Full version: Hamla askträd
Sagosessa
Har en askstackare som står och stampar i växten under en jättestor ek.
Eken stänger vägen för asken, som vid de här laget är ganska bred men inte så hög.

Jag har 2 alternativ som jag ser det:
1. Ta bort asken (den börjar bli riktigt ful till formen)
2. Beskära (halma) asken

Men om jag väljer alternativ 2 (som jag helst vill) - kan man beskära ett flera år gammal träd bara så där? ohmy.gif Eller tar man lite i taget?
Tänkte jag skulle anlita "vår bonde" som har fina hamlade träd på sin tomt.

Vet inte hur gammal asken är - den är självsådd, och vi har bara ägt tomten i 1 år. Uppskattningsvis är diametern på stammen 10-15 cm, och höjden sisådär 3-4 m.
CGB
Flytta asken.
Anita S
Beskär! Hampla på, inte lär den dö av det....
Hannele
CITAT (Sagosessa @ 10-08-2005, 16:04)
Men om jag väljer alternativ 2 (som jag helst vill) - kan man beskära ett flera år gammal träd bara så där? ohmy.gif Eller tar man lite i taget?
Tänkte jag skulle anlita "vår bonde" som har fina hamlade träd på sin tomt.

Innan man börjar hamla, måste trädet uppnå den höjd man vill ha det.
Sedan kapar man av, där man vill ha det. Gôrenkelt. sleep.gif
Big Gardener
Först och främst. Träd som inte står på en för dem lämplig ståndort kommer inte att trivas ovasett om man hamlar dem eller inte. En ask behöver en hel del sol och utrymme för sina ytliga rötter för att trivas riktigt bra. Uppfyller man inte dessa krav hjälper ingen hamling i världen.

Ett UNGT träd kan börja hamlas på önskad höjd, men ju tidigare man börjar desto bättre. Ju mindre snittytor desto mindre risk för rötangrepp.
Sagosessa
Tack för era tips.

Jag provar att hamla trädet där det står. Har ingen annanstans där jag vill ha ett stort träd *trädgården är full av dem redan* 4 stora ekar och 2 ullungrönnar. Lite sol vill jag ha också smile.gif

Vilken tid på året börjar man? Senvintern?
Big Gardener
Du kan med fördel börja nu. När träden är i tillväxt har de bättre möjlighet att svara mot beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon