L8 B.
Moss!
Provade nyss att söka på detta utan att få något resultat.
När är det bra att beskära vinbär- och krusbärsbuskar. Har för mig att det var efter skörd - men jag kanske kommer ihåg fel. Någon som vet. Tänkte glesa ut lite i den starka nytillväxten.

Är det bäst att gödsla på våren? I våras lade jag på en del aska och kobajs, de växte till en massa nya glada grenar biggrin.gif Men nu blev hela buskarna så täta wacko.gif Dax att tänka på hur de ska skötas tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte vil ha så stark tillväxt är september en bra tid att klippa (välj en varm och torr period för klippning). Vill man däremot ha en kraftig skottbrytning på vinbär + krusbär om man ex. föryngringsbeskär så väljer man vårvinter som beskärningstid.


Gödsla gör man på våren men man måste inte gödsla vinbär och krusbär varje år, växer de kraftigt och bra finns det troligtvis tillräckligt med näring i marken. Börjar tillväxten saktas ner kan man då börja tänka på att gödsla buskarna igen.
L8 B.
Åhå - tack för svar - synd att det regnar nu :-) Men det blir välan soligt igen. Det behövs regn &xå wub.gif
Cilla
Min erfarenhet av vin- och krusbär är att man inte behövver beskära alls för att glesa, iallafall inte om man har buskarna för bärens skull. Bären får tillräckligt med ljus ändå.

Däremot kan man behöva ta bort en och annan av de äldsta grenarna för att påskynda skottillväxten.

Krusbär tycker jag inte man behöver föryngra alls. Mina 30-åriga buskar har aldrig beskurits och de lägst sittande grenarna dör när de inte orkar bära frukt längre.

Den vanligaste felbeskärningen av vinbär är att man tar bort de yngsta skotten och på så sätt föråldrar busken. Det näst vanligaste felet är att man beskär på sommaren eller hösten. Iallafall om man vill ha föryngring av busken. Då beskär man på vårvintern oc iniktar sig på att ta bort några av de äldsta grenarna ända nere vid marken. Röda och vita vinbär klipper man i mer sällan eftersom de sätter bär på äldre grenar, medan man kan påskynda snabbare på svarta vinbär som får frukt på grenar från 2-3 års ålder redan.
L8 B.
Åhå...
Ska kolla lite mer då :-) Men krusbäret är som en enda taggig igelkott :-)
Cilla
tongue.gif Japp så växer de. Deras taggar är effektiva för att skydda bären/fröerna. Jämför med körsbär som växer glest och erbjuder sina bär taggfritt till fåglar! Krusbär brukar man få kvar nästan alla bär av förutom kanske ett par som getingar ätit på.
L8 B.
Och de rackarns gråsuggorna - som förutom vinbär ärter det mesta tycks det, jordgubbar, potstis och lämnar "skalet kvar - tills man tar i det och det bara blir en liten hög damm fast det såg ut som ett riktigt fint exemplar. Gråsuggor ser ut som trilobiter - men inte dog de ut inte (gråsuggorna). Vilket namn dessutom Grå-sugga wacko.gif
Cilla
Inte kul när de äter det man själv vill äta. I mina komposter är jag dock beroende av dem. De verkar finfördela åt andra mindre individer som smular sönder ändå mer och skapar en ljuvlig mylla. I år blev solrosorna mycket långblommande och sorter som inte brukar hinna att få blom på sidogrenar fick hela kluster. Det tackar jag faktiskt bland annat gråsuggorna för.

Innan jag fick gråsuggor i komposten kunde jag inte slänga hela äpplen, meloner, brödlimpor mm utan att de möglade innan de lång tid senare bröts ned. Sedan fick ag gråsuggekoloni, och jag har tolkat det som att de hjälper mig att behöva finhacka alla gamla matrester.

Rätt djur på rätt plats blir lika bra som djur på fel plats kan bli fel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon