Novisen
Hej!

Har nyss flyttat till villa och ska nu starta uppbyggnaden av "drömträdgården" som finns inne i huvudet!
Måste börja med att plantera en häck ut mot gatan som vind/insyns skydd. Behöver tips på en snabbväxande sort som helst ska matcha resten av tomten och huset som är byggt på 20-talet. Är ingen beundrare av barrväxter så de är inget alternativ för mig! tongue.gif Har också funderat på att plantera ut buskar med lite längre mellanrum än vad man gör när man sätter häck..... kanske kunde det vara ett alternativ om man inte vill ha den traditionella häcken?
Det viktiga är dock att den blir relativt hög och fyller sitt syfte så snart som möjligt!

Tack på förhand!!
Kerstin i Malmö
Har inte så mycket förslag men kanske ett råd! Välje en häck du verkligen vill ha och tänk inte bara på att den ska växa snabbt! I det långa loppet är ett par år ingenting... Växer den snabbt nu kräver den också troligen att du klipper den mycket varje år sedan...

Jag bor i ett hus byggt 31 (men troligen mitten 20-talet...) och där fanns häck på alla sidor utom ut mot gatan vilket är den längsta stäckan... Jag valde också länge och fastnade sedan för avenbok som ska vara tålig och dessutom passar den tidsmässigt för husets ålder. Visst kan jag önska att den skulle vara klar nu men det har sin charm i att se någon växa till sig också. Jag ser som en fördel att jag kan hålla denna häcken smal samt att den har bladen kvar året runt men färgen skiftar. Det blir andra sommaren med pinnar...

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon