Full version: Svåra beslut
Tatta
Jag har 3 små barn.
Äldsta är 9år & ska ikväll ha 2 lika gamla vänner hos sig.
Jättekul! De ska spela , spel, både vanliga & TV-spel, de ska spela kort & käka chips & dricka läsk.
Sedan ska de även se film, och det där de svåra besluten kommer in för denna gång.
Ena killen ska ta med sig "Scary movie" och jag känner mig så kluven. Tydligen har de andra 2 grabbarna sett denna film. Jag har själv sett & skrattat massa. den är faktiskt rätt rolig men, fattar en 9åring humorn i den?
Jag är tveksam.
Visserligen skadar den kanske inte men ändå..
Visst jag känner min son bäst men ändå känns det så svårt att säga nej. Jag är nu på väg att ge mied mig men.. hmm.
Han har faktiskt även 2 småsyskon här hemma (7 & 6år) vilka jag verkligen tycker är för små.
men det kan jag faktiskt undvikla (att de ser filmen alltså).

Tänk om det vore lätta beslut och ändå anar jag att detta bara är början wink.gif
Betty
Ja du, det är inte lätta att vara förälder och fatta de rätta besluten alltid. Och ja, det där är bara början... rolleyes.gif wink.gif
Tatta
CITAT (Betty @ 09-09-2005, 17:51)
Ja du, det är inte lätta att vara förälder och fatta de rätta besluten alltid. Och ja, det där är bara början... rolleyes.gif wink.gif

Men, jag vet!
DU kan väl säga åt mig hur jag ska göra wink.gif tongue.gif

Samma som detta med kvällstider.
Jag vill att han är hemma senast 18:30 vardagkvällar om han är ute & far på byn. Han är nog först hem nästan...
På helgen om han är ute själv vill jag att han ska va hemma vid 20:00.
samma där, nästan först in.
Men 20:00 en helg tycker jag är helt ok för en 9åring, faktiskt.
pejori
tycker inte att det är en film för småbarn smile.gif smile.gif
även om den inte är direkt hemsk så kan dom få mardrömmar om masker och mördare....
du vet bäst själv hur din son reagerar, men mina ungar fick inte se sådant när dom var små smile.gif
på den tiden gick en serie som hette V smile.gif
den handlade om utomjordingar som käkade marsvin till middag och var nån sorts ödlor. huh.gif huh.gif
mina ungar var portade från den serien, under mycket gnäll..."alla mina kompisar har sett den" hördes ständigt... smile.gif smile.gif
så bra...då kan dom berätta, så slipper i ni se den sa jag.
syrrans tvååring såg den däremot....där var TV barnvakt...
tror inte att din son tar skada av sensur,,,så stå på dej.
smile.gif
pejori
CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 17:54)
CITAT (Betty @ 09-09-2005, 17:51)
Ja du, det är inte lätta att vara förälder och fatta de rätta besluten alltid. Och ja, det där är bara början... rolleyes.gif  ;)

Men, jag vet!
DU kan väl säga åt mig hur jag ska göra wink.gif tongue.gif

Samma som detta med kvällstider.
Jag vill att han är hemma senast 18:30 vardagkvällar om han är ute & far på byn. Han är nog först hem nästan...
På helgen om han är ute själv vill jag att han ska va hemma vid 20:00.
samma där, nästan först in.
Men 20:00 en helg tycker jag är helt ok för en 9åring, faktiskt.

håller helt med dej....
dom tiderna hade mina med under skoltid smile.gif
på sommarlovet var det nio som gällde. smile.gif smile.gif
stå på dej.....vacklar du så blir det värre.
"om du ger dom ett finger, äter dom upp dej nästa gång" laugh.gif laugh.gif
Fille
tycker en sån film skulel nog inte en 9 åring fatta

är dock inte förälder
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror faktiskt på att det är bättre att ha för många + lite tuffare regler för barnen än vad som verkar vara vanligt i många familjer idag. Alldeles för många barn är vana vid inga regler alls. Jag jobbar med tonåringar och många av dem kommer nog att få svårt att klara sig i framtiden för de är vana vid att få sin vilja igenom hela tiden och inte följa några regler (det verkar ofta var de som bestämmer över föräldrarna och inte tvärtom) och det tror jag inte framtida arbetsgivare kommer att gå med på. Så man gör faktisk barnen en tjänst genom att lära dem följa regler från början och att vänja sig vid att man faktiskt inte alltid får som man vill, då är de bättre rustade för ett framtida yrkesliv där man faktiskt måste lära sig passa tider, höra av sig om man är sjuk etc.
Nimbus
Tycker inte att du ska låta dem se filmen om du känner dig osäker. Jag hade mardrömmar efter ha sett V, som pejori pratar om, i flera år. Jag minns inte hur gammal jag var när jag såg den men kanske i 8-9 års åldern. Jag kan inte säga att jag var särskilt känslig och rädd av mig men vissa filmer har satt sina spår.
Betty
Japp, stenhård var jag med - trots att "alla andra får ju se den filmen/serien" o.s.v. Tycker du har vettiga "gå hem-tider" jag hade ungefär samma tider för mina tre i den åldern.

Säger som pejjan: Stå på dej.....vacklar du så blir det värre.
"om du ger dom ett finger, äter dom upp dej nästa gång"
silos
Ordentliga regler och mycket tydliga budskap mår barnen bra utav wub.gif
netaave
Om dom propsar på att se filmen så sitt med dom, kanske är det för sent nu. Kollar på klockan!
Gör man för stor affär av sånt här blir det bara spännande, avdramatisera i stället. Eller gäspa lite och säg "Va, har ni ingen bättre film den där är så långtråkig."

Vad gäller tiderna så tycker jag dom är helt ok, min yngsta har samma tider och hon är 12, ska de orka läxorna så behöver dom ju komma in då, kanske att vi låter henne vara borta lite längre på helgen om hon är hos någon kompis, men då får hon finna sig i att bli hämtad.
lilla mamma
Tider ja
Här äter vi efter gubbens mattider (typ 1 diabetes) lunch mellan 11,30 till 13,30 beroende på hur morgonen varit och sedan mat 18,00 och inget senare. Funkar bra även med ungarna som får frukt och mellanmål som pappa.
Sedan kommer kompisarna till barnen som kanske äter frukost 11,30 och fattar inte att vi då äter lunch.
Ska jag säga att det inte går en middag( helger och lov även på lunch) som jag inte har en, två, eller tre knattar till vid matbordet. Sedan frågar sig föräldrarna varför ungarna är griniga när de inte får "riktig" mat förräns 19-19,30 på kvällen.

Jag menade inte att klaga på de som gör så, men det påverkar ju barnens ämnesomsättning

Mina knattar är 4 och 6 och 4 åringen har inte tid att äta helst. Mycket bråk med mat där


Jag tror inte att mina killar ska få titta på en sådan film, det räcker med en del tecknat för att de ska drömma vilda drömmar.

Det mest bästa med att åka ut i husvagnen på vissa ställen, är att det ofta inte finns mottagning till tv.n ( jag är stor motståndare till tv.n tittar kanske 2 timmar i veckan när jag inte jobbar)
Björken
Jag håller helt och fullt med alla här som ganska entydigt säger att man är förälder till sina barn och som förälder bestämmer man faktiskt. Har också i mitt arbete sett alldeles för många barn som bestämmer över sina föräldrar och det mår de definitivt inte bra av även om de själva tror att de gör det.
Man sätter ju som förälder gränser för att man älskar sina barn och om det är någon tröst så kan jag bara säga att jag fick många gånger höra hur otroligt dum jag var som mamma som inte tillät det som andra fick göra, eller som de trodde att andra fick göra.
Idag är mina barn stora och har egna barn och de säger att de är så evigt tacksamma för att jag lärde dem att de inte alltid kunde få som de ville.
netaave
Glömde skriva att jag alltid ställer motfråga när mina barn tjatar om något jag inte riktigt gillar, oftast får man höra "att alla andra får", eller "ingen annan gör så" Då brukar jag fråga "Vem/vilka då? ska nog prata med deras föräldrar", eller "konstigt det hörde jag av nån att dom gör"
Då brukar tjatet ebba ut, oftast iaf. tongue.gif
Tatta
Än så länge ingen film smile.gif
De är ute nu å leker monster, eftersom denna kväll är lite speciell. men de håller sig bara på gården vår så det är helt ok.
Detta är sånt som jhag aldrig fick göra som liten så jag känner att jag måste få låta dem få ha sånt för sig lite... smile.gif

Hur som haver har jag än så länge hittat på massa annat så de har inte hunnit se nån film biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 21:02)
Än så länge ingen film smile.gif
De är ute nu å leker monster, eftersom denna kväll är lite speciell. men de håller sig bara på gården vår så det är helt ok.
Detta är sånt som jhag aldrig fick göra som liten så jag känner att jag måste få låta dem få ha sånt för sig lite... smile.gif

Hur som haver har jag än så länge hittat på massa annat så de har inte hunnit se nån film biggrin.gif

Smart att se till att de är upptagna med annat roligt. smile.gif
gammelnalle
Tydliga regler och regler som följs är mitt tips...

SVÅRT?? JA!! men i längden så funkar det.

Och även barn måste lära sig att det inte är de eller grannen som bestämmer hemma hos er..

Hos er är det dina (de vuxnas) regler som gäller.


Min dotter tjatatde på att "När hon blev myndig" så var det HON som skulle bestämma. När hon blev 18 så TRODDE hon att hon skulle bestämma ALLT!!... (Hon har dessutom Aspergers Syndrome vilket inte underlättade det hela)
MEN hon blev varse att det faktiskt inte var hon som bestämde... MEN det blev under lite drastiska förhållanden:
Jag talade om för henne att det inte funkade så-- och en gång när vi var ute och körde bil så körde jag över på VÄNSTER sida.. och sa;:
-Jag är Myndig, och gör som jag vill.. alltså kör jag på vänster sida..

det gick bra ända tills vi fick möte.. DÅ insåg hon att det faktiskt inte är hon eller jag som bestämmer... utan man måste följa vissa regler...


smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

lite drastiskt kanske, men ändå sant!!


b
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 09-09-2005, 21:28)
Tydliga regler och regler som följs är mitt tips...

SVÅRT?? JA!! men i längden så funkar det.

Och även barn måste lära sig att det inte är de eller grannen som bestämmer hemma hos er..

Hos er är det dina (de vuxnas) regler som gäller.


Min dotter tjatatde på att "När hon blev myndig" så var det HON som skulle bestämma. När hon blev 18 så TRODDE hon att hon skulle bestämma ALLT!!... (Hon har dessutom Aspergers Syndrome vilket inte underlättade det hela)
MEN hon blev varse att det faktiskt inte var hon som bestämde... MEN det blev under lite drastiska förhållanden:
Jag talade om för henne att det inte funkade så-- och en gång när vi var ute och körde bil så körde jag över på VÄNSTER sida.. och sa;:
-Jag är Myndig, och gör som jag vill.. alltså kör jag på vänster sida..

det gick bra ända tills vi fick möte.. DÅ insåg hon att det faktiskt inte är hon eller jag som bestämmer... utan man måste följa vissa regler...


smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

lite drastiskt kanske, men ändå sant!!


b

Så sant! wub.gif

Vi föräldrar måste visa att det är vi som har ansvaret och därmed också avgör vad som är bäst för dem.
netaave
Så länge barnen bor i mitt hus så är det mina regler som gäller, sen får dom vara hur mycket myndiga dom vill!!!
Latmask
CITAT (pejori @ 09-09-2005, 17:56)
du vet bäst själv hur din son reagerar, men mina ungar fick inte se sådant när dom var små smile.gif
på den tiden gick en serie som hette V smile.gif
den handlade om utomjordingar som käkade marsvin till middag och var nån sorts ödlor. huh.gif huh.gif

Jag fick se den för mina föräldrar, och vad som helst annat också. Det har inte varit bra för mig alls. DÅ ville jag se det väldigt mycket, men nu i efterhand skulle jag inte låta mina barn se sånt som är för större barn. Jag har definitivt tagit skada, är oerhört mörkrädd, har drömt mardrömmar om allt jag fick se och framkallat fantasispöken och monster överallt hela mitt liv.

Fy vad rädd jag blev av allt sånt där i grund och botten och det har hängt med i 20 år nu! sad.gif
MrNorth
Jisses V, det var en höjdarserie det... PÅ den tiden 1986 var det två serier som jag VERKLIGEN såg fram emot att se med mina föräldrar, och det var V och "Knight Rider" med David Hasselhoff i hjälmfrisyr. Då var jag 7 år. Och det var inga mardrömmar där inte... för man kan nog inte påstå att de där 40minutersavsnitten var speciellt ruskiga... mest som sci-fi komedi.

Däremot hade jag säkert fått en del mardrömmar av den första miniserien med fem avsnitt. Den är ju betydligt "ruskigare".

Något som jag idag reagerar på är att dagens ungar är betydligt "tåligare" än vad jag var på den tiden. Jag vet när jag var typ 10-11 och kollade lite på "hajen"... sedan var jag som ett nervvrak i typ ett år efter det....

När jag för nån vecka sen satt och kollade på en "making of - jaws" dokumentär kom min 9åriga guddotter och hälsade på... tänkte inte på att jag hade det programmet på.. och hon satte sig vid tvn precis när killen på luftmadrassen blir uppäten och det sprutar rödfärg... Jag gjorde nån desperat manöver och sa till henne "titta inte"... lite halvt hysteriskt.. Men hon såg det och frågade "var det på riktigt?"

Nä sa jag det var bara på låtsas, med lite färg... Jaha.. sa hon. Sen kom en annan scen där Roy Sheider sitter och slänger i fiskrens och helt plötsligt hoppar hajen upp. En scen jag blev SKITRÄDD för när jag var liten. Visst hennes ögon blev lite större men jag frågade sen, tyckte du det var ruskigt? Nä för man ser att den inte var riktig... Då skrattade jag lite för mig själv... Sen frågade hon hur man hade gjort det så jag fick förklara... en modell, en lyftarm under vatten...
ahaa sa hon typ som hitta nemo? Med datorer? Nja.. sa jag. Modeller.. ahaa okej sa hon sen. Vet inte om hon förstod riktigt... för idag är ungarna så vana vid att allt är datorgjort.

Igår när jag följde henne hem var det riktigt mörkt och vi gick genom skogen.. då frågade jag henne lite försiktigt... vad hon är rädd för.. ?monster, spöken? Näää inte så, svarade hon. Vad är du då rädd för, frågade jag. Mest fyllegubbar, svarade hon... Hmm... ja dagens ungar är iaf rädda för andra saker än vad jag var på min tid... bra att de är riskmedvetna.. rolleyes.gif

Ang scary movie... tror inte dagens ungar skulle bli speciellt påverkade av den... sätt på fredagen den 13:e instället.... eller dark water eller The Ring... då kan vi snacka "riktig" skräckfilm smile.gif Men som alltid är vi alla olika... och det är alltid föräldern som är bäst lämpad att avgöra... för han/hon känner *förhoppningsvis* sitt barn så pass bra.

/Henrik
Reserv
Skulle lilljäntans kompisar komma med en film som jag vart osäker på om den va´lämplig så skulle jag ringa hem till deras föräldrar och för det första fråga om dom fått löfte att ta med filmen. Det kan juh hända att dom olovandes tatt med filmen också, jag håller stenhårt på regler, men det uppskattar ungarna i längden.
Fialotta
Barn under uppväxt blir otrygga barn utan regler...dom vet ju inte vad dom ska rätta sig efter...mina har växt upp med att ett nej är ett nej och ja betyder ja...och vill dom ha en förklaring på varför så har dom fått de...nu säger dom att dom kände sig trygga med att jag satte gränser smile.gif
Hilda
Har funderat ett tag på detta och det skulle vara kul att höra er åsikt...
Har fått reda på att min kära mor betalar en summa pengar till min systers barn för att hon ska äta mat..... alltså skolmat och mat hemma antar jag. Det är inte meningen att jag ska veta detta men fick höra det ändå... Hon är 12 år, alltid varit dålig på att äta men inte mager men ganska spinkig. Oro för anorexi??? nä tror inte det, vi (flickan och jag) har pratat om sjukdomen ibland och har inte märkt någon tendens - mer att det är trist och tråkigt att äta det som inte är gott....... Det är relativt släpphänt hemma med kakor, läsk mm före, efter mat.....

Hon är äldst av tre syskon - som äter gratis vad jag vet....

Jag vet inte vad jag ska tycka om detta.....
vilda-tomten
Tatta:
Hur gick det? Lyckades du aktivera dem ändå hela kvällen?

Jag har en åttaåring och tendenserna finns väl där ("de andra har..."). Är jag osäker på om det verkligen är så ringer jag till föräldrarna och frågar - de få gånger jag hamnat i den situationen ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon