Full version: Kinesisk sekvoja
Eijwor
Blev lite kär igår när jag såg en Kinesisk sekvoja. Barrträd med mjuka barr... Läste lite om dem på nätet och till min fasa står det att de kan bli väldigt höga! Kan man beskära dem så de hålls typ 1,5-2 meter??? Hur??
Om någon vet så... Tacksam för svar!!
Christer i Falköping
Möjligtvis om du håller den som Bonzai. Annars kommer den att se ful och stympad ut. Inget träd för dig alltså. Den växer i och för sig ganska långsamt, men tillräckligt fort för att du skall tycka att det blir för stort.
Christer.
Big Gardener
Kul att du har fastnat för Kenesisk sekvoja, Metasequoia glyptoatroboides.
Det har jag också smile.gif

Denna sekvoja är fantastisk i sin fulla prakt som friväxande träd och pryder en hel del gator, parker och trädgårdar i södra Sverige. Som friväxande blir den 12-15 meter hög. Att beskära den för att den ska vara 1,5-2 meter hög är inget jag rekommenderar. Skevojan kan i och för sig växa relativt fort om förhållanden är de rätta, och då blir en eventuellt formklippning bli mycket svårt att hålla efter. Den bryter inte heller alltför lätt från gammal ved och därför kan den bli väldigt kal om den beskärs för hårt.
Eijwor
Tack för svaren! Trädet är iallafall väldigt vackert!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon