Full version: Så trött
zaaritha
Jag är så himla trött på krånglet med svärmor, så jag vill inte vara med, längre::
Jag får inte tillbringa tid med mina vänner, t.ex., nej--jag ska ta hand om min svärmor o min man!
Och--min svägerska, som är psykolog...............
Jag ger upp, jag orkar inte--längre, jag är så himla trött.
netaave
Låt psykologen ta hand om svärmor och gör det du själv vill.
zaaritha
Det har vi redan försökt--gick inte! Svärmor blev arg på psykologen.......
Och så detta med min svägerska--som ÄR psykolog o fil dr och ändå bär sej åt som ett litet barn!!
Varför ska jag försöka ta hand om allihop??
Ophelia
Vad är det för fel på din svärmor och din man?

Att man är psykolog behöver inte vara synonymt med att man ska vara superförstående i sin privata omgivning.

Du ska inte alls försöka ta hand om de andra. Jag utgår från att de är vuxna tänkande människor. Om nu din svärmor skulle vara sjuklig och inte kan ta hand om sig själv p g a sjukdom så kanske hon behöver ha professionell hjälp. Jag tycker det låter som om din svärmor är lite för "svåromhändertagande" och kanske behöver människor som kan ta hand om henne på det sätt som hon behöver.

Klart du ska tillbringa tid med dina vänner. Mår man dåligt så är det viktigare att kunna ha sina "oaser" där man kan hämta energi.
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 02-08-2005, 01:14)
Jag är så himla trött på krånglet med svärmor, så jag vill inte vara med, längre::
Jag får inte tillbringa tid med mina vänner, t.ex., nej--jag ska ta hand om min svärmor o min man!
Och--min svägerska, som är psykolog...............
Jag ger upp, jag orkar inte--längre, jag är så himla trött.

Vem är det som kräver att du tar hand om dem? Om din man inte är svårt sjuk/handikappad så borde väl han kunna ta hand om sig själv och också ta ett samtal med sin mor.
Ingen har väl rätt att stoppa dig från att träffa och umgås med dina vänner.
Säg till på skarpen, en gång för alla... annars kommer du bara att må än sämre för var dag som går.
Bettson
Håller med Felix matte, Du måste säga ifrån.

Men jag förstår att det är svårt. Förmodligen har svärmor så starkt inflytande på sina barn att du känner du riskerar ditt förhållande om du säger ifrån på skarpen, eller?

Fast å andra sidan, säger du inte ifrån så riskerar du dig själv och förhållandet ändå. Fast egentligen är det din man som skall säga ifrån fast han kanske inte vågar.

Men varje människa har rätt till sitt eget liv. Svärmor försöker inte bara leva sitt liv utan dotterns, sonens och ditt liv också. Det är inte riktigt sunt.

Egentligen är det inte ett svärmorsproblem, hon råkar bara vara din svärmor. Så jag tycker inte att alla som är svärmödrar behöver ta åt sig av diskussionen. Din svärmor har förmodligen psykiska problem att döma på din tidigare beskrivning. Ingen normal människa uppför sig på det viset.

Skaffa dig ett område där ingen kan komma åt dig. Tankarna tex . Ha ett positivt rum där du finner lite styrka. Släpp inte in någon där. Då får du en plats att återhämta dig, tänka lite klarare och hitta på utvägar. Dom finns.

Stå på dig tjejen. wub.gif
amaira
Instämmer med de andra, och med allt Bettson säger, särskilt det här:
CITAT
Din svärmor har förmodligen psykiska problem att döma på din tidigare beskrivning. Ingen normal människa uppför sig på det viset.

Skaffa dig ett område där ingen kan komma åt dig. Tankarna tex . Ha ett positivt rum där du finner lite styrka. Släpp inte in någon där. Då får du en plats att återhämta dig, tänka lite klarare och hitta på utvägar. Dom finns.


Eller/och skriv av dig här (eller nåt annat forum)! Det är viktigt att ha VÄNNER som man kan prata med allt om, och som förstår, och som TROR på DIG!

Har man en människa i sin omgivning som har psykiska problem - OCH som är utan självinsikt i sina problem - då har man det jobbigt!
Saker och ting blir så "tokiga", och "friska" människor brukar ifrågasätta sig själva.
Alltså, det är de som INTE har problemen som känner sig som om det är DE som är problemet! Det kan upplevas snurrigt värre.

Då är det viktigt att skaffa sig "ankare" i sitt liv, någon eller något som inte förändras utan håller sig till verkligheten oavsett händelsernas gång. Annars blir man tokig!

Stå på dig Zaaritha!
Varm kram från amaira. wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (zaaritha @ 02-08-2005, 01:14)
Jag är så himla trött på krånglet med svärmor, så jag vill inte vara med, längre::
Jag får inte tillbringa tid med mina vänner, t.ex., nej--jag ska ta hand om min svärmor o min man!

Din man får sköta om sin mor och du får ta hand om din egen mor?
Det är bara du själv som kan bestämma om du ska gå ut och träffa dina vänner.
Eller sitter du och väntar på deras "tillstånd" att få lov att gå ut?
krellus
VÅGA SÄGA IFRÅN!!!

Du måste...
liv
Har du forklarat och pratat med din svärmor att du är trött på detta . Tala om för henne lugnt och sansat hur DU vill ha det . Hon kanske är helt omedveten om att du kar problem p.g. a. henne
Förklara och berätta om hur du upplever situationen .
Prata även med din man ,han kan väl prata med sin mamma????
Annnars får du ta med de till familje rådgivning ,,,hi hi wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon