Full version: Rosa plymer
Sagosessa
I mina trakter ser man ibland buskage med rosa plymer i toppen. Bin och humor surrar gärna där. Busken finns frilevande på ett fåtal platser (verkar vara någorlunda fuktig miljö) och man ser den ibland som häck. Den blommar nu, men är på övergående. Små, ljust gröna blad. Lite sirligt växtsätt, men flera tillsammans bildar relativt täta buskage.

Vad sjutton är det för något? Tycker den är fin, och skulle kunna tänka mig att ha ett buskage.

Förslag någon?
Sagosessa
Hittade den själv! (och nu när jag ser vad den heter, har jag nog faktiskt frågat förr ... wacko.gif )

Klasespirea, kolla här: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...?id=2026&list=1
Sagosessa
Någon som vet var klasespirean trivs? Alltså var ska jag plantera den, om jag införskaffar några exemplar? Skötsel?

Att den är tålig räknar jag med, eftersom den på något ställe kallats för Trädgårdsrymling. smile.gif
stina
Den klarar sig överallt hos mej!!! En del står i 1 dm djup sand på berget och växer, blommar och frodas!!!
mulle
Jag har den också i "besvärliga hörnet", inga problem!
Jag tycker mer och mer om den för varje år som går. Och insekterna avgudar klasespirea!
Mulle
stina
Skötsel = Noll hos mej!! Ibland får jag ett ordningssamhetsryck och klipper bort överblommade plymer, men om man inte gör det så ramlar det bort av sig själv så småningom. EN gång på 10 år har dom fått lite ny jord och lite gödsel...
Sagosessa
Det låter som en växt som hör hemma i min trädgård biggrin.gif
Det blir till att införskaffa ett gäng. Gillar när det surrar och fladdrar.
Dessutom tycker jag att de är fina! wub.gif
stina
Gör det!!!!!!!!
Cilla
Inte alla gillar den här klasespirean, kanske för att den på vissa ställen är så vanlig eller för att den tål det mesta. Men jag gillar den. Som häck på 1-2 meters höjd där man inte vill hålla på och pilla så mycket är den superb, och man kan klippa den ett år lite fel och i fel årstid med slöa saxar, hoppa över nästa år, och den klarar ut det bra ändå. Som frivaxande häck ser den busig och kul ut med sina högt sittande blomställningar. Dessutom sitter de kvar över vintern som bruna luddkorvar, och är fina när snön faller på dem.

Jag har den lite varstans i trädgården. Den döljer fula soptunnan och några andra fula hörn. På ett ställe lassade vi ett berg av sten och jord när vi grävde för ett husbygge, lät det ligga 2 år innan det skyfflades ned igen. Sedan kom ett par år med skottkärror och många fötters tramp över området. Marken var som betong, det går knappt att med ett spett komma ned et par cm. Inte ett enda gräs, groblad eller maskros orkar så sig här.

Men upp kommer klasespireorna!
stina
Vi har satt ett gäng framför utedasset på landet så att man ska kunna sitta där inne med dörren öppen och filosofera i fred!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon