Full version: Kräftor
Pirum
Ja, vad är det för kräftor ni ställer på bordet? smile.gif

Själv är jag ingen finsmakare kanske, men för mig är det havskräftor som gäller smile.gif
gammelnalle
Nej HUVVA-ligen....

Här blir det inga kräftor... men dricker gärna tillbehören.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif


ev. en surströmming skulle kunna gå...
AnitaO
Egenhändigt fiskade signalkräftor ... gott smile.gif
ejjan
Det får bli turkiska i år igen, var det inte de färska som skulle vara godast? Älskar kräftor, inbokad på tre kräftskivor redan. wub.gif
jendah
Havskräftor annars får det vara! Mums!!
Nästan i alla fall - inte tackar jag nej till annat, men jag köper helst havskräftor.
pejori
havskräftor smile.gif smile.gif
är västkustbo, då är det bara dom som gäller biggrin.gif
Pirum
Ja, tyvärr är havskräftor väldigt underskattade, de flesta tidningar som testar kräftor nämner dem inte ens sad.gif
Pia mitt i Skåne
Jag äter aldrig kräftor, är tyvärr allergisk mot alla skaldjur...
Gillan
Havskräftor tycker jag är lite överreklamerade, men köper dem likväl
om det inte blir för många "skivor" wub.gif . Det blir lite väl dyrt då wink.gif
Ophelia
Nja...brukar se efter kräfttesterna och gå på betygen. Men det finns några saker som alltid ska vara med på bordet: Brännvin/västerbottenost, baugetter, öl OCH OP. Andersson biggrin.gif biggrin.gif
Gillan
CITAT (Ophelia @ 22-08-2005, 18:25)
Nja...brukar se efter kräfttesterna och gå på betygen. Men det finns några saker som alltid ska vara med på bordet: Brännvin/västerbottenost, baugetter, öl OCH OP. Andersson biggrin.gif biggrin.gif

Håller med till 100%, speciellt vad gäller brännvinsosten och OP,
Andersson wub.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (Evgeni @ 22-08-2005, 18:32)
CITAT (Ophelia @ 22-08-2005, 18:25)
Nja...brukar se efter kräfttesterna och gå på betygen. Men det finns några saker som alltid ska vara med på bordet: Brännvin/västerbottenost, baugetter, öl OCH OP. Andersson biggrin.gif  :D

Håller med till 100%, speciellt vad gäller brännvinsosten och OP,
Andersson wub.gif laugh.gif laugh.gif

OP. Andersson innehar hedersplatsen. Har stor respekt för Herr. Andersson. biggrin.gif biggrin.gif
Gillan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Man ska alltid respektera de som är starkare
än en själv wink.gif laugh.gif
Anki på Öland
Vilken sort som helst!!! Tyvärr blir det väl oftast turkarna, fast dom är goda dom med. Tillhör galningarna som inte behöver något att dricka till. Får jag bara äta många kräftor, så får vem som helst ta min nubbe................
Anki
ÅsaF
Jag kunde inte rösta för jag köper vilka kräftor som helst. Spelar ingen roll vart de kommer ifrån. Huvudsaken de är goda. biggrin.gif
HippieSpellan
köpa? här fiskas och kokas det själv...
mayababy
Här blir det ljuvliga, välsmakande havskräftor aldrig skulle jag bevärdiga de andra små hopplösa röda krypen ens med en blick!! Kokar alltid själv och porsbrännvin och ostpaj ska det va till... tongue.gif
Airamya
Havskräftor är klart godast, men vansinnigt dyra just nu... Krabbor brukar det bli för min del. Jag får dem gratis och smaskigare kan det inte bli smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Airamya @ 23-08-2005, 09:22)
Krabbor brukar det bli för min del. Jag får dem gratis och smaskigare kan det inte bli smile.gif

Ohhhh, *avundsjuk*!!!
Anki
HippieSpellan
smakade havskräftor på en retaurang en gång, och nä, det gick inte upp mot våra flodkräftor, helt annan konsistens och smak(beror självklart på tillagning också)
zaaritha
Inga gråsuggesläktingar alls! Glerrk!!
Räkor--för min del!!
Pirum
Räkor är ju bara förkrympta kräftor utan klor wink.gif

Men ja...jag tycker man kan utvidga kräftbordet om man vill. Vi har ju ingen "riktig" kräftpremiär längre, dels pga nya tider med transport av kräftor från andra länder, dels eftersom vi ju varit så jävla idiotiskt tvärkorkade att vi planterat in utrikiska kräftor som tagit kål på nästan alla inhemska.

Jag tycker gott man kan ha krabbor, räkor, kräftor, hummer på "kräftskivan" smile.gif
zaaritha
Icke! Räkor är i allafall inte gråsuggesläktingar!! wub.gif
Airamya
Ja, ikväll blir det i alla fall surströmming... wink.gif Yummy.
mayababy
Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Surströmming!!!! wub.gif
Finns det nåt godare när man har längtat i nästan ett år!! Systra mi är till fjälls å handlar så nästa vecka blir det kalas!! Svårt att hitta kompisar som vill äta bara.... tongue.gif
Airamya
hahaha Jaa, det är inte alltid det lättaste (att hitta surströmmings-vänner), men gör som jag - samla alla surströmmingsälskare runt dig o bojkotta resten, så blir det jättefester varenda helg på höstkanten wink.gif
Eller, nja, jag har gett några vänner dispens... som får umgås med mig utan att älska dessa fina fiskar... men det är inte många... tongue.gif
jendah
Jag hoppas på att käre maken kommer hem med ett par havskräftor och lite räkor till kvällen! Ved gott bröd och vitt vin! Mums!!
Han lovade att försöka i alla fall... smile.gif
ejjan
Efter allt ert prat om havskräftor måste jag ju pröva smile.gif . Har köpt 2 st (en varsin till mig och sambon). Uslingarna kostade 10.-/st (fast då var de ju färska förstås.)

Meddelar vad jag tyckte senare.
jendah
10kr styck va inte så farligt... våra kostade 110kr för 6st sad.gif
Men de smakade gott biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon