkomsttagare.

// Andreas
*Felix matte*
Nu kommer nog aldrig Centerpartiet att nå såna höjder så de kan påverka vare sig barnbidrag eller annat... men, visst...det ger extra poäng i valrörelsen att komma med sådana förslag.
För min del så kommer jag att bortse allt partierna lovar inför valet. Än tror jag inte att ett enda "extrafint" löfte har infriats.

liv jag förstår din ilska och frustration... så har jag känt många gånger. smile.gif wub.gif
liv
Men vad säjer du om att sänka , sjukpänning ,sjukpension, och A kassa för de som redan ligger ner då ...Är det OK.

Jag blir bara ännu argare
wub.gif
Hannele
CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:56)
Men vad säjer du om att sänka , sjukpänning ,sjukpension, och A kassa för de som redan ligger ner då ...Är det OK.

Det har ingen gjort.
liv
Nej , men det är på förslag
AndreasBlomquist
CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:56)
Men vad säjer du om att sänka , sjukpänning ,sjukpension, och A kassa för de som redan ligger ner då ...Är det OK.

Jag blir bara ännu argare
wub.gif

Nej, det har jag inte sagt men det har väl hittills ingen gjort heller...? Vi får se hur det blir efter valet. Jag håller dock med om att en sänkning av A-kassan kan vara ett incitament till att ta tag i sin situation och mer aktivt söka jobb. Det finns alldeles för många som hellre kvitterar ut A-kassan än att gå och jobba just därför att de ändå inte förlorar så mycket.

Med sjukpenning/sjukpension är det helt annorlunda, den tycker jag inte man ska sänka. Man ska inte straffas ekonomiskt bara för att man är långtidssjukskriven alternativt sjukpensionär.
*Felix matte*
CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:56)
Men vad säjer du om att sänka , sjukpänning ,sjukpension, och A kassa  för de som redan ligger ner då ...Är det OK.

Jag blir bara ännu argare
wub.gif

Göran Persson och hans pack såg redan för ett antal år sedan till att bl.a sänka pensionen med först 175 kr, sedan 500 kr. Jag har inte än idag nått upp till det "han" tog... alltså kan vi summera att alla är de lika goda kålsupare (heter det så?)
Iaf så lovar alla runt men håller tunt!
pejori
håller med dej agneta smile.gif smile.gif smile.gif
dom är lika goda kålsuppare allihop... det är ingen skilnad längre sleep.gif
liv
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-10-2005, 23:01)
CITAT (liv @ 05-10-2005, 22:56)
Men vad säjer du om att sänka , sjukpänning ,sjukpension, och A kassa  för de som redan ligger ner då ...Är det OK.

Jag blir bara ännu argare
wub.gif

Nej, det har jag inte sagt men det har väl hittills ingen gjort heller...? Vi får se hur det blir efter valet. Jag håller dock med om att en sänkning av A-kassan kan vara ett incitament till att ta tag i sin situation och mer aktivt söka jobb. Det finns alldeles för många som hellre kvitterar ut A-kassan än att gå och jobba just därför att de ändå inte förlorar så mycket.

Med sjukpenning/sjukpension är det helt annorlunda, den tycker jag inte man ska sänka. Man ska inte straffas ekonomiskt bara för att man är långtidssjukskriven alternativt sjukpensionär.

Nu blir jag galen . Min dotter gick ut en 4 årig akademisk utbildnig i juni . Hon har sökt massor av jobb , tillsammans med 100tals andra . Hon har ingen A kassa Hankar sig fram med olika ströjobb . Och det är många i hennes sits .
Så kom inte här och prata strunt om att folk inte vill jobba .
Det finns inga jobb . Vi hör ju dagligen i media om att folk blir uppsagda.

GR
wub.gif
pejori
sant liv...sant...tacka EU för det....alla företag flyttar sin verksamhet till låglöneländer.... smile.gif smile.gif
EU-s fördelar är åt båda hållen unsure.gif
liv
CITAT (pejori @ 05-10-2005, 23:14)
sant liv...sant...tacka EU för det....alla företag flyttar sin verksamhet till låglöneländer.... smile.gif smile.gif
EU-s fördelar är åt båda hållen unsure.gif

Ja sannerligen .
Hur ska det sluta?????????? sad.gif
AndreasBlomquist
Det finns ju jobb men din dotter tycker väl antagligen att hon är förmer för att ta de jobben då de vanligtvis bemannas av folk som inte innehar en akademisk utbildning.

Jag är ledsen men du får bli hur galen och arg som helst och tycka att jag är en riktig idiot, det ändrar ju ändå inte min ståndpunkt. Det finns massor av jobb men tyvärr så är det allt som oftast inte aktuellt för någon med högre akademisk utbildning att ens söka jobb som städare/diskare eller annat lågavlönat jobb. Man får ta vad som erbjuds eller flytta för att söka sig närmare jobben, för visst finns anställs det även högutbildade.

Du får tro vad du vill om att jag pratar strunt om att det finns folk som inte vill arbeta utan hellre går hemma och stämplar. Det är ju ett faktum och jag tror knappast att de i min bekantsskapskrets som gör så är de enda i Sverige.

För mig som tidigare ledamot i Moderaterna Värmland så är det i alla fall klart vilket parti både jag och hela den närmsta släkten kommer rösta på i nästa val. Det är dags för ett maktskifte så vi får lite ordning på ekonomin i detta avlånga land!

// Andreas
pejori
CITAT (liv @ 05-10-2005, 23:17)
CITAT (pejori @ 05-10-2005, 23:14)
sant liv...sant...tacka EU för det....alla företag flyttar sin verksamhet till låglöneländer.... smile.gif  :)
EU-s fördelar är åt båda hållen unsure.gif

Ja sannerligen .
Hur ska det sluta?????????? sad.gif

det vet jag... huh.gif
alla företag som kan, flyttar sin verksamhet dit där dom känar mest.... huh.gif huh.gif
sen är det upp till oss, att söka jobb i andra länder, och konkurera med deras avtal unsure.gif unsure.gif
bo i sverige och jobba i danmark eller norge....men då får man verkligen jobba blink.gif blink.gif
sonen jobbar i norge nu....jättebra lön och bra avtal.
(hundra %a-kassa hundra%sjukpenning från första dagen) men han sliter tio timmar om dagen sad.gif sad.gif
AndreasBlomquist
CITAT (pejori @ 05-10-2005, 23:14)
sant liv...sant...tacka EU för det....alla företag flyttar sin verksamhet till låglöneländer.... smile.gif smile.gif
EU-s fördelar är åt båda hållen unsure.gif

Visst är det så och vi har ju den socialdemokratiska regeringen att tacka för det företagsklimat som råder i Sverige idag.

Jag är övertygad om att de förändringar som kommer ske med en borgerlig regering med Moderaterna i spetsen kommer ändra på detta och att tillväxten kommer öka, vilket i sin tur leder till nyanställningar så att liv's dotter slutligen kan få det jobbet hon är utbildad till.
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-10-2005, 23:23)
CITAT (pejori @ 05-10-2005, 23:14)
sant liv...sant...tacka EU för det....alla företag flyttar sin verksamhet till låglöneländer.... smile.gif  :)
EU-s fördelar är åt båda hållen unsure.gif

Visst är det så och vi har ju den socialdemokratiska regeringen att tacka för det företagsklimat som råder i Sverige idag.

Jag är övertygad om att de förändringar som kommer ske med en borgerlig regering med Moderaterna i spetsen kommer ändra på detta och att tillväxten kommer öka, vilket i sin tur leder till nyanställningar så att liv's dotter slutligen kan få det jobbet hon är utbildad till.

nu var det sist jag lyssnade på tjafset...moderaterna som ville sänka bidragen till arbetslösa och sjukskrivna....för att bekosta sina skattesänkningar huh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (pejori @ 05-10-2005, 23:28)
nu var det sist jag lyssnade på tjafset...moderaterna som ville sänka bidragen till arbetslösa och sjukskrivna....för att bekosta sina skattesänkningar huh.gif

Jag har inte heller försökt förneka att bidragen till arbetslösa ska/bör sänkas. Däremot håller jag inte med om att de ska/bör sänkas för långtidssjukskrivna/sjukpensionerade.

Nu är det ju så att alla partier har bra och dåliga idéer och det är sällan man håller med om allt som sägs/tycks. Ifall jag går igenom alla partiers program så kommer jag helt säkert hitta saker i samtliga partier som jag tycker är bra och såna förslag som jag tycker är dåliga. Allt detta får jag ju väga ihop och då anser jag att minst dåliga förslag och därmed också mest bra förslag har Moderaterna.
liv
Men jag skrev ju att min dotter har olika jobb . Pooljobb .
Så hon är inte alls förmer att ta andra jobb .
Men det är ju synd att inte få använda sina kunskaper för det man är utbildat till?????

Och de där massor av jobben som du påstår finns , de är ialla fall inte här i trakten där jag bor , och då tillhör vi en zon med låg arbetslöshet.
Och inte finns de i GTB , där min dotter bor.
Så du måste bo på ett unikt ställe då , där det finns massor av jobb.


Sen vilket parti du röstar i, är för mig helt ointressant.
Sorry wub.gif
Jag ttror inte det förändras så mycket i det här landet fast det blir ett maktskifte .
Det blir nog andra problem alla politiska partier får att kämpa mot . Naturkatasrofer , fågelinfluenser .etc.
Caprice
Det mesta som sägs inför valen är för att tilltala den stora massan, och därmed hoppas partierna på fler väljare, tyvärr...

Valfläsk, mao.

Dessvärre verkar det som de flesta av oss tycks glömma bort vad partierna lovat, när det är dags för nästa val...?

Kan de inte stå för vad de lovat, byt parti.
liv
CITAT (liv @ 05-10-2005, 23:34)
Men jag skrev ju att min dotter har olika jobb . Pooljobb .
Så hon är inte alls förmer att ta andra jobb .
Men det är ju synd att inte få använda sina kunskaper för det man är utbildat till?????

Och de där massor av jobben som du påstår finns , de är ialla fall inte här i trakten där jag bor , och då tillhör vi en zon med låg arbetslöshet.
Och inte finns de i GTB , där min dotter bor.
Så du måste bo på ett unikt ställe då , där det finns massor av jobb.


Sen vilket parti du röstar i, är för mig helt ointressant.
Sorry wub.gif
Jag ttror inte det förändras så mycket i det här landet fast det blir ett maktskifte .
Det blir nog andra problem alla politiska partier får att kämpa mot . Naturkatasrofer , fågelinfluenser .etc.

Jag lyckas inte med citaten mitt föregående inl var riktad till Andreas
AndreasBlomquist
CITAT (liv @ 05-10-2005, 23:34)
Men jag skrev ju att min dotter har olika jobb . Pooljobb .
Så hon är inte alls förmer att ta andra jobb .
Men det är ju synd att inte få använda sina kunskaper för det man är utbildat till?????

Och de där massor av jobben som du påstår finns , de är ialla fall inte här i trakten där jag bor , och då tillhör vi en zon med låg arbetslöshet.
Och inte finns de i GTB , där min dotter bor.
Så du måste bo på ett unikt ställe då , där det finns massor av jobb.


Sen vilket parti du röstar i, är för mig helt ointressant.
Sorry wub.gif
Jag ttror inte det förändras så mycket i det här landet fast det blir ett maktskifte .
Det blir nog andra problem alla politiska partier får att kämpa mot . Naturkatasrofer , fågelinfluenser .etc.

Ja, väljer man att jobba i ett bemanningsföretag så är det ju inte så underligt att man får gå från jobb till jobb heller. Oftast så passas ju också de jobben in till vilken utbildning man har.

I Göteborg finns det bara hos arbetsförmedlingen 671 jobb. Därtill tillkommer ju alla icke utlysta jobb som tillsätts genom spontana sökningar. Det är ju inte så ofta det annonserar om en ny kassörska på t.ex. ICA.
Det finns säkert mängder med företag som inte rekryterar via Arbetsförmedlingen utan istället går via rekryteringsfirmor. Din dotter kan ju till exempel kolla in www.monster.se

Där jag bor finns det 4 jobb på Arbetsförmedlingen men likadant här, du kan välja att ta tag i jobbsökandet på egen hand genom att skicka till de företag som du kan tänka dig att jobba på, oavsett om de för tillfället söker folk eller ej. Det handlar ju om att vara framme och marknadsföra sig själv.
*Felix matte*
Ibland (kanske ofta) hjälper det inte att man är aktiv som arbetssökande.. tyvärr så finns orter där knappt några lediga jobb finns förutom läkare inom olika specialiteter.
Då är det till föga hjälp att ha akademisk utbildning och några hundratusen i studieskuld.
Inte alla är beredda eller kan flytta.
pejori
CITAT (Felix matte @ 05-10-2005, 23:45)
Ibland (kanske ofta) hjälper det inte att man är aktiv som arbetssökande.. tyvärr så finns orter där knappt några lediga jobb finns förutom läkare inom olika specialiteter.
Då är det till föga hjälp att ha akademisk utbildning och några hundratusen i studieskuld.
Inte alla är beredda eller kan flytta.

nä... har man hus och barn och en make med annan speciallitet, är det inte bara att flytta dit där jobben finns idag...för att sedan bli uppsagd om ett halvår, för att företaget flyttar utomlands huh.gif
liv
Hon har nog sökt både på . .monster.. och annat
Och många andra med henne
Det finns kanske några lediga jobb , men hur många är det inte som slåss om dem .
Min dotter var på en intervju där var det 180 sökande .
Så man måste oxå se verkligheten , inte bara stirra sig blind på siffror wub.gif
Eva i Skåne
Men Andreas!!! Detta kan du väl ändå inte mena unsure.gif
"Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn."

Är inte barnbidraget till för att använda till barnens behov??? Det är inte pengar som är avsedda att sparas till barnet blir vuxet.
Att sen vissa har möjlighet att göra det är en annan sak, men avsikten har aldrig varit så.




Och ang sjukpenning, a-kassa mm. Visst har den sänkts!!!! Karensdagarna är väl en form av sänkning? Och ej gång hade vi 90% i sjukersättning och ingen karensdag. I många år har det nu varit 80%, men var det inte så att den gick ner till 78% för inte så länge sedan?
Det sista är jag lite tveksam om det gick igenom, men det skulle inte förvåna mig.
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 05-10-2005, 23:56)
Men Andreas!!! Detta kan du väl ändå inte mena unsure.gif
"Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn."

Är inte barnbidraget till för att använda till barnens behov??? Det är inte pengar som är avsedda att sparas till barnet blir vuxet.
Att sen vissa har möjlighet att göra det är en annan sak, men avsikten har aldrig varit så.

håller med där wub.gif
kan man spara hela barnbidraget och dessutom spara sex tusen i månaden...så är man höginkomsttagare eller så bor man gratis huh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Eva i Skåne @ 05-10-2005, 23:56)
Men Andreas!!! Detta kan du väl ändå inte mena unsure.gif
"Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn."

Är inte barnbidraget till för att använda till barnens behov??? Det är inte pengar som är avsedda att sparas till barnet blir vuxet.
Att sen vissa har möjlighet att göra det är en annan sak, men avsikten har aldrig varit så.

Jovisst menar jag det! Däremot är det inte så att jag tycker man gör fel om man inte sparar barnbidraget utan använder det.

Vad jag ville ha fram var att som barnfamilj ska man klara sig precis lika bra utan barnbidraget som med barnbidraget. Bidraget ska inte vara en skillnad mellan att gå på knäna rent ekonomiskt och att klara av månadens utgifter tack vare bidraget. Förstår du hur jag menar då?

Det är kanske lite konstigt att tycka så men det tycker jag verkligen. Alltför många unga idag skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna, både praktiska och ekonomiska, vilket till syvenede och sist kan slå hårdast mot barnet.
Eva i Skåne
Och jag som har fyra barn skulle tydligen knipit igen och inte skaffat mig några alls.
Inte har jag kunnat spara feta summor till mina barn mad.gif

Då skulle vi inte ha någon högre nativitet i landet. Bara rikemansbarn.
Är det nåt att sträva efter sad.gif
AndreasBlomquist
CITAT (pejori @ 06-10-2005, 00:02)
håller med där wub.gif
kan man spara hela barnbidraget och dessutom spara sex tusen i månaden...så är man höginkomsttagare eller så bor man gratis huh.gif

Nej nej nej...

Det handlar väl bara om att vara ekonomisk. Vi är absolut inga höginkomsttagare. Vi har ut mellan 30-33.000 totalt i månaden om man räknar in barnbidraget så vi är verkligen inga höginkomsttagare. Fasicken, sambons farsa får ut mer än så i månaden själv och han kan således anses vara höginkomsttagare.

Bor billigt, tja vi betalar nog i genomsnitt 6500 kronor i månaden i boendekostnader. Får se vad det blir nu när kylan kommer och man får bo sin första vinter i ett eluppvärmt hus.
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:04)
Vad jag ville ha fram var att som barnfamilj ska man klara sig precis lika bra utan barnbidraget som med barnbidraget. Bidraget ska inte vara en skillnad mellan att gå på knäna rent ekonomiskt och att klara av månadens utgifter tack vare bidraget.

då har du det jättebra förspännt rolleyes.gif rolleyes.gif
jag gick fan imej på knäna...MED barnbidraget huh.gif huh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Eva i Skåne @ 06-10-2005, 00:04)
Och jag som har fyra barn skulle tydligen knipit igen och inte skaffat mig några alls.
Inte har jag kunnat spara feta summor till mina barn mad.gif

Då skulle vi inte ha någon högre nativitet i landet. Bara rikemansbarn.
Är det nåt att sträva efter sad.gif

Måste då ställa frågan ifall barnbidraget var den avgörande faktorn till att ni klarade av att ha 4 barn. Om inte barnbidraget och flerbarnsbidraget hade funnits, hade ni då fortfarande haft 4 barn?

Min morsa var ensamstående och arbetade inom vården så något rikemansbarn är jag då rakt inte. Jag fick ingen fet bankbok när jag fyllde 18 år och det är nog just därför som jag tycker som jag gör. Jag vill helt enkelt inte att mina barn ska behöva ha det så "fattigt" när de växer upp...
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:08)
Nej nej nej...

Det handlar väl bara om att vara ekonomisk. Vi är absolut inga höginkomsttagare. Vi har ut mellan 30-33.000 totalt i månaden om man räknar in barnbidraget så vi är verkligen inga höginkomsttagare. Fasicken, sambons farsa får ut mer än så i månaden själv och han kan således anses vara höginkomsttagare.

Bor billigt, tja vi betalar nog i genomsnitt 6500 kronor i månaden i boendekostnader. Får se vad det blir nu när kylan kommer och man får bo sin första vinter i ett eluppvärmt hus.

visst...det låter jättebra...jag har nio tusen i månaden...och en hyra på 6500 kr....och då sparar man inte några barnbidrag...eller sex tusen i månaden... och nej... jag jobbar inte...är sjukpensionär...
kom sen inte och säg att vi inte straffas...om vi är sjuka eller arbetslösa mad.gif mad.gif
ungarna kostar...även om jag inte har jobb sad.gif
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:04)
CITAT (Eva i Skåne @ 05-10-2005, 23:56)
Men Andreas!!! Detta kan du väl ändå inte mena  :unsure:
"Personligen anser jag att om man måste ta utav barnbidraget för att få det gå runt en månad så kanske man i första hand skulle funderat på om man överhuvud taget skulle ha barn."

Är inte barnbidraget till för att använda till barnens behov??? Det är inte pengar som är avsedda att sparas till barnet blir vuxet.
Att sen vissa har möjlighet att göra det är en annan sak, men avsikten har aldrig varit så.

Jovisst menar jag det! Däremot är det inte så att jag tycker man gör fel om man inte sparar barnbidraget utan använder det.

Vad jag ville ha fram var att som barnfamilj ska man klara sig precis lika bra utan barnbidraget som med barnbidraget. Bidraget ska inte vara en skillnad mellan att gå på knäna rent ekonomiskt och att klara av månadens utgifter tack vare bidraget. Förstår du hur jag menar då?

Det är kanske lite konstigt att tycka så men det tycker jag verkligen. Alltför många unga idag skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna, både praktiska och ekonomiska, vilket till syvenede och sist kan slå hårdast mot barnet.

Ja så kan man skryta när man sluppit möta verkligheten som de flesta får göra.
Smakar illa .. gör din beskrivning av verkligheten Andreas.
AndreasBlomquist
CITAT (pejori @ 06-10-2005, 00:09)
då har du det jättebra förspännt rolleyes.gif rolleyes.gif
jag gick fan imej på knäna...MED barnbidraget huh.gif huh.gif

För ett par år sedan så hade vi det bättre inkomster då tjejen hade ett bättre välbetalt jobb men ändå hade vi mindre pengar i slutet av varje månad. Vår räddning då blev väl den att vi började med att föra en kassabok ett par månader för att se vart våra pengar gick... Det var många småutgifter som till slut blev en stor bäck, mängder av tidningsprenumerationer, bokklubbar och sånt... Vi bytte mataffär från ICA till Willy's och tjänade väl ungefär 500 kronor per storhandling.
Anki på Öland
CITAT (Eva i Skåne @ 05-10-2005, 23:56)
................men var det inte så att den gick ner till 78% för inte så länge sedan?
Det sista är jag lite tveksam om det gick igenom, men det skulle inte förvåna mig.

Japp - 2 år sen tror jag det var, lite svårt att hålla reda på tiden men nån gång i den vevan.

Nää, då skulle det inte bli många barn gjorda om villkoret var att man kunde spara barnbidraget. Nästan lika illa som Kinas enbarnsregel......... mina 2 hade inte heller funnits då.
Anki
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:08)
Nej nej nej...

Det handlar väl bara om att vara ekonomisk. Vi är absolut inga höginkomsttagare. Vi har ut mellan 30-33.000 totalt i månaden om man räknar in barnbidraget så vi är verkligen inga höginkomsttagare. Fasicken, sambons farsa får ut mer än så i månaden själv och han kan således anses vara höginkomsttagare.

Bor billigt, tja vi betalar nog i genomsnitt 6500 kronor i månaden i boendekostnader. Får se vad det blir nu när kylan kommer och man får bo sin första vinter i ett eluppvärmt hus.

Nämen nu får du väl ändå hejda dig lite Andreas... Inte är det många par som får ut 30 -33.000/mån inkl barnbidrag ohmy.gif
Det är få akademiker som idag når såna summor och då tycker jag att också du ska ha lite ödmjukhet ... om det nu inte är så att dina inlägg är enbart i provokativt syfte.
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:04)
. Alltför många unga idag skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna, både praktiska och ekonomiska, vilket till syvenede och sist kan slå hårdast mot barnet.

och hur vet du att du inte kommer att bli sjuk, handikappad, eller frånskild och arbetslös? huh.gif huh.gif
det går bra att sätta sig på höga hästar...när man har det bra...eller huh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:14)
Ja så kan man skryta när man sluppit möta verkligheten som de flesta får göra.
Smakar illa .. gör din beskrivning av verkligheten Andreas.

Ursäkta?

Uppvuxen med 2 syskon och en ensamstående mamma som jobbar inom vården. Sluppit möta verkligheten... jojo visst serru!
Jag hade innan jag börjat tjäna egna pengar inte varit en enda gång utomlands på semester t.ex. De bestod i uppväxten av att man åkte ut till mormors och morfars stuga på landet och då och då fick man följa med dem på tur.

Kom för f-n inte och säg att jag har sluppit möta verkligheten i min uppväxt innan du har klart för dig hur min uppväxt var. Bara för att jag idag har bättre ställt så innebär det inte automatiskt att jag alltid har haft det så!

Skryta, nej det gör jag helst inte för jag har varken det jobbet eller inkomsten som är värd att skryta över men jag skäms inte heller för att vi klarar av att lägga undan så mycket pengar varje månad som vi idag gör. Någon dag kanske detta ändras och vi får det sämre ställt, då kommer vi säkerligen vara glada för att vi faktiskt sparade pengar nu!
Anki på Öland
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:08)
............Vi har ut mellan 30-33.000 totalt i månaden om man räknar in barnbidraget så vi är verkligen inga höginkomsttagare...........
..............vi betalar nog i genomsnitt 6500 kronor i månaden i boendekostnader. ...............

Att ha ung. 25.000:- kvar när bostaden är betald................... det hade varit en dröm det..........
Anki
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:18)
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:08)

Nej nej nej...

Det handlar väl bara om att vara ekonomisk. Vi är absolut inga höginkomsttagare. Vi har ut mellan 30-33.000 totalt i månaden om man räknar in barnbidraget så vi är verkligen inga höginkomsttagare. Fasicken, sambons farsa får ut mer än så i månaden själv och han kan således anses vara höginkomsttagare.

Bor billigt, tja vi betalar nog i genomsnitt 6500 kronor i månaden i boendekostnader. Får se vad det blir nu när kylan kommer och man får bo sin första vinter i ett eluppvärmt hus.

Nämen nu får du väl ändå hejda dig lite Andreas... Inte är det många par som får ut 30 -33.000/mån inkl barnbidrag ohmy.gif
Det är få akademiker som idag når såna summor och då tycker jag att också du ska ha lite ödmjukhet ... om det nu inte är så att dina inlägg är enbart i provokativt syfte.

Jag vet att de summorna vi får ut är relativt bra, men vi är ändå inte höginkomsttagare. Min flickvän är barnskötare!

Jag har väldigt svårt att se att en familj med 2 barn och 2 akademiker skulle få ut mindre än 30-32.000 i månaden, men visst...

Nej, det var inte alls för att provocera men jag måste ju ändå få ha min åsikt och kunna stå för den utan att bli kallad för provokativ?
*Felix matte*
Jag har i familjen både akademiker och sk "vanliga arbetare" men inte sjutton når någon annan än doktorerna inkomster i nivå som dina Andreas.
pejori
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:20)
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:14)
Ja så kan man skryta när man sluppit möta verkligheten som de flesta får göra.
Smakar illa .. gör din beskrivning av verkligheten Andreas.

Ursäkta?

Uppvuxen med 2 syskon och en ensamstående mamma som jobbar inom vården. Sluppit möta verkligheten... jojo visst serru!
Jag hade innan jag börjat tjäna egna pengar inte varit en enda gång utomlands på semester t.ex. De bestod i uppväxten av att man åkte ut till mormors och morfars stuga på landet och då och då fick man följa med dem på tur.

Kom för f-n inte och säg att jag har sluppit möta verkligheten i min uppväxt innan du har klart för dig hur min uppväxt var. Bara för att jag idag har bättre ställt så innebär det inte automatiskt att jag alltid har haft det så!

Skryta, nej det gör jag helst inte för jag har varken det jobbet eller inkomsten som är värd att skryta över men jag skäms inte heller för att vi klarar av att lägga undan så mycket pengar varje månad som vi idag gör. Någon dag kanske detta ändras och vi får det sämre ställt, då kommer vi säkerligen vara glada för att vi faktiskt sparade pengar nu!

suck...vem pratade om din uppväxt???? huh.gif
vi pratar om din inställning till barn och inkomster nu wub.gif
inte din morsas inkomster i vården....det var det jobbet som gjorde min inkomst till nio tusen i månaden huh.gif
närr jag skaffade mina barn...räknade jag inte med att bli frånskilld och sjuk smile.gif
med en make med en inkomst på över femtiotusen i månaden, trodde jag att det aldrig skulle bli problem......
ack vad jag bedrog mej huh.gif huh.gif
AndreasBlomquist
CITAT (pejori @ 06-10-2005, 00:18)
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:04)


. Alltför många unga idag skaffar barn utan att tänka på konsekvenserna, både praktiska och ekonomiska, vilket till syvenede och sist kan slå hårdast mot barnet.

och hur vet du att du inte kommer att bli sjuk, handikappad, eller frånskild och arbetslös? huh.gif huh.gif
det går bra att sätta sig på höga hästar...när man har det bra...eller huh.gif

Som jag skrev i inlägget postat 2 minuter efter ditt pejori så vet jag inte ifall situationen ändras i framtiden. När den väl gör det, för det gör den säkert så kommer ju i alla fall våra pengar vara en extra trygghet...

Jo, jag vet allt att pensionärer har det svårt också. Tycker det är rent för jävligt faktiskt att pensionen har sänkts och att folkpensionen är så liten som den är...
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:25)
Jag har i familjen både akademiker och sk "vanliga arbetare" men inte sjutton når någon annan än doktorerna inkomster i nivå som dina Andreas.

Nu var det ju inte bara min inkomst utan min och min sambos gemensamma inkomst och dessutom 2 barnbidrag.

En genomsnittslön för en akademiker med jobb ligger väl på kanske 23-25.000, då får man väl ut dryga 15-17000 i månaden efter skatt...
Eva i Skåne
Det är ju kul för dig Andreas att du kan ge dina barn en ekonomiskt bättre uppväxt än du själv haft,

men du slår undan knäna på oss som inte har det så fett.

Jag hade INTE kunnat klara fyra barn utan barnbidraget. Då hade vi behövt socialhjälp och det är väl för att vanliga familjer ska slippa det som barnbidragen finns
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:24)
Jag vet att de summorna vi får ut är relativt bra, men vi är ändå inte höginkomsttagare. Min flickvän är barnskötare!

Jag har väldigt svårt att se att en familj med 2 barn och 2 akademiker skulle få ut mindre än 30-32.000 i månaden, men visst...

Nej, det var inte alls för att provocera men jag måste ju ändå få ha min åsikt och kunna stå för den utan att bli kallad för provokativ?

Så klart du får ha din åsikt men kom inte och säg att en barnskötare når vidare högt i löneskalan. Om ni har inkomster som du påstår så är du sk höginkomsttagare.... därför borde du också ha ett antal tusingar i studieskuld att amortera.. eller?
AndreasBlomquist
CITAT (pejori @ 06-10-2005, 00:26)
suck...vem pratade om din uppväxt???? huh.gif
vi pratar om din inställning till barn och inkomster nu wub.gif
inte din morsas inkomster i vården....det var det jobbet som gjorde min inkomst till nio tusen i månaden huh.gif
närr jag skaffade mina barn...räknade jag inte med att bli frånskilld och sjuk smile.gif
med en make med en inkomst på över femtiotusen i månaden, trodde jag att det aldrig skulle bli problem......
ack vad jag bedrog mej huh.gif huh.gif

Det var mer en urladdning mot Felix matte som påstod att jag aldrig behövt möta verkligheten som de flesta lever i, dvs. ha dåligt med pengar...
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 06-10-2005, 00:31)
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-10-2005, 00:24)

Jag vet att de summorna vi får ut är relativt bra, men vi är ändå inte höginkomsttagare. Min flickvän är barnskötare!

Jag har väldigt svårt att se att en familj med 2 barn och 2 akademiker skulle få ut mindre än 30-32.000 i månaden, men visst...

Nej, det var inte alls för att provocera men jag måste ju ändå få ha min åsikt och kunna stå för den utan att bli kallad för provokativ?

Så klart du får ha din åsikt men kom inte och säg att en barnskötare når vidare högt i löneskalan. Om ni har inkomster som du påstår så är du sk höginkomsttagare.... därför borde du också ha ett antal tusingar i studieskuld att amortera.. eller?

Nej, hon tjänar inte mycket pengar... men det är ändå 5-siffrigt varje månad som hon får ut efter skatt.

Ja, jag har studieskulder...



Eva, jag vill absolut inte slå undan benen för dem som inte tjänar så mycket pengar men jag har den uppfattningen att man ska kolla hur ens ekonomi påverkas innan man skaffar barn. Jag förebrår ingen som måste använda barnbidraget för att klara sig utan tycker bara man ska tänka sig för en extra gång...



Märker ju att jag har helt annorlunda åsikter i detta ämnet än de flesta här och vi kan ju alla debattera huruvida någon är en höginkomsttagare och ifall barnbidraget är bra eller inte och vad det ska användas till utan att vi kommer någonstans.
Pirum
Behovsprövade barnbidrag är inte så kostsamma, men tanken är väl att barnbidrag ska vara lika för alla barn, och inte bli ett "fattiglappsbidrag". Alla barn ska vara lika värda osv.
Men eftersom inte alla föräldrar som är hemma med sina barn får samma pengar (rika får mer, fattiga och speciellt arbetslösa eller studenter får mycket mindre), så kanske inte barnbidragen borde vara samma för alla. Jag vet inte. Underligt som sagt att den fattige ska motiveras med piskan, och den rike med moroten, när det väl logiskt sett borde vara tvärtom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon