Full version: pionfrön
Eva i Skåne
Jag har sökt och läst på gamla pionlänkar, men nu måste jag ändå fråga unsure.gif lite trögfattad, kanske biggrin.gif

Min härligt röda bondpion har haft blomresterna kvar hela sommaren och nu glänser det stora fina frön i den.
Jag vet att det är ett långtidsprojekt, men det sköter ju sig själv - om det nu blir något resultat.

Men vaddå svarta frön??? Alla är ju bruna och blanka och i storlek med gula ärter. Dessa duger inget till då om jag fattat rätt wink.gif
Är de sen inte heller sortäkta ska jag kanske glömma det helt. Det är ju den röda färgen som är det största pluset.
Caprice
Fröna mmåste inte vara svarta, det är kanske vanligast dock...
Vissa har bruna / brunsvarta med... Dina går således utmärkt att så.
Det är de röda som är skenfrukter...

Om din pion inte är sortäkta....
Så dem, så får du se vad som dyker upp!
Du kan alltid byta bort den om du inte vill ha den.

Pionsådd tar tid, men det finns sätt att påskynda processen!
Pioner börjar under jord med en rottentakel, sedan behöver de en köldperiod innan de sätter igång med det ovanjordiska...

Lägg fröna i en låda (jag brukar använda vindruvsaskar med lock..) och täck med tex toapapper, så man kan glutta försiktigt. De behöver ca 8 veckor i rumstemperatur.... När du ser att det kommit rottentakler ställer du ut sådden, eller in i kylen i minst 8 veckor.
Då sätter det ovanjordiska igång med tillväxt.
Med lite flyt kan du således ha småplantor till nästa sommar, som kan planteras ut efter järnnätterna...

Sedan beror det på sort när de börjar blomma.
Rosenpioner brukar ta minst tid på sig, buskpioner mest tid...
Eva i Skåne
CITAT (Caprice @ 17-09-2005, 22:03)
Fröna mmåste inte vara svarta, det är kanske vanligast dock...
Vissa har bruna / brunsvarta med... Dina går således utmärkt att så.
Det är de röda som är skenfrukter...

Om din pion inte är sortäkta....
Så dem, så får du se vad som dyker upp!
Du kan alltid byta bort den om du inte vill ha den.

Pionsådd tar tid, men det finns sätt att påskynda processen!
Pioner börjar under jord med en rottentakel, sedan behöver de en köldperiod innan de sätter igång med det ovanjordiska...

Lägg fröna i en låda (jag brukar använda vindruvsaskar med lock..) och täck med tex toapapper, så man kan glutta försiktigt. De behöver ca 8 veckor i rumstemperatur.... När du ser att det kommit rottentakler ställer du ut sådden, eller in i kylen i minst 8 veckor.
Då sätter det ovanjordiska igång med tillväxt.
Med lite flyt kan du således ha småplantor till nästa sommar, som kan planteras ut efter järnnätterna...

Sedan beror det på sort när de börjar blomma.
Rosenpioner brukar ta minst tid på sig, buskpioner mest tid...

Tack för svar Caprice smile.gif

Känner att jag måste testa din snabbvariant wub.gif
Caprice
ulla47
Måste fröna inte ha någon vatten?
Ska man lägga fröna på en jordbädd utan att gräva ner dom i krukan?
Caprice
Självklart ska det hållas lätt fuktigt hela tiden.

Antingen planterar man fröna i en kruka och ställer ut, så sköter naturen hela ruljansen...

Eller så gör man tex som jag beskrivit ovan, och fördelen med att täcka med tex papper är att man kan glutta och se när rottentaklerna kommit igång. De är väldigt känsliga och går lätt av, så att pilla i en jordkruka är ingen bra ide´, då går de av... sad.gif
emmapemma
Jag tänkte också så frön från en pion (busk-). Jag måste bara fråga för tydlighetens skull... lägger du fröna ovanpå jord, så att du ser roten växa fram, eller sätter du fröna i jord efter att rotdelen vuxit fram?

Jag tänkte sätta några frön i krukor i rabatten över vintern, och några tänkte jag försöka driva upp inomhus, så får vi se vilka som växer upp snabbast (om någon alls gror, det vet man inte). Jag brukar inte ha sån tur med mina perennfrösådder nämligen... sad.gif
Caprice
Jag har dem mellan lätt fuktigt toapapper i en liten vindruveask (som har lufthål) tills jag ser rottetaklerna har kommit..
När dessa har kommit är det dags att plantera i jord. Var väldigt försiktig så att inte rotdelarna går av!
Det är alltså efter att rottentaklerna kommit som den behöver en kylperiod, antingen ställs den ut, eller in i kylen.


Inomhussådd går fortast, eftersom de bara behöver ca 6-8 veckor på sig innnan rotdelarna kommit.. Å andra sidan är utomhussådd enklast, det sköter sig självt.
Magda16
Vad spännande, det måste jag prova. Jag har tänkt att prova i flera år nu, men det har inte blivit av, nu ska det ske. Tack för ett kanontips.

Mvh Magda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon