Gossen Ruda
Finns det någon tvättvätska som löser socker men som inte är baserad på vatten?
Bettson
En kemtvättare hade inte försökt med någon speciellt fläcklösningsmedel.

Man hade tvättat rakt av bara. Vet inte vad de använde nuförtiden men förr när jag jobbade på kemtvätt så var det perkloretylen.

Vad är det för fläck du skall ta bort ocj på vilket material
Gossen Ruda
Smutsiga insekter i samlingen, i synnerhet bin som fått nektar på sig. rolleyes.gif Vatten är inte så bra eftersom det får håren att klibba ihop vilket är sämre.
Bettson
då tror jag nog inte på perkloretylen heller. Den tvättvätskan löser ju allt möjligt bland annat fett. Det kan inte vara bra för hårstråna det heller.

Andra fläcklösare var bara till för att förstärka perkloretylenen inom vissa områden och man ångade in medlet. På allt utom proteiner där var det borSte och kallvatten som gällde.

Fast kanske ånga vore något?
andersen
perkloretylen!! finns det fortfarande?trodde att sådant var förbjudet för många många år sedan.
Gossen Ruda
Jaha, ungefär vad jag trodde. Ånga är nog svårt att handha. Fett kan ibland vara ett problem, främst på fjärilar. Dom har ofta med fettreserver från larvtiden och ibland kan det fettet börja krypa ut på kroppen men även på vingarna. Några dagars bad i exempelvis xylen löser lätt det problemet. Tack för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon