sanna
Hej!

Köpte några vackra, intensivt röda korallkorneller idag, som jag ser fram emot ska få pryda trädgården nästa vinter. Vad jag förstår måste man beskära varje år för att få grenarnas röda färg att bestå. Betyder det att buskarna jämt kommer att behöva hållas små för att kunna få ha kvar sin speciella färg?

På etiketten står det att beskärning ska ske i mars...det är som bekant passerat...kan jag ändå beskära nu?
Hur mycket ska man beskära?
Hur förökar jag?
Hur gödslar jag?
Någon kornellkonässör på forumet?

Buskamatören Sanna smile.gif
Lotta i Gbg
Ja inte är jag någon kornellexpert, men obeskurna korallkorneller har jag sett i stora buskage som aldrig blivit beskurna. Det är inget fel på deras röda färg.
Cilla
Hej Sanna,

Plantera dem och vänta med beskärning till nästa vår. De behöver bladen för att få energi till rötternas etablering.

Jag har korall- och körsbärskorneller som är tre år, och deras grenverk är ännu lysande rött. Korallkornellen bildar snabbare lite brunare bark och dessa kan man gallra för att få ständiga illröda årsskott. Om du i framtiden skär bort de grenar (vid grenklyka) som börjar bli brunaktiga kommer du hela tiden att ha en buske kvar, som dessutom får illröda årsskott. Om man missar att beskära några år (när plantan är äldre) kan man beskära hela busken ned till 20 cm och börja om från början. Men det behövs alltså inte.

Körsbärskornellen beskär man lättare om än alls.
sanna
Detta forum är fantastiskt!
Eller ska jag snarare säga - ni som skriver här är fantastiska! Riktiga proffs som generöst och vänligt delar med sig av kunskaperna!
Och därtill blixtsnabbt och lättförståeligt.

Stort tack!

smile.gif smile.gif smile.gif

Sanna
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag beskär mina korneller varje senvinter. Tar varje år bort några gamla grenar och blir det ett hål någonstans så sticker jag bara ner några grenar. Går även att böja ner några grenar och täcker med jord so rotar dom sig lätt.
Men vi toppar dom även på sommaren, annars blir dom för höga och yviga.

Kornellen är väldigt lätta att ta skott av eller med avläggare, d.v.s. att börja ner och gräva ner lite i jord och när dom har rotad sig så är det bara att skära av grenen

Elisabeth
sanna
Hej Elisabeth!
Och tack för tipsen!

Du menar att det bara är att stoppa ned de avklippta grenarna i jorden och de tar sig?

Hälsningar Sanna smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Inte alla men en del. Vill du vara helt säkert så gör avläggare.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon