Full version: Djungelgurka
AnnaÖrebro
Köpte frön från impecta i våras. Såg dessa djungelgurkor och beställde.
Men har blivit lite full i skratt nu när de växer för fullt. HAde fått för mig att det skulle växa frodigt och bli stora plantor med små små gurkor. Men ack vad jag bedrog mig. Själva stjälkarna är smala som hampasnöre och bladen är lika stora som plättar. Vågar inte att binda upp dem för tror att de ska gå av. Men blommor det kommer det. tongue.gif tongue.gif

Har mina "snören" på en bädd av halm istället....

Är det någon mer som har dessa djungelgurkor och har det likadant med dessa?

Köpte desutom vildtomat ochman kan ju lugnt säga att dessa är roliga i sitt växtsätt. Helt vilda! tongue.gif Har nu fullt med ärtstora tomater. Nu gäller det bara att vattna ordentligt i denna värme rolleyes.gif

/ Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Djungelgurka odlade jag för flera år sedan och de drog jag linor till så de fick klättra i hörnet på växthuset ända upp i taket. Djungelgurka ser inte riktigt ut som gurka och de är ju inte ens släkt med gurka men de får ju små gurkliknande frukter (som jag inte gillade). För mig hann det bli en ganska stor planta när hösten kom den hade skickat upp en massa tunna lianer åt olika håll och var full av små frukter. Den har tjocka rötter likt dahlia upptäckte jag när jag tömde hinken den satt i.


Impectas vildomat brukar jag odla varje år.
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-07-2005, 16:23)
Djungelgurka odlade jag för flera år sedan och de drog jag linor till så de fick klättra i hörnet på växthuset ända upp i taket. Djungelgurka ser inte riktigt ut som gurka och de är ju inte ens släkt med gurka men de får ju små gurkliknande frukter (som jag inte gillade). För mig hann det bli en ganska stor planta när hösten kom den hade skickat upp en massa tunna lianer åt olika håll och var full av små frukter. Den har tjocka rötter likt dahlia upptäckte jag när jag tömde hinken den satt i.


Impectas vildomat brukar jag odla varje år.

"Impectas vildomat "
Vad är det för något, skiljer den sig från andra arter ?
Tesa
Jag odlar också djungelgurka...för första året...och är också lite förvånad över plantornas "tanighet"...men de har så fina klängen så de får klättra på snören....ska bli spännande att se om det blir nån skörd...
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika vildtomater en del har ätliga frukter andra har inte frukter som är speciellt goda. Impectas viltomat har det vetenskapliga namnet Solanum pimpinellifolium (syn. Lycopersicon pimpinellifolium) och ska enligt SKUD egentligen heta vinbärstomat.

Impectas vildtomat (vinbärstomat) får mycket små söta och goda tomater (väger ca 4g st ) (förra året sålde en av matbutiken här vinbärstomat, kilopris 250kr så man kan ju känna sig lite lyxig sen när man stoppar tomaterna i munnen). Själva plantan blir enormt stor och vildvuxen och räknar man i kilo blir det nog inte så stor skörd men frukterna är goda och det är kul att ha lite udda saker.
lena:-)
Jag har alldels fullt av djungelgurkerankor i en kruka med en Chilliplanta i mitten. Djungelgurkan har alldeles tagit över, Cillin syns knappt, och det ör fullt av små små små små gurkliknande frukter........jag trodde även jag att de skulle bli större.ialla fall så man slapp ta fra förstoringsglaset för att hitta dem, lägger ut ett foto endera dagen
lena:-)
Nu har gurkorna växt till sig...är tummenagelstora...växer så det knakar
...:-D men vad gör man med dessa? äter råa, eller lägger in för vinterns djungelgurkebehov? ..festliga saker dom ser ut som små, SMÅ vattenmeloner....
Sulawesii
Odlar ni alla era Djungelgurkor i växthus?
lena:-)
Mina står i en stor kruka på terassen, ihop med en chiliplanta. Drog upp gurkorna inomhus, men de va taniga och rangliga tills värmeböljan kom, då satte de fart.
Tesa
Jag har några plantor i växthuset och några på friland i varmt läge..men allt är försenat här i år...
lena:-)
djungelgurka djungelgurka djungelgurka........överallt, små, minivattenmeloner, minidinosaurieägg...vet inte vad man skall likna dem med. Inte är de särskilt goda heller, men roliga det är dom
Tesa
Ungarna gillade...svärmor spottade... tongue.gif
Dom är lite syrliga...jag tycker de är rätt OK..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon