Full version: Körsbärsträd
annika på Kumleröd
Jag blev i sommras ägare till en gamal trädgård med ett helt underbart gamalt körsbärsträd.
Trädet har inte blivit beskuret på åratal och hade en del död ved som vi tog bort i sommras men nu är frågan hur går jag vidare?

Stamen går upp ca en meter för att sen dela sig jämnt på fyra.
Tre av dessa stammarna har gett hygglig skörd i år med gröna friska blad, den fjärde stamen har inte gett frukt och bladen ser lite torrare ut.

Jag vill ogärna ta bort denna stam för "balansen".
Kan denna del få mer kraft om jag beskär "hela trädet"?

Vad ska jag göra? Trädet vill jag ha kvar, det skänker oss ovärderlig skugga i trädgården.

Tacksam för svar.
/annika
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbär kan du beskära nu under JAS, allt det döda kan man ta bort. Körsbär bryter mycket dåligt på äldre ved så oftast brukar man inte hålla på och beskära körsbär så mycket, men ser det ut som om trädet är i obalans och att det blir bättre om man tar bort en gren så kan man göra det. Är det en större gren ta bort den i etapper för att undvika fläkskador. Såga gärna också på undersidan av grenen så ev. fläkning stoppas iupp ifall olyckan skulle vara framme.


Körsbärsträd har ofta ine så enormt lång livstid så börjar trädet bli gammalt kan det vara dags att plantera ett nytt körsbärsträd någonstans i trädgården som kan ta över den dag man blir tvungen att ta bort det gamla trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon