Full version: Körvel
Elanah
Är helt ny på det här med kryddor/örter. Men jag sådde Körvel tidigare i år. Den har nu börjat blomma. Ska den få fortsätta med det el ska blommorna bort?

Vad kan man egentligen använda körveln till?
gammelnalle
Jag är ingen eggspert på området... men jag planterade några stånd (fick från min tidigre hyresvärd... som betraktar det som ogräs..)

nu har det blitt ett "buskage" från vilken jag går och nallar ! blad, tunna stjälkar och frön för att bara äta... smakar som lakrits...

mums....
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror kanske lite på vilken körvel det är

Här kan man läsa om den fleråriga spanska körveln

Den ettåriga danska körveln (Anthriscus cerefolium) kan man använda ungefär som dill och persilja i såser, soppor, sallater etc. Denna körvelsorten ska tillsättas sist när man lagar mat den ska inte koka med för då brukar den förlora i smak.
noora
Om det är spansk körvel och du inte vet vad du vill använda den till kan du lika gärna låta den blomma smile.gif

Färsk körvel kan man t.ex. ha i salladen. Man kan bl.a. göra en tomatsallad med körvel: skiva några tomater och en gul eller röd lök (röd är oftast mildare). Varva den skivade tomaten och löken och strö över rikligt med färsk körvel.
Elanah
Jag vet inte vilken sort det är. Köpte den i ett krydd paket härifrån Odla. Påsen har försvunnit och minnet sviker.

Kan man inte använda den när den gått i blom?
noora
Visst kan du använda den när den går i blom också, men den kan tappa lite smak och kommer inte att producera lika mycket blad efter att den blommat. Detta gäller förmodligen oavsett vilken körvel det är. Jag har bara odlat spansk körvel, så jag är inte 100% säker på den andra.
Ugglan
Färsk körvel är mycket god i en vitvins- och gräddsås till kokt fiskt. smile.gif

Ugglan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon