Full version: Tagetes
Karin M i zon 5-6
Hej!
Tagetes tillhör inte mina favoriter i rabatten, men nu har jag trots detta gått och blivit förtjust i de vaniljgula sorterna... det börjas nu! wub.gif ...och köpte därför några plantor i våras. De som blommar ut nu ger så mycket frö vilka jag tänkte skulle vara roliga att prova så själv. Det är den låga, vaniljgula sorten - lite buskiga. Tyvärr vet jag inte namnet på den, men det är ju ingen ovanlig sort. Nu undrar jag om det finns någon som kan säga mig om dessa frön kan vara fröäkta? Får jag likadana om jag sår själv?
Tick, tack från Karin
Gåsis
Jag provade förra året att använda egna frön från en vaniljcremefärgad tagetes med det kom inte upp någonting. Men prova kan man alltid.

/Åsa
bikiv
CITAT (Karin M i zon 5-6 @ 10-08-2005, 16:08)
Nu undrar jag om det finns någon som kan säga mig om dessa frön kan vara fröäkta? Får jag likadana om jag sår själv?
Tick, tack från Karin

Jag har prövat att ta fröer från "Vanilia" som jag frösått. Jodå, det blev blommor men inte jämförelsevis så fina som ursprungsplantorna. Blommorna blev inte så välfyllda och var mer gula än vaniljvita.

Kan ju bero på sol, regn, torka o s v så, varför inte pröva! Lycka till!
Kajsa
Vanilla är en F 1 hybrid, alla plantor blir lika stora, samma färg. Dyra fröer, det ligger väl en massa arbete bakom, sorterna är skyddade.
Men det fungerar inte att ta frön av dom, plantorna blir sämre, olika.
Karin M i zon 5-6
Tack alla ni för hjälpen! Då var det som jag misstänkte: F 1:or! Det blir till att köpa frön då, om "begäret" sitter kvar i vår! tongue.gif
Karin
Ciczi
Jag har begär på Tiger Eye tagetes. Växer som tusan och här nere i zon ett så överlever frön ute under vintern också... Fann till min förvåning att det stack upp tagetesar i bland ringblommorna. wub.gif

Ciczi
jåj
Dyra frö så jag försökte sticklingföröka ....
INGEN stickling tog sig men några överlevde en månad!

Den som inte provar kommer alldrig att lcykas

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon