Full version: Litet Persikoträd
Lady Hamilton
Hej jag har köpt ett "mini persiko träd"i år. Nu har det vuxit upp skott från roten.
Själva trädet är inte så stort. Och inte har det vuxit något speciellt i vår/sommar. Så nu undrar jag om det kanske är "rotskotten" som stjäl kraft från "trädet"
Ska jag ta bort dem eller låta de sitta kvar?

Bild
Bild
Bild
Bild
Sylvia
Ser ut att vara persikoskott även de som kommer från jorden.
Men utan att se var den är ympad någonstans så är det svårt att säga om det är rotskott från ev. ympunderlaget eller om de kommer ovanför ympen, och är i så fall samma sort som kronan. Är det samma sort, så kan du antingen välja att behålla dem och få en persikobuske istället, eller också kan du ta bort och får ett kronträd, vilket du vill.
Cilla
Jag skulle behållt skotten, de där dvärgpersikorna tål inte vårvintern hos oss särskilt bra. Fast du kanske har tänkt att ta in den i växthus eller kanske bor du i zon 1?

Jag köpte en liten pigg dvärgpersika förra året, och ganska många jag känner gjorde likadant (rea i en butik i närheten). Jag satte min i backen på ett myckt bra och varmt ställe och den växte ordentligt under sommaren och såg ut som en liten palm på slutet. Avmognade som den skulle i september. Jag vintertäckte och vårskyddade med fiberduk.

Ett par knoppar nära stammen överlevde och därifrån utvecklades de mest krussjuka persikoblad jag hittills skådat. Mer än vartannat blad under sommaren har sedan blivit krussjukt. Ungefär samma utveckling på de andras träd som överlevde vintern. En "hopplösing" i mina ögon. Jag ska ha min ett år till, och om den inte skärper sig åker den på komposten.

Att din inte växer beror nog på för liten kruka, för kompakt/näringsfattig jord och för ojämn bevattning. Om du tänker försöka få den att överleva, gödsla nästa vår, och stoppa den nu i vattenbad när den vattnas. Njut så länge du har den!
Cilla
Och skotten ja, tja... Man kan alltid hoppas att de kommer från underlaget, dvs roten. Den har chans att vara lite härdigare än sorten. Men det kan också vara sorten, det går inte riktigt att se var den är ympad/ockulerad trots dina illustrativa bilder.

Helt klart tar skotten kraft från trädet. Å andra sidan har de antagligen bäst chans att överleva vintern. det är bara att välja!

Ska du beskära är nu till och med augusti en bra tid.
Lady Hamilton
CITAT (Cilla @ 10-07-2005, 17:27)
....Fast du kanske har tänkt att ta in den i växthus eller kanske bor du i zon 1?
.............Att din inte växer beror nog på för liten kruka, för kompakt/näringsfattig jord och för ojämn bevattning........

Jag tänkte övervintra den i mitt uterum tillsammans med mina citrusarbl.a.

Den hade inte så mycket rötter och jag blev rekommenderad att inte plantera den i för stor kruka men det kan vara ojämn vattning...........

Tack så mycket för era svar både Sylvia och Cilla smile.gif
Jag tror att jag behåller skotten och ser hur det går.
Christer i Falköping
Men om man tittar riktigt noga på bild 3, kan man ju skönja en mörkare kant, som går runt stammen, nog borde det vara där ympen börjar? I sådana fall är det rotskott av annan sort som kommer. Eftersom du skall ha den inne över vintern, tycker jag att du skall ta bort skotten. I vilket fall lär de ta kraft från den del du vill behålla. Pröva med att sätta skotten i sandblandad jord och genomskinlig plastpåse över. Vem vet, de kanske, med stor tur, kan slå rot.
Christer.
Lady Hamilton
rolleyes.gif Nu Christer gjorde du mig nyfiken....................
Blev tvungen att gå ut o gräva lite i krukan.
Jag "hittade" en tjock grov knöl, typ något ihop knycklat och i kanterna på den växer de 3 skotten ut. (hinner inte ta någon bild nu för jag måste gå och sova, har jobbat i natt)
Men om jag tar bort dem är jag HELT ÖVERTYGAD om att de inte går att rota för mig, sad.gif jag är totalt värdelös på att rota något som är de minsta vedartat. Så tar jag bort dem, blir de till att kasta dem.
Christer i Falköping
Ah, inte ge upp innan du prövat. Visst är det svårt och mycket tur behöver man (väldigt mycket tur faktiskt laugh.gif ). Men pröva och berätta hur det gått senare, snälla!
Christer.
Lady Hamilton
CITAT (Christer i Falköping @ 10-07-2005, 20:52)
...........där ympen börjar? I sådana fall är det rotskott av annan sort som kommer...........

smile.gif Om jag skulle lyckas......vad tror du då att det blir för något?
(Jag har ju inte överdrivet mycket plats kvar i uterummet för övervintring av nya växter)
Förresten rotning av ett sådant skott hur länge torde de ta? 6-8veckor? wink.gif Få se här.........sandblandad jord och genomskinlig plastpåse över.....bör nog stå i skugga annars blir det för varmt......(håller denna värme i sig får man vara glad om någonting överlever)...... Jag har väldigt lite skugga på min tomt......
och så har vi katterna, som skall undersöka allting....... sedan är det Danmarksresan.....grannen är inte så noga "skvätter" lite här o där.......
Problem, problem.... wacko.gif
unsure.gif Men kanske jag kunde sätta ett rotskott i växthuset! smile.gif Där har jag sand o gräsklipp, skuggning o jämn fuktighet, borde inte det gå?
Christer i Falköping
Kolla inte skotten förrän efter minst två månader, kan nog ta sin tid. Ha en plastpåse över, även om du sätter den i växthuset. Då går det inte åt någon fukt att tala om och du kan lugnt åka på semester. Eftersom skotten har liknande blad som din minipersika, är det troligen en vanlig persika som du har som ympundelag.
Christer.
Lady Hamilton
rolleyes.gif Ja då tror jag att jag försöker med att sätta i växthuset.
Tack för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon