Full version: Gräsklipparskandal!
Kakaduan
Förra sommaren köpte jag mitt livs första nya gräsklippare. Tidigare har pappa försett mig med klippare som han satt ihop av gamla slaktade klippare, men när han blev sjuk beslöt jag mig för att köpa en ny.

Köpte en fin Stiga Multiclip i augusti 2004. Den puttrade på vid de första 2-3 klipptillfällena men började senare gå ojämnt. Ungefär som när man står och varvar en motor upp och ner. Nu, ett år senare, gav den upp helt. Svart avgasrök, ojämn gång, oljiga tändstift och till slut - insomning.

Lämnade in klipparen och fick reda på vad felet var. Det som står i manualen - att man skall använda 95 oktanig bensin är fel!!! Svensk bensin innehåller etanol som förstör packningen och till slut förgasaren. Istället skall man använda grön miljö-bensin. Reparationsfirman hade lagat över 300 klippare av den modellen.

Nu gick reparationen på garantin (2 år), men tänk om packningen hållit i ett år till?! Då hade jag fått betala för reparationen som beror på att jag följt tillverkarens bruksanvisning!

Skandal tycker jag!

Kakaduan
Pirum
Låter oerhört dåligt ja. Speciellt som det redan när du köpte klipparen fanns etanol i bensinen, 5%. Det lär bli 10% snart, och det är ju bra i de flesta avseenden.

Vem har tillverkat motorn? Flera delstater i USA har också etanol-inblandning, så det är ju inget som gäller specifikt för Sverige.

Den miljövänliga (och mindre hälsovådliga, för användarna) alkylatbensinen är förresten att rekommendera, men den är tyvärr ca dubbelt så dyr om man inte kan handla den från pump. Brukar finnas där båtar servas, men de är inte vanliga. Fanns väl bara 1 i Bohuslän tror jag exempelvis.

Klent av en så ny klippare. Vanligen brukar ju klipparna gå på vad som helst. Jag vet folk som kör gamla klippare på E85, 85% etanol alltså. Inga problem. (annat än att en del får justera/borra om förgasarnålen lite grand)
Kakaduan
Motorn är en Briggs&Stratton, men jag vet inte vilka delar som är "deras" och vilka som varierar från klippare till klippare - reparatören sade att just den här modellen hade problem och då verkar det ju inte vara själva motorn som krånglar.

Har köpt grön bensin nu men den är, som sagt ,väldigt dyr!

Kakaduan
Sommartorparn
Ja det var verkligen en skandal!:angry:

Vet du något om hur länge det har funnits etanol i den 95 oktaniga bensinen? Är det en ny företeelse?

Har nämligen haft liknande problem med min gräsklippare. En Partner med Briggs & Stratton motor. Jag har haft den i 5 år utan att den har krånglat, men just i fjor och i år har den betett sig på just detta vis och jag har haft den på reparation flera gånger. Vet ej riktigt vad som byttes då, men har för mig att det var någon packning. m.m........
Rossi
Vad sa försäljaren/tillverkaren när du påpekade detta? (Jag utgår ifrån att du har kontaktat dem.)
Pirum
CITAT (Sommartorparn @ 08-09-2005, 15:05)
Vet du något om hur länge det har funnits etanol i den 95 oktaniga bensinen? Är det en ny företeelse?

Sen 2001 i Östergötland tror jag (som prov) och sen 2003 i övriga Sverige.

Det positiva är inte bara att koldioxidutsläppen kan sägas minska, förbränningen blir ofta effektivare också. På många motorer når man (enligt folk på etanol.nu ) en optimal bränsleförbrukning vid ca 20% etanolinblandning. Vid mer etanol ökar bränsleförbrukningen.

De flesta bilar tillverkade för att använda blyfria bränslen är även anpassade till att gå på upp till 10% etanol. Detta är krav i många stater i USA sen oljekriserna på 70-talet. I stort sett alla biltillverkare anpassade sig givetvis efter USA-kraven. Det är alltså endast gamla bilar som kan ha problem med etanol, och då är de så gamla att de ändå har mycket delar gjorda av metall osv som tål etanol. Kan tillfoga att K-sprit är gjort i huvudsak av etanol (så K-sprit behövs egentligen inte idag).

I Brasilien har man kört med höga etanolinblandningar i många år.

Jag är otroligt förvånad att en så stor tillverkare som Briggs&Stratton "fuskar" med packningar etc. Etanol är ganska snällt. Hade varit annat om det varit metanol i bensinen, men det är det ju inte.
Kakaduan
Köpte klipparen på Silvan som var helt ointresserade. De lagar ingenting själva utan lämnar bort till verkstad och då kan man lika gärna göra det själv. De började antyda att problemet kunde vara handhavandefel - alltså att jag t ex skulle ha tippat klipparen på sidan så att olja rann in i motorn eller lutat den framåt så att oljan rann till tändstiften.

Rappakalja!

Tillverkaren har jag inte varit i kontakt med. Tycker det är konstigt att de gång på gång betalar reparationer på garanti utan att reagera. En liten lapp i kartongen om att man måste använda annat bränsle hade sparat dem mycket pengar, tycker man. Eller är de så fula att det blir billigare att laga de maskiner som kraschar inom garantitiden än att lämna information?

Kakaduan
Rossi
Jag hade definitivt kontaktat tillverkaren. Det kan ju faktiskt hända att de har en annan syn på saken än reparatören dessutom.
Ewa L
Usch vad du skrämmer mig!!

Köpte också en Stiga Multiclip med B & S-motor 2004. Kollade länge och noga (bl.a. här på forumet) innan jag bestämde mig eftersom den första klipparen blev en riktig flopp. Elektrisk — som inte klarade av den lite för stora tomten = efter ett år ständigt på verkstad, därefter totalförlust!

Jag har hela tiden tyckt att klipparen går orent, dvs ett ganska hackande ljud som inte har 100% jämna intervaller, men tänkt att det nog skall vara så. (Behöver inte tala om att jag är rudis på motorer? unsure.gif tongue.gif )

Miljöbensinen? Det är alltså något annat än den vanliga, 95/96-oktaniga ur grön slang?? Det är nämligen den jag använt.
"Min" affär har saligen insomnat så där har jag ingen hjälp att vänta.
KURT
Det här är ett välkännt problem och det har nog även drabbat endel andra motorer också. Dessutom åldras också bensinen, man bör tex inte använda bensin som stått i dunk över vintern. Se liknande diskussion på Byggahus forum.
Pirum
Speciellt tvåtaktsbensin är känslig för lagring, ska inte lämnas i maskiner över vintern exempelvis.

Men jag förstår faktiskt inte hur en modern motor inte kan tåla etanol. Måste vara tillverkningsfel. Det är sedan flera år specificerat att "bensin" i EU kan innehålla etanol upp till 5%, om det sedan visar sig att motorn går sönder "pga etanolen" så är det ju ren skandal.

Precis som det står på det där forumet du länkade till så finns alkylatbensin i praktiken inte att köpa i många länder. Vilket gör det hela ännu underligare.
Sommartorparn
CITAT (KURT @ 09-09-2005, 07:21)
Det här är ett välkännt problem och det har nog även drabbat endel andra motorer också. Dessutom åldras också bensinen, man bör tex inte använda bensin som stått i dunk över vintern. Se liknande diskussion på Byggahus forum.

Intressant diskussion du länkade till. smile.gif

Konstigt att man inte ska kunna använda bensing som är äldre än 30 dagar! unsure.gif Då skulle jag denna torra sommar t.o.m. ha behövt tömma gräsklipparen efter varje klippning. För att inte tala om den bensin som är i dunken! Är det någon som begriper vad som händer med bensinen efter 30 dagar. Surnar den? wacko.gif
Rossi
Och är det likadant med bilen? Under semestern kör vi mest med den ena bilen så det kan mycket väl hända att det finns bensin äldre än 30 dagar i den andra bilen.
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 21:45)
Och är det likadant med bilen? Under semestern kör vi mest med den ena bilen så det kan mycket väl hända att det finns bensin äldre än 30 dagar i den andra bilen.

Skulle precis ställa samma fråga... då våran bil tankas kanske 2 - 3 ggr under vinterhalvåret eftersom vi kör så lite...har aldrig märkt att den skulle uppföra sig på nåt konstigt vis.
renate
Jag har en Stiga multiklipp B&S sedan flera år.Frågar inte vad det är för bensin jag kör med,jag går till macken och säger bensin till gräsklippare.
Jag tror det är 95/96 oktanig ur grön slang.Det funkar i min gräsklippare.
Kakaduan
Ja, man tycker ju det är konstigt att klipparna inte skall tåla etanolen. Det reparationsfirman sade var att man i tillverkningslandet inte känner till olika länders tillsatser i bränslet och att det därför står 95 oktan i manualen. Vore ju lätt åtgärdat, tycker man. Reparatören sade att man hade mycket problem med just den här modellen och att han bytt över 300 sådana motorer.

Ewa L - det skall inte spela någon roll att butiken inte finns längre - det skall vara två års garanti på klipparen och du kan lämna in den var som helst där de reparerar Stiga. Titta på deras hemsida så hittar du verkstäder där du kan få garantireparation utförd.

Det som händer är att etanolen förstör packningarna i bränslesystemet och det i sin tur förstör motorn. Det är alltså inte fel på vare sig motorn eller delarna i sig.

Jag har tidigare använt vanlig 95 oktanig från bensinmacken men skall nu använda den där gröna, dyra saken. Varför man inte skall använda gammal bensin är (tror jag) att det bildas kondens och alltså blir vattendroppar i tanken. Det kan man fixa genom att ha lite T-röd i bensinen - det löser vattnet. Något annat problem kan jag inte se att det skulle vara.

Kakaduan
krellus
Jaha, var det därför våran Stiga Multiklipp bröt ihop efter knapp ett år? *suck*
Pirum
CITAT (Kakaduan @ 13-09-2005, 11:24)
Varför man inte skall använda gammal bensin är (tror jag) att det bildas kondens och alltså blir vattendroppar i tanken. Det kan man fixa genom att ha lite T-röd i bensinen - det löser vattnet. Något annat problem kan jag inte se att det skulle vara.

T-Röd innehåller mestadels etanol (förr var det metanol) och eftersom dagens bensin innehåller 5% etanol så gör det ingen skillnad att hälla i mer etanol.

Borde inte reparationsfirman satt i riktiga packningar nu, så att gräsklipparen går att köra med bensin enligt EU-standard?

300 klippare låter ju vansinnigt mycket, tycker att någon borde kontakta SVTs Plus exempelvis, så att Sverker får kasta ner en gräsklippare i soptunnan smile.gif

Tillägg : jag googlade lite och på ett motorcykelforum hittade jag detta (om svårstartade motorcyklar efter vintervila)

CITAT
Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell


Kanske kan förklara varför man får dra sig blå i ansiktet vid gräsklipparen på våren? smile.gif Alla lättflyktiga kolväten har gasats bort, kvar är bara tyngre och mindre lättantändliga kolväten. Men fyller man tanken full innan man startar så borde man åtminstone ha tillräckligt med "färsk" bensin tycker jag. Men inget av ovanstående kan ju förstöra en motor, så om tillverkana rekommenderar att man ska vinterförvara utrustningen utan bensin i tanken så är det nog för att slippa en anhopning av folk som ringer pga att deras klippare inte startar på vårkanten. Bäst vore väl kanske att lagra utan bensin i förgasaren också.

Vad gäller tvåtaktsmotorer (motorsågar, röjsågar) så lagras de alltid bäst om man först kör tank och förgasare tomma. Tvåtaktsbensin innehåller 2-4% olja, och om bensinen dunstar bort så kan man få en hård beläggning kvar som är jobbig att göra rent.
Tengil
smile.gif Varför inte byta packningen själv??

Gjorde det på min Stiga 45S Combi med B&S motor.. Går på en kvart om man är normalt händig.. Packning + membran kostar ca 50-60 kronor och har artikelnummer: 495770. Finns oftast att köpa där du köpte gräsklipparen eller hos en serviceverkstad.

1. Lossa luftfiltret.
2. Lossa förgasar-tank-paketet med 2 skruvar (en i motorblocket och en i plåtbiten som sitter framåt på gräsklipparen.
3. Dra paketet försiktigt framåt och vrid det så förgasarlänkaget lossnar från förgasaren.
4. Lossa de fem skruvarna som håller förgasaren mot tanken.
5. Lossa försiktigt förgasaren och notera den fjäder som sitter mellan förgasare och tank (kom ihåg hur den satt)..
6. Ta bort membran och packning och sätt dit de nya precis som de gamla satt.
7. Montera i omvänd ordning.

Passa på att byta olja, luftfilter och tändstift medan du ändå håller på.. (Det gör du väl varje år, ändå huh.gif)...

Jättefina sprängskisser på denna länk: Sprängskiss, Briggs & Stratton

Lycka till!!

//Tengil
Pirum
Tack för tipsen Tengil smile.gif

Har funderingar på att renovera en gammal B&S-motor lite grand under vintern, kanske kan detta inspirera mig. Motorn går bra, men är svårstartad, tror inte det är fel på packningen, men membranet har jag inte kollat.
Kakaduan
Hej, Tengil!

Det går nog jättebra att byta packning själv! Om man vet att det är problemet, vill säga. Men det kan man ju inte veta utan att skruva isär klipparen, och är det så att problemet är mer komplicerat än så, kan man ligga risigt till om man pillat själv på maskinen - har man otur så gäller inte garantin då! Alltså tänker jag inte pilla själv så länge garantitiden gäller.

Tackar för tipset och sparar din instruktion för framtiden!

Kakaduan


PS. Skrev till Stiga i somras och frågade hur de kan lämna med manualer som innehåller felaktig information och vem som skall stå för mina två resor till verkstaden med uttag av ledighet, etc, men har fortfarande inte fått något svar.
perhu
Hej, vill tacka för hjälpen! Jag har just reparerat min, membran och packning för 95:-. Fick även veta att det är absolut förbjudet att tanka 98oktan i den här motorn. Detta talade de om på ÅE.s Maskinservice i Upplands Väsby. mvh Per
per d
problemet är ju väldigt lätt att lösa ! kör med en manuell klippare istället för alla dessa miljöförstörande och bullrande bensinslukare ! det skonar både naturen och ger dig bra motion ! klarar du inte att klippa din gräsmatta manuellt skall du nog flytta in i lägenhet !

och inte att förglömma vilken skillnad det blir rent estetiskt med en gräsmatta klipp med en manuell cylinderklippare istället för en bensindriven med en kniv som slår av allt gräs.
ninnisky
--- inte är en manuell gräsklippare särskilt tyst nono.gif no.gif inte vår nya Husqvarna i alla fall. Men fint blir det yes.gif
Pirum
Våra manuella har varit rätt tysta, problemet är vanligen mest att hjulen glider på gräset så att cylindern (eller vad man ska kalla den) stannar.

Nu är ju det här en gammal tråd, men 98 borde verkligen gå att tanka i alla bensinmotorer. Varför skulle det INTE gå liksom? (Tvåtaktsmotorer undantaget, men sådana är sällsynta i gräsklippare av annan modell än trimmer, röjsåg etc)
MrNorth
Köpte en ny Stiga för en månad sen. Detta var deras grundmodell utan framdrivning eller uppsamlare. En vanlig multiclip... Efter 4 klippningar gick motorn sönder. Lämnade in den till Järnia, hans kommentar var att det var en Kinamotor som kostar 200 kr att tillverka.

Och jag som trodde att Stiga stod för hederlig svensk kvalitet... tsss... Nu för tiden är allt samma skit. Våran förra Stiga var av nästan samma modell och höll i 16 år. Den bokstavligt talat föll ihop, men motorn fortsatte gå på ett annat chassi smile.gif Senast den användes var i förrgår (av min släkting som fick den) ... startar som en klocka

/Henrik
Bettson
CITAT (per d @ 19-05-2007, 22:40) *
problemet är ju väldigt lätt att lösa ! kör med en manuell klippare istället för alla dessa miljöförstörande och bullrande bensinslukare ! det skonar både naturen och ger dig bra motion ! klarar du inte att klippa din gräsmatta manuellt skall du nog flytta in i lägenhet !

och inte att förglömma vilken skillnad det blir rent estetiskt med en gräsmatta klipp med en manuell cylinderklippare istället för en bensindriven med en kniv som slår av allt gräs.


Beror kanske på hur många kvadrat man har hur tomten ser ut och vilken hälsa man har.Cylinderklipppare fungerar ju bra på små plana jämna ytor. Alla tomter ser inte ur så.

Det finns faktist tomter som inte går att klippa med cylinderklippare. Typ väldigt kuperade. Cylindern låser sig vid vissa vinklar.

Det finns tomter som är så stora att arbetet är för betungande, det kanske inte räcker med självgående utan man behöver åkgräsklippare.

Det finns tomter där mullvadar och annat gör stora högar och hål. Klipp en sån med cylinderklippare...

Och senast igår stod maken och jag och tittade på klippare. Vi sa just det att denna gräslklippare(självgående) är den sista vi köper innan pensionen. När vi pensioneras kommer vi att köpa en åkgräsklippare för det är nog enda möjligheten för oss att bo kvar. Och jag tänker banne mig inte flytta till lägenhet innan jag själv känner för det bara för att du har andra åsikter om var gränsen går.

Det är nog så här att man kan inte döma alla andra efter sin egen måttstock. Man måste låta andra människor exotera också.
anneli85
ja inte tänker jag klippa mitt gräs ca 4000 kvm med en manuell klippare, jag vill gärna kunna umgås med mina barn och inte bli odräglig, men vad vet jag- jag kanske är lat.....Kör med Husqvarna åk-klippare-modell STOR
Bettson
CITAT (anneli85 @ 07-06-2007, 15:26) *
ja inte tänker jag klippa mitt gräs ca 4000 kvm med en manuell klippare, jag vill gärna kunna umgås med mina barn och inte bli odräglig, men vad vet jag- jag kanske är lat.....Kör med Husqvarna åk-klippare-modell STOR


Jo du 4000 kvm det tar en stund och roligare kan man ha.Det vet jag för förra stället vi bodde på ingick skyldigheten att klippa gårdens gräs i hyran.

Och jag klippte fem timmar i veckan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon