Christoffer
Vad är det för skillnad på Änglatrumpet och Änglabasun?

Jag har aldrig sett frökapslar på ett Daturaträd som man
gör med spikklubborna. Var bildas fröna på ett daturaträd?
Åsa, mälardalen zon 2
Du verkar ha fått växterna lite ihopmixade, precis som det även är ute i handeln.

Änglatrumpet = Brugmansia suaveolens
Röd änglatrumpet = Brugmansia sanguinea
Änglabasun = Brugmansia x candida

Spikklubba = Datura stramonium
Indisk spikklubba = Datura metel
Mexikansk spikklubba = Datura inoxia
m. fl

Spikklubborna(Datura) brukar ofta sätta frö, ofta är fröhuset taggigt.

Änglatrumpeter/änglabasun(Brugmansia) sätter sällan frö i sverige. Vi har för kort säsong + många sorter har jag för mig pollineras av en liten fågel i naturen. Det händer dock under varma somrar att man på vissa sorters Brugmansia kan få någon enstaka frökapsel som är avlång och smal, lite som en lång och smal chilipeppar.
Kana
Jag har gripits av ett plötsligt ha-begär, jag bara *måste* ha en änglatrumpet i sommar! wub.gif Är det för sent för mig och vart kan man få tag i dessa ljuvligt vackra växter? Jag antar att man inte frösår dem då?

K.
Ingrid på Västkusten
Garden centers har ofta ett enkelt sortiment annars Skavkulla handelsträdgård säljer en massa kul sorter smile.gif

Hälsar ingrid
Kana
Mmmm... efter att ha kollat runt lite ser jag att Blomsterlandet påstår sig ha änglatrumpeter för 99 kr och säger att det är "kraftiga ettårsplantor". Och på Skavkulla är det sticklingar per post... jag är inte så noga med sort, det kan jag för lite för, men vilket skulle ni rekommendera?

K.
Christoffer
Detta hittade jag på säljforumet här på odla...

Säljes: Spikklubba 6/4/03
Småplantor av mexikansk spikklubba säljes. 20:-/st + porto
Namn: Sanna
Epost: obban50@hotmail.com


Nåja... daturor är de i alla fall...
Susanne i Linköping
Men hur ser man skillnad på brugmansiorna? I fjol fick jag en änglatrumpet, men jag är inte säker på om det i själva verket är en änglabasun.
Bild på min "ängel" som den såg ut i december finns här.
En bild lite närmare blommorna finns här.
Åsa K, zon 1
Susanne

Nog är det Änglatrumpet du har laugh.gif och den hoppas jag du har övervintrat på något skyddat ställe.

Jag köpte sticklingar på Åkraberg, de var levererade från Skavkulla mad.gif och det var de minsta sticklingar jag sett, ca 6 cm höga ! ! ! 50 kr/st

Senare köpte jag en stickling på Blomsterlandet, för 49.90 och den var minst 25 cm hög biggrin.gif
Skilnaden var att Blomsterlandets stickling var inte namnad. Men det står att den skall bli vit dubbel med spröt.

Så om man inte MÅSTE veta vad det är för sort....
wink.gif så är det inte nödvändigt att köpa dyra namnade.
Eva i Skåne
Kana. Känner du ingen med trädgård som har änglatrumpet? Jag tycker det är många som vill dela med sig när de klippt ner sina fjolårsplantor.
Kana
Jag tror jag är i fel åldersgrupp för det Eva laugh.gif Jag är 25 och alla mina vänner tycker att jag är helknäpp som blivit så trädgårdsbiten. Eller balkongbiten kanske? tongue.gif Men den snälla Berit J i Vimmerby har lovat mig att få adoptera en stickling av henne! Jag blev jätteglad, tänk vilken trevlig stämning det är här bland alla trädgårdsmänniskor! wub.gif

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon