Gunvor Nilsson
Tappade hakan flera decimeter när jag såg den här artikeln:
i dagens tidning!

Konstigt att bara fem ville bli friska ohmy.gif

Har försäkringskassans handläggare blivit spritt språngande desperata eller har deras bonusar dragits in? rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif För att inte tala om EU som sitter och pytsar ut en massa pengar på sånt strunt!

/Gunvor
violina
Skulle inte göra det fast jag är frisk. Hade garanterat behövt vara sjukskriven en vecka efter en sådan tur. huh.gif
Ophelia
Det där är knappast någon handläggares idé. Det kan jag garantera. Snacket med bonusar har ju visat sig vara rena struntpratet men det har väl inte tidingarna skrivit något om.
Gunvor Nilsson
CITAT (Ophelia @ 21-09-2005, 18:45)
Det där är knappast någon handläggares idé. Det kan jag garantera. Snacket med bonusar har ju visat sig vara rena struntpratet men det har väl inte tidingarna skrivit något om.

Jag tror du är dåligt påläst Ophelia. Läs Smärtguiden
Och så fanns det med i ett avsnitt av Uppdrag Granskning men det kanske du inte heller har sett?

/Gunvor
Ophelia
CITAT (Gunvor Nilsson @ 21-09-2005, 18:59)
CITAT (Ophelia @ 21-09-2005, 18:45)
Det där är knappast någon handläggares idé. Det kan jag garantera. Snacket med bonusar har ju visat sig vara rena struntpratet men det har väl inte tidingarna skrivit något om.

Jag tror du är dåligt påläst Ophelia. Läs Smärtguiden
Och så fanns det med i ett avsnitt av Uppdrag Granskning men det kanske du inte heller har sett?

/Gunvor

Jddå det har jag sett och läst. Är knappast dåligt påläst om detta.
*Felix matte*
Inte struntprat!
LÄS HÄR
Ophelia
Struntprat!!
Reserv
Ibland kan man juh faktiskt fundera på om det inte ligger nåt i det här med bonussystem för läkarna. En väninna till min sambo har drabbats av nån konstig svampsjukdom i magen vilket gör att hon ser ut som hon vore höggradigt gravid (hon är 60 år), därtill har hon kraftiga ödem som är värst i ena benet som ser ut som en rejäl stock. Hon har även astmatiska besvär, och klarar inte att varken gå eller stå mycket. Nu fick en ny läkare för sig att hon nog bara skulle få halv sjukskrivning, för hon skulle juh kunna jobba halvtid med nåt där hon inte behöver använda händer eler fötter. Sambons väninna ifrågasatte då vad det skulle va´för nåt jobb som är så, - Det är inte mitt jobb att va´nån arbetsförmedling åt dig heller. Svarade läkaren blink.gif Serviceminded eller? wacko.gif
*Felix matte*
Bonussystem har funnits för läkare, men fick avbrytas eftersom det riskerade att patienter inte fick rätt behandling.
Sulawesii
Vilken sjuk idé!! Snacka om att inte ta de sjukskrivna på allvar... grrrrr.....
Ophelia
*suck*

Skulle även vilja säga att det är ett sätt att se till att handläggarna får ett helvete...igen
Gurkan
Läste om det där cykelprojektet häromdan och man vet inte om man ska skratta eller gråta. Iden i sig var kanske inte fel men dom kunde ju lagt upp det på ett annat sätt, istf. Haparande-Ystad kanske man kunde nöjt sig med Trelleborg-Ystad en solig sommardag med en fikakorg. Lite motion kombinerat med en social aktiv-aktivitet som jag vet att många sjukskrivna saknar.

Jag tror att många sjukskrivna (beroende på vad man har för problem såklart) skulle må bättre av motion än piller och av sociala aktiviteter snarare än passivitet.

En god vän till mig som drabbades av utmattningsdepression (utbrändhet) har spenderat de senaste 4 åren på sofflocket med dåliga TV-program och diverse psykofarmaka och det blir man ju knappast frisk och sund av heller. Inte blir det lättar för henne att komma tillbaks till ett normalt arbetsliv heller när hon varit avskuren från "verkligheten" så länge.
hulda
nu skulle visst pengar avsättas att belöna dom landsting som kan minska sjukfrånvaron.......det blir knappast lättare att vara sjuk. Alla tillskott till landstingen måste vara guld värda....
*Felix matte*
En bekant till mig... hon har jobbat på varuhus i 35 år... hela dagarna stå och gå.
Hennes knän är utslitna och hon har reumatisk värk, fingrarna har börjat krokna, ryggen har blivit böjd hon har ständig värk. Ortopedläkare och Medicinläkare har oberoende av varann sagt att hon är arbetsoförmögen till 100% för varaktig tid.
Under tiden hon gick på rehab för att röna om hon kanske på något sätt skulle kunna mildra värken fick hon brev från Försäkringshandläggaren.
Där stod att hon bedömdes kunna omedelbart återgå till heltidsarbete! Sjukpenningen skulle dras in från månadsslutet, vilket inföll knappt tre veckor senare.

Till historien hör också att hon gick med två käppar, kunde inte hålla sig på benen utan stöd!

Hon är bara en i raden av tragiska fall där en sjuk människa behandlas värre än något djur. sad.gif
Ophelia
CITAT (hulda @ 21-09-2005, 20:03)
nu skulle visst pengar avsättas att belöna dom landsting som kan minska sjukfrånvaron.......det blir knappast lättare att vara sjuk. Alla tillskott till landstingen måste vara guld värda....

Ja det skulle det verkligen vara. Då kanske de som behöver operationer snabbt skulle kunna återgå tilla tt arbeta. Som läget är idag så varierar köerna KRAFTIGT (dock beroende på operation). Skulle vara en morot att satsa att få bort köerna.
Ophelia
CITAT (Felix matte @ 21-09-2005, 20:08)
En bekant till mig... hon har jobbat på varuhus i 35 år... hela dagarna stå och gå.
Hennes knän är utslitna och hon har reumatisk värk, fingrarna har börjat krokna, ryggen har blivit böjd hon har ständig värk. Ortopedläkare och Medicinläkare har oberoende av varann sagt att hon är arbetsoförmögen till 100% för varaktig tid.
Under tiden hon gick på rehab för att röna om hon kanske på något sätt skulle kunna mildra värken fick hon brev från Försäkringshandläggaren.
Där stod att hon bedömdes kunna omedelbart återgå till heltidsarbete! Sjukpenningen skulle dras in från månadsslutet, vilket inföll knappt tre veckor senare.

Till historien hör också att hon gick med två käppar, kunde inte hålla sig på benen utan stöd!

Hon är bara en i raden av tragiska fall där en sjuk människa behandlas värre än något djur. sad.gif

Hon ska givetvis överklaga. Hon har fått en kommuniceringstid på 14 dagar och kan där inkomma med handlingar som styrker nedsatt arbetsförmåga. Om hon inte hinner inkomma så kan hon begära anständ med tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon