Victoria
...för andra året i rad.

Är det någon som vet om det ska se ut så här eller om den är sjuk/angripen av något?



Torra och vissnade blad...



Gula fläckar på baksidan av bladen...
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som någon av de rostsvampar som går på svarta vinbär. Angreppen blir olika stora beroende på vilken väderlek det är under sommaren/hösten + olika sorter verkar drabbas olika hårt. Det finns flera svampar som ger de där orange under bladen ex. sälgrost som jag tror det var som jag hade på min förra buske den finns ju även på energiskog och här finns det energiskog överallt. Man kan räfsa ihop bladen på hösten och slänga dem men annars brukar man inte göra så mycket växten brukar överleva trots angreppen, skörden blir kanske lite sämre + växten brukar ju inte se så fin ut men man måste inte ta bort växten.
Reserv
Ser ut som mina buskar, dom tappade alla blad så det vart inte svårplockat, bara bär inga blad. Fast jag skulle juh göra saft på bladen, men det får bli nån anan gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon