Full version: Sjuk humor?
Reserv
Aftonbladet 15/9-05

Döda katter får bilmotorn att spinna

Katter som bränsle.
Det föredrar en tysk uppfinnare som använder döda kissar i sitt dieselrecept för att få motorn att spinna miljövänligt.
Christian Koch i Sachsen gör bilbränsle av sopor och djurkadaver.
Han kallar detta för extra miljövänlig "biodiesel". 20 katter blir 50 liter.
- Jag kör min vanliga dieselbil på den blandningen. Jag har kört 17 000 mil utan problem, säger han till tidningen Bild.
Djurskyddsorganisationen Deutsche Tierschutzbund oroar sig dock inte.
- Förfarandet är olagligt, säger ordföranden Wolfgang Apel till Bild.

Hur är en männska funtad som kommer på nåt så sjukt? Sen skiter la mitt glada hjärta i om katterna va´döda innan dom vart bränsle. 20 katter blir 50 liter, och han har kört 17 000!!!! mil. Hur många katter är inte det? blink.gif wacko.gif
Pirum
Aningen sjukt, om han skaffar levande katter och sen dödar dem (och inte använder redan avlidna katter alltså). I vilket fall som helst tämligen makaber historia.

Fast, är det inte så att vi i Sverige på vissa håll har fjärrvärmenätet anslutet till krematorier? Något jag inte har något emot.

Det har även diskuterats att elda djurkadaver från jordbruket för att använda energin.
HippieSpellan
herregud, det var ju helt vansinnigt!

sopor=jättebra, men man kan ju inte gå ut med att djurkadaver fungerar...
Reserv
CITAT (Pirum @ 15-09-2005, 18:57)
Fast, är det inte så att vi i Sverige på vissa håll har fjärrvärmenätet anslutet till krematorier?

Ja, ja, ja, det är juh jag också för, men det är juh för att man lika gärna kan ta tillvara på värmen istället för att elda för kråkorna. Likadant när det gäller djurkadaver från typ slakteriavfallen, men när det kommer till våra käraste husdjur som katter (och för vissa även hunden är) så anser i alla fall jag att det är mer än osmakligt. Maten höll på att komma upp igen när jag satt vid matbordet och läste. sad.gif
Pirum
Hm, jag har ju haft både hundar och katter, hade inte så många grannar så jag var mycket med djuren som liten, men jag tycker inte det är stort värre att elda upp en katt eller hund jämfört med en gris eller ko. Förutsatt att djuren redan är döda, och inte dödas enbart för att bli bränsle.

Tillägg : men jag har full förståelse för att folk blir upprörda, jag vet hur väldigt känslomässiga och nära bindningar folk har till sina husdjur. Jag gissar att den här jeppen nog är ute efter att provocera, och inte i första hand är en miljövän.

(Vi har begravt våra hundar i skogen och jag hade inte övervägt att ge dem till "återvinning")
Fille
räknas inte döda husdjur som hushåll ssopa enligt svensk lag?
Pirum
Jao, från en sida på en kommun nånstans :

CITAT
Döda sällskapsdjur får grävas ned på egen mark. Välj en lämplig plats och gräv ned det en bra bit så att du minskar risken för eventuell smittspridning och att vilda djur gräver upp det. Ett mindre djur kan du lägga ordentligt i plastpåse och sedan lägga det bland sopor som kommer att gå till kommunal förbränning i Göteborg (Sävenäs).


Större djur brukar man nog få leverera separat till avfallsanläggningar, och jordbruksdjur ska alltid lämnas för destruering hos Svensk Lantbrukstjänst om de kolavippat.
pejori
CITAT (Reserv @ 15-09-2005, 19:04)
CITAT (Pirum @ 15-09-2005, 18:57)


Fast, är det inte så att vi i Sverige på vissa håll har fjärrvärmenätet anslutet till krematorier?

Ja, ja, ja, det är juh jag också för, men det är juh för att man lika gärna kan ta tillvara på värmen istället för att elda för kråkorna. Likadant när det gäller djurkadaver från typ slakteriavfallen, men när det kommer till våra käraste husdjur som katter (och för vissa även hunden är) så anser i alla fall jag att det är mer än osmakligt. Maten höll på att komma upp igen när jag satt vid matbordet och läste. sad.gif

appropå det.
läste om nån idiot som hade en kokbok med recept på mat gjorda av husdjur wacko.gif wacko.gif
DEN maten sätter man nog i halsen....hamstersoppa tvi!!!! unsure.gif
wolkenkrabber
CITAT (Reserv @ 15-09-2005, 19:04)
CITAT (Pirum @ 15-09-2005, 18:57)


Fast, är det inte så att vi i Sverige på vissa håll har fjärrvärmenätet anslutet till krematorier?

Ja, ja, ja, det är juh jag också för, men det är juh för att man lika gärna kan ta tillvara på värmen istället för att elda för kråkorna. Likadant när det gäller djurkadaver från typ slakteriavfallen, men när det kommer till våra käraste husdjur som katter (och för vissa även hunden är) så anser i alla fall jag att det är mer än osmakligt. Maten höll på att komma upp igen när jag satt vid matbordet och läste. sad.gif

njae visst katte är husdjur men det är ju beroende på vart man bor, vem tror du käkar en ko i indien? eller en gris i Talibanien?

jag har inget emot att man utnyttjar döda djur till bränsle! sålänge djuret har ett bra liv means det lever
Gossen Ruda
Olika länder, olika seder. Brorsan med regering var i Sydamerika för några år sen. Indianerna uppe i Anderna hade marsvin mer eller mindre som husdjur men när dom blev för många hamnade några på middagsbordet.

Jan Lindblad var på jakt efter en tapir en gång i Sydamerika, den skulle till Kolmården. Han hittade en hos en indianfamilj som hade den som husdjur. Det bestämdes att Jan skulle komma tillbaka och hämta den senare men det blev nåt missförstånd så när han kom tillbaka var den uppäten.
liv
wub.gif Blödiga jag tycker at det är lika illa att äta ett dött djur , vilket som helst ,som att använda det till bränsle . Antingen det är tamdjur eler vilda djur
Liv som liv eller levande som levande wub.gif wub.gif wub.gif
AnitaO
Även om man som jag inte är vegetarian, så reagerar man ju med lite fasa.
Att äta eller att ätas är väl en del av naturens lagar, men frågan är om inte detta är att gå över gränsen.
En annan fåntratt betalar ju pengar för enskild kremering när en hund har dött.
Sen tar jag med urnan hem.
pejori
CITAT (AnitaGg @ 16-09-2005, 06:43)
Även om man som jag inte är vegetarian, så reagerar man ju med lite fasa.
Att äta eller att ätas är väl en del av naturens lagar, men frågan är om inte detta är att gå över gränsen.
En annan fåntratt betalar ju pengar för enskild kremering när en hund har dött.
Sen tar jag med urnan hem.

samma här wub.gif
Pia mitt i Skåne
CITAT (Pirum @ 15-09-2005, 19:15)
Större djur brukar man nog få leverera separat till avfallsanläggningar, och jordbruksdjur ska alltid lämnas för destruering hos Svensk Lantbrukstjänst om de kolavippat.

Hästar räknas också som sällskapsdjur på någon vänster och därför kan man få gräva ner dessa hemma, man skall dock ansöka om dispans från kommunen och gräva ner djuret omgående. Detta blir ju givetvis mycket billigare fär hästägaren än att lämna djuret till kadavertjänst.
Nöt och gris får aldrig grävas ner hemma.
birgitek
Nu tror jag nog att det är någon form av skämt. Att 20 katter kan bli 50 liter faller väl på sin egen orimlighet, så högt energivärde kan inte katter ha.
Men principen att "självdöda" djur förbränns och blir energi tycker jag är OK.
Birgit Ek
Pirum
Tror att han använde i huvudsak sopor, och sen "kryddade" med katterna för att få uppmärksamhet wacko.gif
zaaritha
Fy f---n!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon