Full version: Buxbom på balkong
e9sara
Jag fick en buxbom i stor kruka att ha på balkongen i julas. Nu är nästan alla blad gulnade i kanten eller hela bladet. Vattna gör jag. Vad kan vara felet? Kan den ha blivit bränd av vår- och sommarsol? Är det någon som har något tips om åtgärder för att rädda busken vore jag mycket tacksam!

Vänligen,
Sara
Bengt i Särö
Hej Sara.
Först måsste du se till att det är hål i botten,rötterna kan ha växt ut
genom hålen i botten,bra dränering är ett livsvilkor,sedan bör du tillföra
flytande näring var fjortonde dag /flytande Blåkorn/ följ brukanvisningen
och jorden bör vara fuktig när du tillför näring.
Hälsningar
Bengt i Särö
snofsan
De ljusa bladen kan bero på vårsolen men de skadorna borde vara övervuxna av nya skott vid det här laget.

Har din buxbom övervintrat ute kan en hel gren ha frusit ner, det händer ibland om busken inte mådde riktigt bra när vintern kom. Då kan man klippa bort den grenen och under några år vara noga med att klippa i årsskotten så att de delar sig. Då har busken snart ersatt den lucka som uppstår om en gren frusit bort. Samma sak med vitnade toppar. Klipp bort dem nu och vänta på nya skott.

Buxbom gillar helst lite svagt sur jord. Det betyder att man inte skall använda gödning som innehåller kalk. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon