stina
... och det fick bli slumpen som avgjorde eftersom jag inte är någon magnoliakännare. Det blev en Magnolia sieboldii.

Någon med erfarenhet som kan uttala sig om vad ni tycker, tips etc???

/Stina
Christer i Falköping
Den är bra att börja med. Eftersom den blommar på sommaren finns det ingen risk att blomknopparna fryser bort på vintern.
Christer.
stina
Tar det många år från plantering till blomning tro?

Jag skulle vilja ha en magnolia till - en som blommar på bar kvist på våren.

Bor i zon 3
Gärna blomning snabbt efter plantering
Får gärna bli hyfsat stor

Tips????

/Stina
jegi
Buskmagnolian dröjer inte många år innan den blommar.
Vattna mycket de första två åren. Låt den stå vindskyddat.
En trädartad magnolia som går i zon 3 är Kobus. Det kan dock dröja 10-15 år innan den blommar.
Praktmagnolian blir i zon 1-2 4-6 meter ofta. Flerstammig. Den går att ha i zon 3, skyddat.
Bägge blommar på bar kvist på våren.
Pesco
Min är fin, har haft den 1 år men den är 6 år gammal. Otur med rådjur bara. Kom ihåg att skydda den om dina rådjur är på hugget. Jag (och dom) älskar doften!
Jan af Lisö
Jag planterade min sieboldii i fjol och den hade 18 blommor i somras, från midsommar tre veckor framåt. Varje blomma blommar i ett par dagar, men sedan kommer nya.

Rekommenderas, den vita färgen och doften är helt bedårande, dessutom så tittar blomman neråt på betraktaren.

Dock, det kan hända att sieboldiis blad fryser på våren vilket lär försämra blomningen. Hade inget sådant problem i år, i alla fall. Dessvärre plundrades knopparna tidigt på våren av fåglarna, men det hindrade inte blomningen (förutom att några blommor saknade en och annan tepal). Har aldrig träffat någon annan som hade själv problem med fåglar på magnolior.

Har tittat lite på tänkbara magnolior åt mig själv (zon II), och dessa blommar på våren och borde klara zon III:
- Galaxy (rosa)
- Eskimo (vit), blommorna tål frost
- Merrill (Dr. Merrill)
- Daybreak (rosa/orange), blommar som ung
- Sunsation (gul), blommar som ung, lite osäker ang härdigheten
- Sunspire (gul), blommar som ung, lite osäker ang härdigheten
- Stjänrmagnolia (vit), liten

Men zon III är på gränsen för många magnoliasorter. Ovanstående uppgifter är hämtade från olika ställen på nätet så ingen garanti kan gesför att de är 100% korrekta.
stina
Tack för tips och råd!!!

Där jag ska sätta nästa magnolia är det nog närmare zon 2 om man är lite optimistisk. En varm, vindskyddad södersluttning. Så jag vågar nog chansa på en zon 2-are....

/Stina
MB1965
Ta en titt på magnoliahybriderna... tex "flickmagnoliorna" som Susan mfl. Klarar Z3- ofta. Blanda in lite ytjprd från barrskog-med multnande barr osv- i jorden så får den lagom surt.


Mvh
Emmaibäcka
appropå magnolia så undrar jag om någon har erfarenhet av paraplymagnolia i zon 3 ? den är bara underbar wub.gif . Det står ett fint exemplar i stadsträdgården i Karlstad som jag beundrar varje gång jag är där. Står rätt skyddat där men det ska ju vara zon 3 i Karlstad..
Christer i Falköping
CITAT (Jan af Lisö @ 16-08-2005, 10:49)
Dessvärre plundrades knopparna tidigt på våren av fåglarna, men det hindrade inte blomningen (förutom att några blommor saknade en och annan tepal). Har aldrig träffat någon annan som hade själv problem med fåglar på magnolior.

Faktiskt inte ett helt ovanligt fenomen. Verkar som om de tror att den luddiga knoppen är en insekt eller annat ätbart.
Christer.
Micke
Planterade en (knoppfri) sieboldii senaste höst och nu har den fått 20 blomknoppar som väntar på nästa säsong. Fast de här knopparna är ju inte lurviga så kanske de får vara i fred för fåglarna...

Micke
Jan af Lisö
Micke, är du säker på att det är nästa års knoppar ?? De kanske blommar redan under hösten i år ?? Min sieboldii bildade inga blomknoppar i fjol, men det kom upp 18 blommor ändå i våras. Den har en knopp nu så jag undrar om det blir höstblomning i år också ???
stina
Visst är det så att magnolia lämpligast planteras på våren???
Micke
CITAT (Jan af Lisö @ 18-08-2005, 09:58)
Micke, är du säker på att det är nästa års knoppar ?? De kanske blommar redan under hösten i år ?? Min sieboldii bildade inga blomknoppar i fjol, men det kom upp 18 blommor ändå i våras. Den har en knopp nu så jag undrar om det blir höstblomning i år också ???

Hmm, ja det skulle ju bli skoj (grannen skulle åtminstone flyga i taket, igen), men då får den skynda på innan det blir frosttider...

Micke
Micke
CITAT (stina @ 18-08-2005, 10:35)
Visst är det så att magnolia lämpligast planteras på våren???

Det påstås ju så, men jag planterade min i september ifjol och det gick alldeles utmärkt fast jag kom ihåg att vinterskydda den först när halva vintern hade gått... tongue.gif

Micke

PS. Och jag bor dessutom nära Helsingfors i Finland i enzon som torde motsvara ungefär zon 4 i Sverige...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon