Full version: Digitalkamera
Reserv
Vad är det för skillnad på om det är en blomikon på en digitalkamera eller att den har macrofunktion? En granne ska skaffa en kamera med macro och jag skulle kanske kunna få låna den för att plåta lite kusar och blomster. är det några speciella siffror som är bra eller dåliga? vad är det för skillnad på digital och optisk zom? Många frågor som behöver tydliga svar för jag är inte direkt tekniskt lagd. rolleyes.gif
Svante, zon 1
Blomikonen sitter ofta på knappen man använder för att sätta på makrofunktionen, dvs de är samma sak.

Optisk zoom = vanlig zoom, med linserna i objektivet.
Digital zoom = kameran gör en förstoring på samma sätt som du kan göra i ett bildbehandlingsprogram.

Den optiska zoomen gör att du kommer närmare "på riktigt", du ser fler detaljer. Den digitala zoomen gör ingenting som du inte lika gärna kan göra i efterhand i ett bildbehandlingsprogram i din dator. Digital zoomning tillför alltså inga detaljer som inte redan syntes utan digital zoom, den tar bara en del av bilden och förstorar upp den.
Rossi
Det är ingen skillnad på blomikonen eller om det står macro. Om du vill kan du dessutom köpa till ett macroobjektiv så att du kommer ännu närmare motivet.

Detta har jag saxat från Canons hemsida och deras ordlista:

"En optisk zoom används för att man ska kunna komma närmare motivet utan att behöva röra sig.

Till skillnad från optisk zoom utgår den digitala zoomen från den mittersta delen av bilden i högupplösningssensorn för att åstadkomma en zoomningseffekt. Det innebär att den befintliga bildinformationen inte förbättras eller utökas, utan helt enkelt återges med lägre upplösning, vilket ger intryck av en förstorad bild."
andersen
Hej Reserv jag kan inte hjälpa dej för jag kan inget om digtalkamera,men det är kul att se att du är tillbaka.
Reserv
CITAT (andersen @ 07-07-2005, 13:48)
Hej Reserv jag kan inte hjälpa dej för jag kan inget om digtalkamera,men det är kul att se att du är tillbaka.

sad.gif Tydligen blir jag inte mycket hjälpt av grannens kamera heller sad.gif 1xoptiskzoom och 6x digital, inte mycket att hänga i julgran. Hur mycket får man hosta upp för att få en juste kamera? har ingen stor plånbok, men det ligger högt på prioriteringslistan kan jag lova. rolleyes.gif
*Felix matte*
Tror att blomikon betyder macro... iaf så kan jag ta bilder på 0 -1 cm avstånd när jag ställer kameran på blomma

Viktigt att tänka på är att den har bra Optisk zoom... min lilla digitala har bara 3x optisk zoom och 1,3 megapixel pixlar... en sån skulle jag inte köpa idag.
det är himmelsvid skillnad på den min nyare som har 10x optisk zoom och 4 megapixel.

Digital zoom använder jag om jag ska fota något som är långt borta och vill zooma in... min kamera har 40x digital och/eller superzoom men till närbilder behövs bra optisk.

Det är ungefär vad jag kan tongue.gif biggrin.gif
Reserv
Oj, oj, oj, då kan jag bara fetglömma att jag skulle kunna ränna runt och jaga kusar som jag ville visa er alla, enda "kusen" som skulle synas på bilderna skulle väl va´det stora aset till jycke då. sad.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 07-07-2005, 19:44)
Oj, oj, oj, då kan jag bara fetglömma att jag skulle kunna ränna runt och jaga kusar som jag ville visa er alla, enda "kusen" som skulle synas på bilderna skulle väl va´det stora aset till jycke då. sad.gif  :rolleyes:


nog kan du få bilder på småkryp också men skärpan blir nog inte så värst bra... tycker iaf jag.
Den här har jag.
MB1965
Optisk zoom 3ggr + macro/blomikon + laddbara batterier + 4megapixel eller mer är det jag tycker man behöver. Kostar kankse 2tkr, kolla på pricerunner eller liknande. 512 mb minne extra kostar 4-600kr.

Testa kameran så att menyssystemet är begripligt och lättanvänt.

Cyberphoto har bra kommentarer och recensioner på de kameror de säljer.

Jag föredrar nikon pga de är relativt snabba och har bra menysystem. Dessutom föredrar jag små kameror som får plats i fickan- för vad är poängen om man inte tar med sig kameran ?

Detta är en bra baskamera nikon 4mpixel. Själv skulle jag välja 5 mpixel versionen - bäst i test i tex GP, svd mm men lite dyrare.

Bilderna på mina sidor i signaturen är tagna med en 4mpixel nikon coolpix.
Rossi
Kan också rekommendera www.cyberphoto.se Där har vi köpt våra kameror, dels en Nikon D70 - en digital systemkamera för ca. 11000 kronor (de har sjunkit ett par tusenlappar i pris sen vi köpte den) + en Canon Powershot A95 för ca. 3000 kronor.

Man ska inte haka upp sig enbart på megapixlar men på vår Nikon har vi 6 megapixlar och på Canon 5. Man får kolla upp bländartal, brännvid etc. också.

Om du vill kan du kolla in fotona i mitt album. De är tagna med Canon Powershot A95.
pisanggoreng
Den här länken är nog användbar!
Reserv
Tack, tack, tack, det räcker nu, huvet är mer än proppat med info nu som jag inte har en susning om vad jag ska göra med. blink.gif wacko.gif Jag får sätta mig i lugn och ro och försöka hitta nån som är lite kunnig som kan rekomendera nåt av allt ni kommit på. 11 000 är lite väl i värsta laget för min ekonomi, men ger nog bildkvalitet därefter rolleyes.gif
yenny
CITAT (Reserv @ 07-07-2005, 20:34)
11 000 är lite väl i värsta laget för min ekonomi, men ger nog bildkvalitet därefter rolleyes.gif

Inte behöver du ge 11000 för att få en bra kamera... min konica minolta dimage 600 kostade ca 3000 och jag är i alla fall väldigt nöjd... fast det beror ju kanske på hur nära man vill komma...



Närmare än så här tycket inte jag att jag behöver komma i alla fall.. biggrin.gif
Anki på Öland
Min kostade 995:- Olympus D-395. Tycker den tar tillräckligt bra bilder för mitt syfte - att ha på hemsidan eller i övrigt på datorn.

Anki
Tjosan
Digital zoom=Fusk zoom....
Bilden blir bara grynigare...

Ignorera siffrorna direkt så fort du ser ordet digital zoom...
Det ENDA intressanta är optisk zoom...

ps. Om nån redan sagt detta är det för att jag inte orkat läsa alla inlägg.. ville bara säga mitt smile.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 07-07-2005, 20:34)
11 000 är lite väl i värsta laget för min ekonomi, men ger nog bildkvalitet därefter rolleyes.gif

Men 11.000 gav vi för en digital SYSTEMkamera. De flesta nöjer sig med en digital KOMPAKTkamera. Nu är vi fotofreaks så vi har både och + två "vanliga" systemkameror + två "vanliga" kompaktkameror.....
Rossi
CITAT (yenny @ 07-07-2005, 21:30)
Inte behöver du ge 11000 för att få en bra kamera... min konica minolta dimage 600 kostade ca 3000 och jag är i alla fall väldigt nöjd... fast det beror ju kanske på hur nära man vill komma...

[

Nej, det beror inte alls på hur nära man vill komma. Vi kan ta mycket "närmare" bilder med 3000-kronors kameran än med 11000-kronors kameran. Men optiken är otroligt mycket bättre med den dyrare kameran. Sen kan man ju köpa till makro-objektiv till båda kamerorna och komma betydligt närmare i båda fallen.

Men bara för att man kan komma väldigt nära motivet med sin kamera så behöver ju ändå inte optiken vara särskilt bra.
krellus
mmm, megapixlar i all ära men egentligen har du mest nytta av en 5 megapixlare om du tex vill förstora en bild till ett A3 ark eller nåt.

Ju mindre bild du vill printa ut desto mindre spelar megapixlarna någon roll.

Det är mycket svårt att se någon avgörande skillnad på en "liten" bild.

Som någon skrev tidigare så är det "minst" lika viktigt att funktionerna på kameran är bra och att funktionerna/menyerna är logiska och lättanvända.

Frågan är som alltid vad du ska använda kameran till och om det är värt pengarna att köpa en med 5 megapixlar?
Reserv
CITAT (krellus @ 08-07-2005, 08:35)
Frågan är som alltid vad du ska använda kameran till och om det är värt pengarna att köpa en med 5 megapixlar?

Förmodligen så behövs inga många megapixlar alls. Jag vill kunna ta såna där snygga "intima" bilder på insekter och blomster som Felix matte och Oldwolfie tar. Tänk att få se att getingar faktiskt är lite ludna dom med, att så gott som alla spindlar är lurviga, det blir så läckra närbilder. Det är såna jag vill ta. rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 08-07-2005, 08:39)
CITAT (krellus @ 08-07-2005, 08:35)


Frågan är som alltid vad du ska använda kameran till och om det är värt pengarna att köpa en med 5 megapixlar?

Förmodligen så behövs inga många megapixlar alls. Jag vill kunna ta såna där snygga "intima" bilder på insekter och blomster som Felix matte och Oldwolfie tar. Tänk att få se att getingar faktiskt är lite ludna dom med, att så gott som alla spindlar är lurviga, det blir så läckra närbilder. Det är såna jag vill ta. rolleyes.gif

Men köp ändå snäppet bättre än vad du tror att du behöver. När du väl har börjat att ta de här fina bilderna så blir du kanske mer intresserad överhuvudtaget av fotografering och önskar att du hade en något bättre kamera.

Min Canon Powershot A95 har fördelen av att du kan fälla ut displayen och vrida den utåt, uppåt, nedåt som ett teleskop. På det sättet kan du fotografera saker som du annars inte hade kommit åt.

Och vill du verkligen ha riktiga närbilder så köp till ett makroobjektiv.

Handlar du via nätet så sparar du dessutom en del slantar jämfört med om du går till fotoaffären. Kan rekommendera både Cyberphoto och Fotokungen.
Svante, zon 1
CITAT (Reserv @ 08-07-2005, 08:39)
Jag vill kunna ta såna där snygga "intima" bilder på insekter och blomster som Felix matte och Oldwolfie tar. Tänk att få se att getingar faktiskt är lite ludna dom med, att så gott som alla spindlar är lurviga, det blir så läckra närbilder. Det är såna jag vill ta. rolleyes.gif

Tänk då på att olika modeller av kompaktkameror har olika gräns för hur nära man kan komma. Det kan vara allt mellan 2-3 och 10 cm som är det närmaste man kan gå så kolla det när du väljer modell.
Reserv
Okey, nu har jag fått ett erbjudande om att få köpa en annans bara lite begagnade kamera, för dom ska skaffa nyare och häftigare.
Det är en KODAK Easy Share CX 6330, 3,1 megapixel. 1000 spänn, är det en skitkamera eller? unsure.gif
Svante, zon 1
Jag har ingen erfarenhet själv men här är en recension:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/CX6330/C633A.HTM

Om 1000 kr är ett bra pris eller ej beror på hur mycket tillbehör du får med (minne, väska, eventuell dockningsstation för laddning). Om man söker på pricrunner, http://se.pricerunner.com/ ser man nya, liknande kameror från Kodak för 1600 och uppåt, men med en snabbtitt kunde jag inte hitta några resencioner av just de modellerna.

Lycka till i digitalkameradjungeln!
Rossi
Ja, man behöver ett större minneskort än det som oftast följer med nya kameror. Jag har ett 256 mb och det räcker rätt länge även om jag har kameran inställd på högsta upplösning.

Sen har vi ett 1 gigab. minne också men det är rätt dyrt - kostar ca. 1000 kronor.

Laddningsbara batterier med mycket kräm i krävs också. Digitalkameror slukar batterier!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon