Full version: Ajajaj.
Gossen Ruda
I morse ställde jag till det för mig. Låg i sängen och höll på att vakna. Sträckte på mig så där behagligt, OCH STRÄCKTE HÖGER VADMUSKEL!!!! En sån där riktig krampsträckning. Ursäkta rikssvenskan, men harrrre javvvvlar vad ont det gjorde. Som ett spjut in i vaden. Lyckligtvis bara i ca 10 sekunder men det var långa sekundrar.

Efter några minuter hade det släppt så jag åtminstone kunde gå upp. Tränade foten lite lätt, var ute och hämtade tidningen och satte mig att läsa den. När jag reste mig upp kom spjutet tillbaka. sad.gif Det var bara att krypa ner i sängen igen och sen sjukanmäla mig när arbetskamraterna börjat.

Efter ett par timmar i stillhet började det kännas någorlunda även om smärtan och stelheten inte försvann helt. Nu på kvällen börjar det komma tillbaka, har väl gått för mycket. Hoppas det har släppt helt till i morgon. Så det kan gå.
Tropeden
Inte att leka med dessa kramper. Ta det lungt med vaden, så ska det gå bra ska du se! smile.gif
*Felix matte*
Aj, aj säger jag också... Inte kul att ha så ont sad.gif

Värme, värme och mera värme.. med vetevärmare, värmedyna eller duscha varmt läääänge... om det är kramp och inte muskelbristning...
sedan kan du massera försiktigt.
mulle
Ett varmt bad och på det något som gör att du kan sova så att kroppen får slappna av.
Stackars dig, hoppas att det är bättre i morgon!
Mulle
mayababy
fick nackspärr igår men hade turen att få lite tigerbalsam av en kompis - Oj vilken nytta det gjorde!! Kan verkligen rekommenderas!!!! wub.gif
*Felix matte*
CITAT (mayababy @ 08-09-2005, 21:30)
fick nackspärr igår men hade turen att få lite tigerbalsam av en kompis - Oj vilken nytta det gjorde!! Kan verkligen rekommenderas!!!! wub.gif

Tigerbalsam wub.gif har jag alltid hemma.
Gossen Ruda
Tackar för tips och stöd. Kanske vore en idé att ha tigerbalsam hemma, tar en sväng förbi apoteket i morgon. Fast man får passa sig var man lägger på det. Hade en arbetskamrat som duschat och sen strök på balsam på något ställe. Kommer inte ihåg var men han hade inte klätt sig. Just då ringde telefonen och medan han pratade stod han lite tankspritt och kliade sig på pungen. Med balsam på fingrarna. Telefonsamtalet avslutades ganska plötsligt med ett vrål när han upptäckte vad han gjort och rusade mot badrummet för att tvätta bort det som gick. laugh.gif

Natti natti.
Reserv
Vadkramper brukar också vara vätskebrist, du har väl rört på dig lite för mycket och druckit för lite rolleyes.gif
mulle
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2005, 21:38)
Tackar för tips och stöd. Kanske vore en idé att ha tigerbalsam hemma, tar en sväng förbi apoteket i morgon. Fast man får passa sig var man lägger på det. Hade en arbetskamrat som duschat och sen strök på balsam på något ställe. Kommer inte ihåg var men han hade inte klätt sig. Just då ringde telefonen och medan han pratade stod han lite tankspritt och kliade sig på pungen. Med balsam på fingrarna. Telefonsamtalet avslutades ganska plötsligt med ett vrål när han upptäckte vad han gjort och rusade mot badrummet för att tvätta bort det som gick. laugh.gif

Natti natti.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mulle
*Felix matte*
Magnesium är också att rekommendera ifall man har mycket besvär av vad- (muskel) kramper...finns att köpa i tablettform på Apoteket. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tricker mycket vatten och ändå får jag ofta kramp, antigen i vaden eller under foten.
Nästan varje natt och så känns det som att det sitter i hela dagen. Men vet inte varför

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2005, 21:52)
Jag tricker mycket vatten och ändå får jag ofta kramp, antigen i vaden eller under foten.
Nästan varje natt och så känns det som att det sitter i hela dagen. Men vet inte varför

Elisabeth

Kanske har du mediciner som är orsak till kramperna... Har du pratat med din doktor om det?
Mina mediciner ger mig svåra muskelkramper... inte bara vanligt sendrag... jag slipper dem nästan helt nu när jag tar Magnesium... godkänt av min doktor. smile.gif

PS. glömde säga att jag också dricker mycket vatten och har så gjort hela mitt vuxna liv.
Svante, zon 1
Som sagt skall man vara försiktig med Tigerbalsam. En av min frus bästa kompisar hade huvudvärk en gång för länge sedan. Hon fick då för sig att massera in Tigerbalsam på ögonlocken! Det brände som eld i flera timmar, trots att hon tvättade bort det. Lyckligtvis klarade hon sig utan men!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag äter också magnesium och tyckte i början att det hjälpte. Men senaste tiden har det blivit värre igen
mayababy
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2005, 21:38)
Tackar för tips och stöd. Kanske vore en idé att ha tigerbalsam hemma, tar en sväng förbi apoteket i morgon. Fast man får passa sig var man lägger på det. Hade en arbetskamrat som duschat och sen strök på balsam på något ställe. Kommer inte ihåg var men han hade inte klätt sig. Just då ringde telefonen och medan han pratade stod han lite tankspritt och kliade sig på pungen. Med balsam på fingrarna. Telefonsamtalet avslutades ganska plötsligt med ett vrål när han upptäckte vad han gjort och rusade mot badrummet för att tvätta bort det som gick.  :lol:

Natti natti.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Ja, man får va försiktig!! Rätta mej om jag har fel, men va inte tigerbalsam förbjudet ett tag??
Reserv
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2005, 22:18)
Jag äter också magnesium och tyckte i början att det hjälpte. Men senaste tiden har det blivit värre igen

Kaffe och te är urindrivande och kan förstöra effekten av magnesiumet. Även viss lightsaft kan ha urindrivande effekt.
Pirum
Rökning kan ge kramper också, på tal om ingenting.
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2005, 22:18)
Jag äter också magnesium och tyckte i början att det hjälpte. Men senaste tiden har det blivit värre igen

Kanske ska du testa Mitt Val 55+... jag har testat att istället för Magnesium ta 2tabl/dag av den och det har gett god verkan.

Sedan så har jag oavsett temperatur... börjat sova med sockar på och fastän det känns som fötterna kokar så kan jag sova nästan hel natt utan besvär biggrin.gif
Fenja
Ormsalva Plus som också finns på apoteket är mycket effektivare än Tigerbalsam och man slipper dessutom att stinka kamfer!
Mvh
Fenja
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-09-2005, 21:52)
Jag tricker mycket vatten och ändå får jag ofta kramp, antigen i vaden eller under foten.
Nästan varje natt och så känns det som att det sitter i hela dagen. Men vet inte varför

Elisabeth

Jag med, vaknar var och varannan morgon av kramp i vaden som Gossen.
Anki
HippieSpellan
CITAT (Svante @ zon 1,08-09-2005, 22:18)
Som sagt skall man vara försiktig med Tigerbalsam. En av min frus bästa kompisar hade huvudvärk en gång för länge sedan. Hon fick då för sig att massera in Tigerbalsam på ögonlocken! Det brände som eld i flera timmar, trots att hon tvättade bort det. Lyckligtvis klarade hon sig utan men!

haha nu känner jag mig elak men ibland mår man som man förtjänar...fast jag skulle nog vara lika dum om jag hade ont i huvudet, man blir så korkad när man har ont...
kristerh
Usch, jag brukar få sendrag när jag sträcker på mig i sängen ibland,
bara att hoppa upp och försöka massera bort det , men f.. vad ont det gör,
vågar inte sträcka på mig i sängen längre, det får jag göra när jag gått upp.
krya på dig.
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
Apropo Tigerbalsam. Min syster hade ont i nacken och svåger hlälpte henne med att smörja in henne där och så kunde han inte låta bli att kyssa henne i nacken. Indiandans blev det efteråt..... biggrin.gif
Malvia
Vi använder hästbalsamet som finns att köpa på Granngården, mycket bra till onda nackar och ledvärk. Men börja försiktigt med lite i taget.
silos
Kramper är verkligen hemska;jag brukar få kramper i fingrar och tårna.
Under senaste gångerna har jag testat hur det går när jag bara tillåter tån krampa; ocm min förvåning var stor:krampen i tån gick över efter några mycket smärtsamma sekunder!
Ewa L
Kramper i vaderna är mycket vanligt under graviditet. Det kan inte vara aktuellt? unsure.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag blev tvungen att trycka hela fotsulan mot sänggaveln flera gånger per natt. Det gäller att få ner hälen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Ewa L @ 09-09-2005, 12:27)
Kramper i vaderna är mycket vanligt under graviditet. Det kan inte vara aktuellt? unsure.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag blev tvungen att trycka hela fotsulan mot sänggaveln flera gånger per natt. Det gäller att få ner hälen.

En sak är jag ju säkert på, nämligen att jag inte är gravid. Den tiden är förbi, tack och lov. Har gjort mitt i detta avseende biggrin.gif

Elisabeth
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2005, 13:49)
CITAT (Ewa L @ 09-09-2005, 12:27)
Kramper i vaderna är mycket vanligt under graviditet. Det kan inte vara aktuellt? unsure.gif  :P  :D  :lol:

Jag blev tvungen att trycka hela fotsulan mot sänggaveln flera gånger per natt. Det gäller att få ner hälen.

En sak är jag ju säkert på, nämligen att jag inte är gravid. Den tiden är förbi, tack och lov. Har gjort mitt i detta avseende biggrin.gif

Elisabeth

Inte jag också. laugh.gif biggrin.gif

Lyckligtvis händer det inte så ofta att jag får kramp. Nu har det dock gått över men jag hade känningar hela förmiddagen. Utan tigerbalsam. Apoteket får vänta till nästa vecka.
Zarah P
Jag har läst att man aldrig ska stoppa in täcket vid fotändan av sängen - eftersom detta ger en onaturlig sträckning i foten, och då kan man få kramper i vaderna.
Bara ett litet tips, bland många. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (HippieSpellan @ 09-09-2005, 09:14)
CITAT (Svante @ zon 1,08-09-2005, 22:18)
Som sagt skall man vara försiktig med Tigerbalsam. En av min frus bästa kompisar hade huvudvärk en gång för länge sedan. Hon fick då för sig att massera in Tigerbalsam på ögonlocken! Det brände som eld i flera timmar, trots att hon tvättade bort det. Lyckligtvis klarade hon sig utan men!

haha nu känner jag mig elak men ibland mår man som man förtjänar...

Så bra har jag aldrig mått som jag förtjänar.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon