Ankan
Jag har hängt i gullregnet idag och tagit ner några gamla döda stammar o grenar. Jag märkte då att en del av grenarna var angripna av vad jag gissar är någon sorts svamp. Röda prickar (några millimeter stora) på stammarna. Jag hittade det även på en gren i häcken som består av sibirisk ärtbuske med lite inslag av hagtorn. sad.gif
Vad kan det vara? Gör jag någonting åt detta?

/Andreas med träningsverk efter en dag i trädgården
Åsa, mälardalen zon 2
Rödvårtssjuka, det är en svamp som brukar sätta sig på döda och döende grenar på äldre växter det är en av naturens nedbrytare men den kan även uppträda som svaghetsparasit på växter som inte trivs. Den kan drabba växter som inte trivs på sin växtplats och är stressade ex. på stress: för torr mark, för hård beskärning, för hårt packad mark, omplantering mm.

Vid stora problem med rödvårtssjuka så beskär man helst växterna på sensommaren i torr väderlek så att man minskar risken för nya infektioner i såren + man förbättrar odlingsmiljön.
Ankan
rolleyes.gif
Tack för svaret, Åsa. Jag gissar att det inte beror på att träden/buskarna inte trivs. Såväl gullregnsträdet som häcken är väldigt gamla och inte speciellt hårt beskurna så det är nog som du säger naturliga nedbrytare på döende partier. Jag antar att det inte är någon panik med att åtgärda då. Nu har jag iofs skurit bort dessa få grenar redan.

/Andreas
Cilla
Som Åsa skriver - rödvårtssjukan (små oranga prickar på grenar eller stammar) är en svamp som angriper försvagade vedartade växter.

Om de agriper en och annan gren är det ingen fara - det finns alltid några grenar i ett träd eller en buske som är svag. Men rödvårtssjukan kan vara sista dödsstöten på träd också, om den breder ut sig brett i trädet, som redan är försvagat.

Ofta beror försvagningen på dåliga markförhållanden eller upprepad alltför hård beskärning. I år har jag kommit till fler fruktträd än vanligt som hade mycket svag tillväxt förra växtsäsongen, och som drabbats av utbredd rödvårtssjuka.

I dessa fall har jag inte beskurit alls, men förberett att öppna markytan under trädet och på så sätt syresätta och kunna förbättra jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon