liv
ohmy.gif För ett par dagar sedan när jag vandrade runt i min trädgård fick jag en otrolig insikt/uppenbarelse .
Jag tänkte på Forum sidan här , och vips såg jag paralellerna .
Vi på forumet =växterna.

Först såg jag Riddaresporrarna som stod där i givakt , redo att försvara sina undersåtar . Kom inte hit ,det här är mitt revir .
De underbara vackra rosorna med sina ljuvliga dofter och färger , men ack så vassa törner . Kom inte för nära då sticker jag dig ,det kan göra ont och jag kan sticka djupt.
Jag ser alla andra växter som konkurrerar om platsen , och om att synas .
Men de växer sida vid sida ,i en strålande färgkombinatin . Prata om mångfald . Här är det mesta presenterat i färger från höger till vänster.
En otrolig mångfald

.
Jag går in i örtagården , där finns de tröstande , läkande ,jag tänker på citronmellissan som gör hjärtat glatt.. Johannesörten som lugnar och helar ty lika den underbara lavendeln som lyser och doftar.. timjan och meiran m .flera alla har de något att ge var och en på sitt sätt.
Libstickan är stark och kryddig , så den skall man nog inte få för mycket av.

Alla ogräs ...älskad av få ..... jobbiga för många
Jag tänker på maskrosen , som lyser som en liten sol, svår att utrota ,men ack så nyttig . Den kan ge mig ett gott vin , den hjälper min galla , och har jag ont in halsen är det en utmärkt medicin. Men den kanske stör lite i min trädgård , man får ju jobba lite extra för att bli av med den . Men den kommer igen år efter år. Och få tar vara på dens gåvor .

Vissa växter fastnar mera .Ta förgetmigej med sin lysande himmelblå färg. liten och oanselig men ack så underbar .

Jag skulle kunna ta massor exempel , men det blir för mycket .

Det är tyst kommunikation i trädgården (precis som i Forumet)

Ibland blåser det upp yill storm . Växterna kämpar för att hålla sig vid liv och inte brytas av . Och de allra flesta hänger med.

Ibland kommer det främmade växter ingen vet vartifrån , det kan vara från fåglar och annat .Då är det spännande att lära känna dem, och hur länge de stannar. Är jordmånen passande i trädgården (forumet)

Vissa växter bara försvinner och man undrar varför. Är inte jordmånen riktig , har den frusit ihjäl .Varför trivs de inte ? Ingen vet.

Våra växter drabbas oxå av virus ,löss , och sjukdomar precis som vi , men de kämpar och kämpar att hålla sig vid liv , bli sedda

och de ger oss det , för oss livsviktiga klorofyllet som vi alla måsta ha för att överleva och de är lika beroende av sol ,värme och omtanke som vi .

Så visst har vi samma förutsättnigar , och behov.

Kunde ni hänga med i mina tankebanor ????????

Visst är allt likt?

Sena kvällstankar från en av blommorna
Maria i Helsingborg
Jag hänger med - om än i kortare ordalag;
Ser blommor, sammanhang, önskningar och realiteter.........önskar mig bort, hän och till andra och annat. Blommor och blader, vill jag ha i min bukett.......som jag inte plocka kan......ännu.

I vår herres hage är vi mångfald, enviset och älskvärdhet. Måtte vi alla finna vår plats wub.gif
liv
blink.gif Hoppas du snart kan plocka dina blommor till din bukett


Och finna din plats där du vill vara smile.gif
Tesa
Alldeles lyyysande... laugh.gif visst stämmer det!! tongue.gif
Rossi
Och ogräset drar vi upp med rötterna eller besprutar ...... smile.gif
Biggan_
CITAT (Rossi @ 12-08-2005, 10:22)
Och ogräset drar vi upp med rötterna eller besprutar ...... smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

liv, det var mycket bra liknelser och vackert beskrivet
smile.gif
silos
Mycket tänkvärt wub.gif
birgitek
Ja, det här var bra!
Sitter och funderar över vilken växt jag liknar.
Ibland kanske alpmartorn, lite kylig och stickig men ändå odlingsvärd. Andra dagar kanske en solros, glad, kaxig och uppkäftig. Sen finns det dagar då jag är som en förgätmigej, blyg och tillbakadragen.
Det finns säkert väldigt fler blommor jag kan känna igen mej i.
Fetknopp höll jag på att glömma ( förtränga).
Birgit Ek
silos
CITAT (birgitek @ 12-08-2005, 10:57)
Ja, det här var bra!
Sitter och funderar över vilken växt jag liknar.
Ibland kanske alpmartorn, lite kylig och stickig men ändå odlingsvärd. Andra dagar kanske en solros, glad, kaxig och uppkäftig. Sen finns det dagar då jag är som en förgätmigej, blyg och tillbakadragen.
Det finns säkert väldigt fler blommor jag kan känna igen mej i.
Fetknopp höll jag på att glömma ( förtränga).
Birgit Ek

Så tänkte även jag och kom på att jag varit som en maskros och verkligen tagit plats tidigare sad.gif Dessutom tycker jag om maskrosor och även solrosor.
liv
rolleyes.gif Maskrosorna är ju underbara små minisolar liksom solrosor

Jag känner ett annat ogräs som är otroligt nyttigt för oss , men som vi inte vill kännas vid i vår trädgård ,nämligen kirskål .
Vi gör allt för att utrota det , istället för att ta till vara dess otroliga vitamininnehåll .

Så det är väl synd att bespruta de och få in gift i vår trädgård???????

eller?????????????
silos
CITAT (liv @ 12-08-2005, 15:16)
rolleyes.gif Maskrosorna är ju underbara små minisolar liksom solrosor

Jag känner ett annat ogräs som är otroligt nyttigt för oss , men som vi inte vill kännas vid i vår trädgård ,nämligen kirskål .
Vi gör allt för att utrota det , istället för att ta till vara dess otroliga vitamininnehåll .

Så det är väl synd att bespruta de och få in gift i vår trädgård???????

eller?????????????

Aldrig att jag skulle använda gift i trädgård;det finns ju såpa och nässelvatten och så kan man prata med växterna!
Bettson
CITAT (birgitek @ 12-08-2005, 10:57)
Ja, det här var bra!
Sitter och funderar över vilken växt jag liknar.
Ibland kanske alpmartorn, lite kylig och stickig men ändå odlingsvärd. Andra dagar kanske en solros, glad, kaxig och uppkäftig. Sen finns det dagar då jag är som en förgätmigej, blyg och tillbakadragen.
Det finns säkert väldigt fler blommor jag kan känna igen mej i.
Fetknopp höll jag på att glömma ( förtränga).
Birgit Ek

Vilken tanke, vilken blomma jag skulle kunna vara.

Vet faktiskt inte. Det enda jag kommer på är kvickrot. Seg och ihärdig.
liv
Kvickrot är ju näring och klorofyll .Nyttig i trädgården alltså biggrin.gif biggrin.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon