Full version: odla sparris
Annkina
Hej!
Verkar vara spännande med sparris, men hur gör man?
När planterar man plantor. På höst eller vår? Kan jag plantera nu?
Hur många år tar det innan det blir sparrisar?

Kommer inte på mer nu, men har ni något annat som jag borde tänka på så tala gärna om det också.

Annika
mayababy
Det finns en hel del trådar redan om sparris här på odla...använd sökfunktionen så hittar du dom!! Hade gärna länkat dom till dej men jag har inte fattat hur man gör än wacko.gif Lycka till - sparris är jättekul att odla!! wub.gif
Svante, zon 1
Här är en länk til Österlensparris websida, där finns en del bra info:
http://www.sparris.se/

Jag köpte plantor av dem våren 2004 och är mycket nöjd. Nästa år skall jag börja skörda (man börjar skörda först tredje året). Man planterar på våren men om du vill kan du ju börja gräva och förbereda ditt sparrisland redan nu, för det är en del jobb - man måste gräva djupt och ev. jordförbättra innan man planterar. Vad har du för jord nu där du tänker odla?
Annkina
Det är lerjord så ajg vet inte om det är så bra. Det är därför jag vill ha lite tips.
Ska kolla in länken. rolleyes.gif
Svante, zon 1
Fundera på om du har möjlighet att köpa jord och göra en upphöj bädd åt sparrisen. Jag har lerjord och gjörde själv så att jag grävde 4 dm djupt där sparrisen skulle vara och fyllde i med köpejord. Det verkar funka men såhär i efterhand har jag tänkt att jag kanske bara skulle ha lagt den köpta jorden i en "kulle" ovanpå i stället. Det hade gett bättre dränering och jordtemperatur.
Susanna
Jag har satt min sparris rakt ner i leran och det har funkat bra hittills. Bädden är upphöjd cirka 10 cm. Är på år 4 nu. På Älvsjömässan i våras sa en säljare till mig att det egentligen inte har någon betydelse hur jorden är för sparris. Men om man vill skörda vit sparris är det lättare med sandig jord, det är därför de rekommenderar det.
Svante, zon 1
Det låter ju bra, då behöver jag inte ångra att jag inte höjde upp bädden. Däremot tror jag att det är bra att gräva djupt och jordförbättra mycket. Jag bottnade med köpejord och lade sedan ut en tjocka strängar med stallgödsel på påse som jag lade plantorna ovanpå. Gå till bibblan och låna några trädgårdsböcker så finns det nog detaljerade beskrivningar.
Annkina
Får väl planera under vintern om jag ska plantera sparris eller inte. Men det låter kul.
Susanna
Jag tycker att du ska pröva! Plantorna är inte så dyra, så det är absolut värt ett försök. När man skördar och smakar den första tackar man sin skapare för att man odlat sparris wub.gif
rosita
CITAT (Susanna @ 12-08-2005, 21:29)
Jag tycker att du ska pröva! Plantorna är inte så dyra, så det är absolut värt ett försök. När man skördar och smakar den första tackar man sin skapare för att man odlat sparris wub.gif

Alltså, hur många plantor behöver man? Och hur mycket betalade du för plantorna? Hur stor skörd blir det på en planta? Från början är det väl en strandväxt, så tång från havet är väl bra gödning? (jag bor 100 m från havet)
unsure.gif
Hur förbereder jag lämpligast jorden i höst inför planteringen till våren? unsure.gif
Susanna
Jag har 6 plantor. Men 2 är helt nya så det är bara 4 jag kan skörda på under några år. De 4 satte jag för 3 år sedan och det är först nu som de börjar bli en bra skörd. Tror att den bli bättre med åren. Har hört någon gång att det räcker med 2 plantor för en familj. I år tror jag att jag tog cirka 8 sparrisar per planta. Har med andra ord ingen aning om hur stor skörden blir när plantorna blir äldre.

Ja, det är en strandväxt från början så den ska gilla tång. Fast jag har aldrig prövat trots att det ligger mycket tång här på stränderna. Är lite slö ibland.....

Jag betalade 25 kronor styck för plantorna, hos Österlensparris. De var krukade så de var lätta att planterna.

Sparris gillar inte konkurrans så det är viktigt att få bort att rotogräs från jorden. Om du gräver och rensar nu så kan du täcka jorden fram till att du ska plantera. Sedan är det väl alltid bra med jordförbättring också, men själv var jag inte så nogrann när jag satte de första. I år slängde jag på kogödsel på påse.
Ingrid på Västkusten
De är buslätta att så med.

Tio plantor brukar man räkna med för en normalstor familj.

De gillar gräsklipp Algomin och jag tror jag gödde mina lit eför dåligt faktiskt i år som ju är mitt tredje så jag tordes inte ta så mkt - skall bli bättring på det!


Har mina i upphöjd bädd med sand och lera och hästdynga blandat :-)) djupgrävd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon