Full version: Ni som bor på landet
Gurkan
Hej !

Jag är spekulant på ett hus (för permanentboende) som har dispans för icke godkänt avlopp. När huset byter ägare måste avloppet åtgärdas.

Vad finns det för alternativ och vad funkar bäst, kräver minst underhåll och driftskostnader ?
Gossen Ruda
Nästan omöjligt att svara på eftersom det beror på vilka förutsättningarna är. Kolla med kommunen är mitt råd, det finns en mängd bestämmelser varav en del lokala.
Pirum
Ja, det är något som kan skilja kommuner emellan. Det kan mycket väl vara så att de säger att du SKALL använda en viss speciell metod, eller ansluta till kommunalt avlopp, eller vad de nu kan hitta på.

Jag jobbade ett tag på ett miljö- och hälsoskyddskontor, det var mycket lärorikt och intressant, men avlopp...vilken djungel smile.gif Eller, snarare, det var så mycket kontroller, och papper, och det ena med det andra.

Se dessutom till att ha kontakt med dem inte bara innan och efter utan även gärna under byggandet. Så att de inte kommer efteråt och säger "du visade inte att du grävde xyz centimeter djupt, du måste gräva upp det igen".
Gurkan
Ok, tack för era svar.

Snackade med en gubbe på miljökontoret tidigare idag och han mumlade nåt om "trekammarbrunn" men jag ska läsa på lite mer innan jag återkommer med evt. andra frågor.
Ralf
Du kan räkna med ca 100.000 kr, inte gratis o sedan tillkommer driftkostnader.
Gurkan
Ibland krävs det så liten insats för så mycket info, och visst finns det minst en websajt för varje fråga :

Avloppsguiden wub.gif
Lady Hamilton
Vi har trekammar brunn som tömmes varje år. Och det kostar oss c:a 900:-
SaraS
Vi har också trekammarbrun. Den fungerar väldigt bra. Man lär sig så småningom att inte slösa vatten som i stan om man är snåljåp... smile.gif
gammelnalle
Håller med de som säger att du skall ha kontakt med kommunen hela tiden....

"Jag kan inget , vill ni hjälpa mig"-attityden tycker jag man kommer längst med..

men läs även på själv... åtminståne tidigare så finns det "olika" lagar beroende på HUR man bor... (enfamiljshus tex)

MEN du har inte sagt om det FINNS kommunalt avlopp i närheten????
DÅ brukar de kräva att man skall ansluta sig (för dryga pengar..)

Men även om ni inte har kommunalt avlopp (i närheten) torde det finnas mer än en möjlighet till lösning....

3-kammarbrunn
Sluten cistern
Separat urinavskilning

och säkert mer...

Vi fick tex dispans från att gräva ner 5(?)cementringar för att uppnå stipulerad kubik (3?) eftersom vi kom på berg... så vi slapp undan med en ring mindre... (billigare med smile.gif )

Du bör även kolla hur pass stor infiltreringsanläggning du behöver. OM den får plats på din tomt, eller måste in på grannmarken.

NÄR du kommit så långt kollar du runt med några OLIKA firmor som levererar brunnar och några grävfirmor om pris... (Grävningen lär du inte kunna få exakt pris på eftersom det beror på vad de stöter på för problem... men en "prisbbild på vad det ung kostar" bör de kunna lämna... inklusive infiltrations anläggningen...)

Håller med Hamilton om ca 900:-/år i driftkostnader.....

Jämför det med vad "stadsbor" får betala för sitt vatten/avlopp... ca 15-25:-/m3

(Förmodligen har du då även eget vatten?? Tänk så många kubik som bara spolas bort... som stadsbor får betala för... men du slipper...)

b
Gurkan
Enl. kommunens miljöinspektör (eller vad han hade för titel) så skulle en komplett installation med 3-kammarbrunn och infiltrationsbädd kosta max 50.000. Till detta tillkommer kanske lite ny rördragning och annat in i huset. Hur aktuella hans siffror var vet jag inte och jag ska kolla med några olika firmor.

Kommunalt avlopp finns enl. kommunens uppgift inte i närheten.

Tomten är på 5.000 m2 så det är nog inga problem med utrymmet för infiltrationen men det kan tydligen också bero på grundvattenförhållande och annat. Man vill ju inte heller riskera att förgifta sin egen brunn.

Efter att ha läst några artiklar så ser jag urinseparering som en självklarhet, om det görs i toastolen eller att man går ut i buskarna låter jag vara osagt än så länge.

Detta i kombination med en slamavskiljare alá 3-kammare verkar vara ett system som funkar bra.

Tror på din strategi, nallen, man kan gott spela lite okunnig utan att egentligen vara det.
fruberglund
CITAT (SaraS @ 27-09-2005, 09:40)
Vi har också trekammarbrun. Den fungerar väldigt bra. Man lär sig så småningom att inte slösa vatten som i stan om man är snåljåp... smile.gif

Fattar jag inte? Man kan väl slösa mer vatten om man har 3-kammarbrunn & egen vattenbrunn när man slipper betala alla kommunala avgifter. Fast nu ska man ju inte slösa med vattnet ändå...finns ju inte obegränsat med vatten och man ska ju tänka på miljön också :-)

Vi har 3-kammarbrunn och eget vatten. Betalar också 900:- för tömning av 3-kammarbrunnen 1 gång/år.
UglyCute
Våran trekammarbrunn är inte godkänd, måste grävas om, fast vi har bott där i två år nu utan att ha gjort något åt det..
Ibland luktar det avlopp i trädgården wacko.gif men det försvinner efter ett tag
SaraS
Ja, vi får det som UglyCute beskriver, avloppslukt vid hög belastning. Det verkar vara så att den inte hinner med att rena då...? Men den är stor nog säger de i allafall...
Lady Hamilton
CITAT (SaraS @ 27-09-2005, 17:05)
Ja, vi får det som UglyCute beskriver, avloppslukt vid hög belastning. Det verkar vara så att den inte hinner med att rena då...? Men den är stor nog säger de i allafall...

Det brukar ha med luftningen att göra, kolla var ni har den
eller så kan det vara att dräneringen är för ytligt grävt( om ni inte har slutet system)
Men jag har svårt att tro att en 3kammare om är sluten kan lukta för att den inte "hinner rena"
Tesa
En trekammarbrunn som fungerar som den ska behöver inte tömmas särskilt ofta...det är väl meningen att vattnet skall sippra ut och bakterier bryta ner skiten och pappret...våran behöver dock tömmas nån gång varje år och då är den nästan full och vi har ändå en ganska stor..
Att det luktar ibland har jag också märkt...särskilt när det är temperaturer runt 0 grader utomhus...om det liksom "slår" sig på nåt sätt då....så att varmare luft stiger ur den..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon