Latmask
Det finns ju massor av teorier om vilka som passar/inte passar ihop baserat på var man befinner sig i syskonordningen. Jag undrar hur det ser ut hemma hos er? Har det uppkommit några problem som kan relateras till var i syskonskaran man finns?

Vi är båda ensambarn, och det var faktiskt lite krångel med att lära sig kompromissa, när båda är vana vid att få sin vilja igenom. Jag hade ett tidigare långt förhållande med en lillebror där jag lärde mig kompromissa bättre, men innan det var jag stört omöjlig. Hade min nuvarande sambo och jag träffats innan det hade det aldrig någonsin fungerat. Lillebrodern var ju i alla fall van att kompromissa till viss del från innan och jag fick lära mig.

Nu säger jag inte att alla ensambarn är så, men det stämde väl in på oss.

Det som är positivt är att våra barn är släktens absoluta gullegryn, det finns inga konkurrenter och de skäms bort oerhört mycket av mor och farföräldrar. Och vi får alltid den hjälp vi behöver om det så är pengar/tid eller vad som må vara. Det känns lite skönt att slippa dela uppmärksamheten. biggrin.gif wub.gif
Rossi
Jag är lillasyster och min man är lillebror och det har funkat alldeles utmärkt oss emellan! smile.gif
*Felix matte*
Jag har vuxit upp som mittemelling, sju yngre och sju äldre syskon.
Maken hade fyra äldre och tre yngre så han var väl också mittemelling.

Har funkat jättebra i 42 år wub.gif
Hannele
Maken och jag är båda ansvarsfullla storasyskon och första barn.
Det vill säga i praktiken att båda är envisa och vill bestämma lika mycket.. laugh.gif wub.gif
Latmask
CITAT (Felix matte @ 04-08-2005, 15:05)
Jag har vuxit upp som mittemelling, sju yngre och sju äldre syskon.

Oj jösses, det var många syskon! Vad roligt att ha så stor släkt! Vår är sorgligt liten... jag, min sambo, hans föräldrar, min mamma och vår son. Vill vi ha fler än så måste vi gå till kusiner och mina mostrar... jättetråkigt. Vår son har inga fastrar, mostrar etc, och inte heller några kusiner. Hans närmaste förutom ovanstående är en syssling på min sida. Jättetråkigt. sad.gif
Latmask
CITAT (Hannele @ 04-08-2005, 15:06)
Maken och jag är båda ansvarsfullla storasyskon och första barn.
Det vill säga i praktiken att båda är envisa och vill bestämma lika mycket.. laugh.gif wub.gif

Jo det kommer jag ihåg att det stod nånstans att storasyskon kan krocka rätt ordentligt. biggrin.gif

Fast samtidigt kan det ju kanske vara skönt att ha nån att dela bördan med så inte alla räknar med att man ska fixa allt hela tiden, utan att nån annan också sköter om det.

Skönt att höra att det fungerar i alla fall. biggrin.gif
Fenja
Jag är storasyster och min sambo är storebror biggrin.gif
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (Latmask @ 04-08-2005, 15:09)
Fast samtidigt kan det ju kanske vara skönt att ha nån att dela bördan med så inte alla räknar med att man ska fixa allt hela tiden, utan att nån annan också sköter om det.

Skönt att höra att det fungerar i alla fall. biggrin.gif

Ja, så är det nog, själv har jag inte formulerat det så tydligt.

Jag tror att vi är lite förebilder för våra barn också,
för de tar alla ansvar för sitt - samtidigt som de är envisa. sleep.gif
Alla i familjen får vara sej själva, det är skönt, även om det krockar då och då.
Fialotta
Här är vi storasyskon båda...och ja...det kan va en maktkamp ibland vem som ska bestämma...varannan gång säger jag...brukar funka (ibland) smile.gif rolleyes.gif
pejori
är en lillasyster wub.gif wub.gif
har två äldre systrar smile.gif smile.gif
har provat både en "lillebror" och en "storebror"..ingen fungerade smile.gif
Boxer
CITAT (Rossi @ 04-08-2005, 15:02)
Jag är lillasyster och min man är lillebror och det har funkat alldeles utmärkt oss emellan!  :)

Samma här! smile.gif
annama
Varken jag eller min man har syskon men vi har varit gifta i mer än 50 år. ohmy.gif
Konstigt egentligen........att jag (han) har stått ut så länge......
yenny
Ja här är vi storasyskon båda två.... tror att vi krockar ibland pga att vi är lika envisa och vill bestämma.. men det brukar reda ut sej.
andersen
Vi är mitt i mellan båda två, och min fru bestämmer och det är helt ok.
netaave
Jag är äldst i en skara på 3, och min man är nr 4 i en skara på 8.
Ja det är nog jag som driver min vilja igenom, oftast iaf.
norpan
Jag har en syster som är nio år äldre än jag, så under min uppväxt så bodde vi ju inte så mycket ihop, hon flyttade hemifrån när jag var 7 år. Så jag känner mig som ensambarn.
Min man är nummer 2 i en skara på 4. Det funkar jätte bra eftersom det är jag som bestämmer wub.gif biggrin.gif ....

// Norpan
Anma
Jag är mellanbarnet av tre, syrran hade kommandot och lillbrorsan var bortskämd, stackars jag fick klara mig bäst jag ville. tongue.gif
Min man är första av två. Han tror att han bestämmer, fast som mellanbarn har man ju lärt sig hur man ser till att dom tror det... laugh.gif tongue.gif
stennie
CITAT (Anne R @ 04-08-2005, 18:44)
Jag är mellanbarnet av tre, syrran hade kommandot och lillbrorsan var bortskämd, stackars jag fick klara mig bäst jag ville. tongue.gif
Min man är första av två. Han tror att han bestämmer, fast som mellanbarn har man ju lärt sig hur man ser till att dom tror det... laugh.gif tongue.gif

Precis så hade/har jag det med...fast en storebror och en bortskämd lillasyster. rolleyes.gif
pisanggoreng
Både jag och min fru är "minstingar".

Enligt den javanesiska folktron (min fru är från Java) är detta ingen bra kombination, men för oss funkar det utmärkt.
tullmejs
Hon är minst av fyra, jag är minst av två. Hon är lite sladdbarn, och bestämmer rolleyes.gif
pejori
jag var den som fick ta hand om mina större systrar rolleyes.gif rolleyes.gif
är enveten som katten smile.gif
cic
Jag är storasyster och han är nr 4 av 5. Han är lite sladd och en aning bortskämd. Jag får ofta min vilja igenom, men vi är sällan oense.
Betty
Jag är mellanbarn, har flera äldre bröder och systrar och en lillasyster och ett par mindre bröder. Min man är lillebror. Det funkar alldeles utmärkt, vi bestämmer tillsammans - men jag mest... biggrin.gif
lisselbo
Jag är sist av fem och min man är det första av fyra.
Funkar bra eftersom vi fortfarande är tillsammans efter 20 år och relativt nygifta.
Kathy
Jag är lillasyster (sladdbarn) och min man är storebror till två syskon som är 5 resp 10 år yngre än honom.

Jag tror det är jag som oftast får igenom min vilja. tongue.gif
jendah
Två äldsta smile.gif
Jag har en 2,5 år yngre bror och maken har två bröder, 5 och 7 år yngre.

Fungerar bra sen 4 år, jag bestämmer oftast, utom när det är något han verkligen vill , för då bestämmer han tongue.gif Han kan det där med att välja sina tillfällen smile.gif
Castea
Sambon är ensambarn.
Jag är sladdbarn = i princip ensambarn.

Nog fajtas det i sandlådan mellan varven. laugh.gif wub.gif
HippieSpellan
psykologiskt sett är man ensambarn om syskonet/n inte haft en påverkan under uppväxten i hushållet ungfär...


ensamt sladdbarn som inte började prata förns till dagis, tror nog att jag är rätt bortskämd och envis, min sambo är yngst av två, och det är helt klart jag som håller i piskan hos oss. laugh.gif laugh.gif
Ciczi
Jag är lillsyrran med en 3 år äldre syster. Min sambo är lillbrosan med två år äldre bror. (Sedan ha ha två yngre syskon också men de är 8 respektive 14 år yngre än min sambo.)

Det fungerar bra mellan oss och vi är duktiga på att kompromissa (tycker vi själva iaf laugh.gif )

Ciczi
fruberglund
Min man är äldst i sin syskonskara (3 st) och jag är yngst i min (5 st). Är väl lite bortskämd som "minstingen" och är otroooooooooligt envis och det slutar väl oftast med att jag får min vilja igenom i vårt förhållande (om det inte är något han absolut INTE håller med om).

Just nu håller vi på och träter om vilken av de "gamla" bilarna vi ska sälja smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
jag sist, min sambo först

Edelweiss
Diabolique
Jag är äldst i en skara på tre, min sambo är yngst i en skara på tre.
Det funkar riktigt bra! biggrin.gif
zaaritha
Min man är storebror.
Själv var jag ensambarn--skulle så gärna velat ha ett syskon!!!!
Jag var absolut inte bortskämd--tvärtom!!
ninnisky
Jag är också ensambarn..... envis så in i ....
mannen min är mitt i mellanbarn... lika envis för det wub.gif wub.gif

Har alltid saknat syskon -- bestämde oss därför för fler än ett barn
smile.gif
lotta_
Jag är nr två av fem.
Min man är ensambarn.

Älskar alla mina syskon och förstår vilken skatt det är att ha dem. wub.gif
Bettson
Jag är näst yngst bland fem syskon, har bara bröder. Fast jag har tagit hand om allihopa. Mer på det sättet attt jag låtit andra gå före mig själv.

Min man är äldst bland tre bröder och det märks.Han har alltid fått sin vilja igenom till för några år sedan. Då bestämde jag mig för att mammarollen som bara ger och kliver undan fick det vara slut med.

Omgivningen har haft svårt att vänja sig. Både släkten och min man. Men det tar sig med tiden. tongue.gif
dammkillen
jag är ensambarn och singel. jag har föreställt mig att min partner skulle vara ensambarn också
jag var ihop med en lillasyster en gång och vi kunde inte tillfredställa varandras känslomässiga behov
evarina
Vi är äldsta barnet båda två.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon