Full version: Att bara äta äpplen
silos
Jag undrar nu:om jag skulle endast äta äpplen äppelmos och dricka äppelsaft i 3-4 månader;skulle jag få näringsbrist?
gammelnalle
Jag måste säga att jag verkligen inte vet... men


FÖRMODLIGEN , ja!!

Har hört att vissa människor kan leva på BARA bananer OCH Mjölk...

och 1 månad skulle säkert du klara om du är frisk för övrigt...

MEN experimentera inte....

b

(björnar lever ju på hullet hela vintern i sitt ide... men DE ställer om sin ämnesomsättning..)
silos
Tack för svaret och jag tänker inte experimentera smile.gif
netaave
Nej men skörbjugg tongue.gif biggrin.gif
silos
CITAT (netaave @ 29-09-2005, 12:14)
Nej men skörbjugg tongue.gif biggrin.gif

Vad är det?
jendah
en bristsjukdom du kan få om du inte får i dig tillräckligt med c-vitaminer.
skulle inte tro att du får det av att bara äta äpplen - som ju innehåller c-vitaminer (även om det inte är lika mycket som i citrusfrukter)...
mer troligt att du får järnbrist...
c-vitamin underlättar upptaget av järn - men om du inte får i dig tillräckligt med järn hjälper ju inte det...
pisanggoreng
Gandhi levde under vissa perioder bara på frukt och nötter och det gick bevisligen bra. Men bara äpple blir nog lite magert...
silos
CITAT (jendah @ 29-09-2005, 12:18)
en bristsjukdom du kan få om du inte får i dig tillräckligt med c-vitaminer.
skulle inte tro att du får det av att bara äta äpplen...
mer troligt att du får järnbrist...

Okej och tack för svaret;skall nog fortsätta att äta som jag gör smile.gif fastän jag har MASSOR av äppel äppelmos äppesaft i kyl och frys smile.gif
jendah
tja, att äta massor av äpplen hindrar ju inte att man äter annat också smile.gif
Rossi
Det säger ju sig självt att kroppen inte skulle må bra av en sådan diet.
Biggan_
CITAT (jendah @ 29-09-2005, 12:18)
en bristsjukdom du kan få om du inte får i dig tillräckligt med c-vitaminer.
skulle inte tro att du får det av att bara äta äpplen...
mer troligt att du får järnbrist...

Bra så länge man inte får hjärnbrist laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Förlåt solis, kunde inte låta bli att skoja lite smile.gif wub.gif
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 29-09-2005, 12:22)
CITAT (jendah @ 29-09-2005, 12:18)
en bristsjukdom du kan få om du inte får i dig tillräckligt med c-vitaminer.
skulle inte tro att du får det av att bara äta äpplen...
mer troligt att du får järnbrist...

Bra så länge man inte får hjärnbrist laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Förlåt solis, kunde inte låta bli att skoja lite smile.gif wub.gif

Underbar humor! laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (pisanggoreng @ 29-09-2005, 12:19)
Gandhi levde under vissa perioder bara på frukt och nötter och det gick bevisligen bra.

Nötter innehåller ju en massa nyttiga fetter och protein, så nötter och frukt (för vitaminer) antar jag att man kan leva ganska länge på smile.gif
evarina
Jupp. Det saknas proteiner.
gammelnalle
här en länk som till och med jag begrep.....

http://www.ceja.educagri.fr/sue/agricultur...ure/a2/equ1.htm

b
Hannele
Äpplen innehåller i genomsnitt (% per 100 g frukt)
Kolhydrater 12,60 %
Protein 0,30 %
Vatten 84,3 %
Fibrer 2,50 %
Fett 0,30 %

Först får du proteinbrist och svagare muskler och orkar inte i tvättstugan.
Äpplet är inte riktigt så nyttigt, som man säger: An apple a day, keeps the doctor away,
för den innehåller lite C-vitaminer och andra antioxidanter.
Man behöver äta ca 500 gram äpplen för att få i sig 5 mg C-vitamin.
Kalium finns i äpplen ca 130 milligram per 100 gram äpple.
Gurkan
Ursäkta frågan men finns det nån speciell anledning till denna något bizarra diet ? Fri tillgång till äpplen räcker inte som svar här ...

Kroppen gillar när man blandar, punkt slut.

Det räcker inte med en viss MÄNGD protein varje dag utan en mängd OLIKA proteiner, essentiella och icke-essentiella som tillsammans pusslas ihop till att de "byggstenar" som vi behöver. Kommer inte ihåg hur många eller vad dom heter ...

För att få i sig tillräcklig mängd proteiner från äpplen skulle innebära sådär 10kg om dan för 30g. Då får man ändå inte alla de man behöver.

Samma med vitaminer, oavsett hur MYCKET vitaminer ett äpple innehåller så finns inte ALLA vitaminer där.

Fortsätt med mycket äpplen, för all del, men komplettera med andra saker.

Bra proteinkällor är spannmålsprodukter (10-12% protein) (alltid fullkorn för vitaminer, mineraler och fibrer, gärna lite helkorn) och baljväxter (7-50% beroende på sort). Kombineras spannmål och baljväxter får man alla de livsnödvändiga proteiner man behöver. Sen är det bara att vräka på med frukt och grönt ...

Kött, fisk, ägg och mjölk är naturligtvis också bra källor.

Känns onödigt att dra på sig bristsjukdommar i vårt galna överflödssamhälle.

Edit : Stavfel
*Felix matte*
CITAT (silos @ 29-09-2005, 12:09)
Tack för svaret och jag tänker inte experimentera smile.gif

Som svar på Gurkan inlägg


Tror att Solis bara ville få höra vad vi trodde om en sådan diet... avsikten var nog inte att praktisera den dieten.
ÅsaF
Om inte annat så skulle du nog bli psykiskt sjuk för tänk så äckligt att bara äta äpplen. wacko.gif
Gurkan
Sorry ... lite slarvig av mig. Speciellt nu när hatten är tuggad och vinet är slut. blink.gif
*Felix matte*
CITAT (Gurkan @ 29-09-2005, 21:55)
Sorry ... lite slarvig av mig. Speciellt nu när hatten är tuggad och vinet är slut.  :blink:

Nämen så allvarligt var det väl ändå inte tongue.gif Fy för att tugga hatt laugh.gif
Gurkan
Hatten kom ju från den andra tråden, den med växthus/hus ... men vinet var gott ! Men det var nog lika lite proteiner i bägge.

Vilka läskiga smajlisar du hittar ... ha ha
silos
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:50)
CITAT (silos @ 29-09-2005, 12:09)
Tack för svaret och jag tänker inte experimentera smile.gif

Som svar på Gurkan inlägg


Tror att Solis bara ville få höra vad vi trodde om en sådan diet... avsikten var nog inte att praktisera den dieten.

Så är det:jag var bara lite nyfiken smile.gif
Men det märkliga är att nu när jag äter minst 3 äpplen om dagen och även äter äppelmos och dricker äppelsaft(äter annat också) så är jag inte längre sugen på sötsaker och har helt slutat använda socker smile.gif
Gurkan
Bra att du lagt av med godiset fast äpplen är väl socker ... eller ?? Typ 12,60% läste jag nånstans rolleyes.gif

Nyttigare än smågodis såklart och så godare.

Tugga på ! laugh.gif
ingrid fuxwall
CITAT (silos @ 01-10-2005, 08:34)
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:50)
CITAT (silos @ 29-09-2005, 12:09)
Tack för svaret och jag tänker inte experimentera smile.gif

Som svar på Gurkan inlägg


Tror att Solis bara ville få höra vad vi trodde om en sådan diet... avsikten var nog inte att praktisera den dieten.

Så är det:jag var bara lite nyfiken smile.gif
Men det märkliga är att nu när jag äter minst 3 äpplen om dagen och även äter äppelmos och dricker äppelsaft(äter annat också) så är jag inte längre sugen på sötsaker och har helt slutat använda socker smile.gif

Men jag antar att du har socker i både moset och saften .... och då får du ju i dig en del den vägen
myskmadra
Äpplen har lågt GI! och ger mättnadskänsla har jag lärt mig på viktväktarna.
silos
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-10-2005, 22:47)
CITAT (silos @ 01-10-2005, 08:34)
CITAT (Felix matte @ 29-09-2005, 21:50)
CITAT (silos @ 29-09-2005, 12:09)
Tack för svaret och jag tänker inte experimentera smile.gif

Som svar på Gurkan inlägg


Tror att Solis bara ville få höra vad vi trodde om en sådan diet... avsikten var nog inte att praktisera den dieten.

Så är det:jag var bara lite nyfiken smile.gif
Men det märkliga är att nu när jag äter minst 3 äpplen om dagen och även äter äppelmos och dricker äppelsaft(äter annat också) så är jag inte längre sugen på sötsaker och har helt slutat använda socker smile.gif

Men jag antar att du har socker i både moset och saften .... och då får du ju i dig en del den vägen

Ingen socker i saften eller äppelmoset;de smakar naturligt söt och gott smile.gif
Castea
En hälsoföreläsare lärde mig att de kalorier ett äpple innehåller ändå förbrukas vid matsmältningen av denna rätt svårsmälta frukt! smile.gif
silos
Så där ja:nu är alla 150 äpplen gjorda till saft och äppelmos och helt utan socker smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon