Full version: Fina album
shiva
Nu har jag flera bilder tagna med digitalkamera som finns på min hårddisk. Försöker skapa ett album, men fattar inte hur. Jag vet att mina datorkunskaper är som en femåring, och ber om hjälp! Mina bilder är på runt 1,2 mb, men gränsen för att lägga in bilderna är 100kb. Jag har tittat runt i flera av Era album och Era bilder är jättefina, är dom på 100kb? Jag vill också!!!! Ska jag "förminska" bilderna i -paint, eller?

Har bara wind-95, stenåldern med andra ord, men vill försöka!
Magnnus
Biggan_
Plocka upp bilden i Paint, gå in på Bild och välj Ändra storlek. Prova med t.ex 25% på både lodrätt och vågrätt. Spara bilden i Mina Bilder. Sen kan du gå in i ditt album igen och prova om bilden går in och blir lagom stor, annars får du ändra %-talet och prova igen.
Hoppas du fattar vad jag menar huh.gif huh.gif blink.gif
Bettson
Jag hade sammaproblemjag också. Fickinte till det hur jag än försökte.

Men programmet som följde med kameran hade en funktion för e-mail.

Om man förberedde bilderna för e-mail men sparade på disk i stället för att skicka så blev de helt lagom.
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 02:58)
Plocka upp bilden i Paint, gå in på Bild och välj Ändra storlek. Prova med t.ex 25% på både lodrätt och vågrätt. Spara bilden i Mina Bilder. Sen kan du gå in i ditt album igen och prova om bilden går in och blir lagom stor, annars får du ändra %-talet och prova igen.
Hoppas du fattar vad jag menar  :huh:  :huh:  :blink:

Flytta bilden du vill exprimentera med till ett separat ställe i datorn innan du ändrar, jag brukar öppna ett dukument i "mina dukument eller "min portfölj" annars ändrar du originalbilden i din dator och det kanske du inte vill wink.gif
krister
Annlo
CITAT (kristerh @ 12-08-2005, 09:29)
CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 02:58)
Plocka upp bilden i Paint, gå in på Bild och välj Ändra storlek. Prova med t.ex 25% på både lodrätt och vågrätt. Spara bilden i Mina Bilder. Sen kan du gå in i ditt album igen och prova om bilden går in och blir lagom stor, annars får du ändra %-talet och prova igen.
Hoppas du fattar vad jag menar  huh.gif  huh.gif  blink.gif

Flytta bilden du vill exprimentera med till ett separat ställe i datorn innan du ändrar, jag brukar öppna ett dukument i "mina dukument eller "min portfölj" annars ändrar du originalbilden i din dator och det kanske du inte vill wink.gif
krister

Precis så gör jag med.. en Odla mapp har jag skapat med förminskade bilder... Jag tror att de ska vara mindre än 90 kb i storlek?! Det kan du ju kolla innan du börjar att skapa album, så slipper du fara fram o tillbaka!
wolkenkrabber
CITAT (shiva @ 12-08-2005, 02:31)
Nu har jag flera bilder tagna med digitalkamera som finns på min hårddisk. Försöker skapa ett album, men fattar inte hur. Jag vet att mina datorkunskaper är som en femåring, och ber om hjälp! Mina bilder är på runt 1,2 mb, men gränsen för att lägga in bilderna är 100kb. Jag har tittat runt i flera av Era album och Era bilder är jättefina, är dom på 100kb? Jag vill också!!!! Ska jag "förminska" bilderna i -paint, eller?

Har bara wind-95, stenåldern med andra ord, men vill försöka!
Magnnus

eftersom dina bilder är på 1,2mb så skulle ajg sattsa på 35*35 i förmisnkingen, för att det skall gå snabbare trcker du bara Ctrl + W när du har bilden uppe i paint, då poppar förminskningsrutan upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon