Full version: Anonyma debattörer
kristerh
Jag tycker att det är kul att kika på medlemsinfot på den jag "pratar" med
men det finns massor här på odla som inget skrivit om sig själv,
jag menar inte att det måste vara en fullständig presentation men det kan ju vara kul om man visste om det var en kvinna eller man, tjej eller kille, ev ålder vore oxså kul, samt var i sverige man håller hus, behöver ju inte skriva gatuadress men kanske närmaste stora stad eller så vore intressant oxså wub.gif
krister
råse-marie
jag håller med smile.gif en liten presentation är ju alltid trevligt ,det är ju som du säger roligare om man ha en liten hum om vem man pratar med smile.gif
Ina
Tycker också att det är lite kul att veta något om den man pratar med! smile.gif

Var man bor är ju jätteviktigt på odla! Vilken Zon.... wink.gif
amaira
Instämmer wub.gif .
Snakis
Men det väljer man väl själv...... wink.gif
Betty
CITAT (Snakis @ 04-07-2005, 21:27)
Men det väljer man väl själv...... wink.gif

Visst gör man det, men det är ändå trevligt att veta lite om dem man "pratar" med.
Tropeden
Så. Nu har jag skrivit in lite, väldigt lite om mig själv. Mer än så har jag inte lust att dela med mig av till människor jag inte träffat IRL (in real life) alltså på riktigt, om det nu är någon som inte förstår... rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (Tropeden @ 04-07-2005, 22:06)
Så. Nu har jag skrivit in lite, väldigt lite om mig själv. Mer än så har jag inte lust att dela med mig av till människor jag inte träffat IRL (in real life) alltså på riktigt, om det nu är någon som inte förstår... rolleyes.gif

nej, vi förstår ingenting!!!! Är säkert bara en massa mindre vetande !!
eller kanske rent av - mer vetande biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Ren slöhet. Kanske blir det något så småningom. Fast anonym är jag väl knappast här för dom som varit med här ett tag. laugh.gif
Tropeden
CITAT (ninnisky @ 04-07-2005, 22:19)
nej, vi förstår ingenting!!!! Är säkert bara en massa mindre vetande !!
eller kanske rent av - mer vetande biggrin.gif biggrin.gif

biggrin.gif Tänkte på alla som inte är inne på internetspråk och här är det ju livsfarligt att bli missförstådd... tongue.gif
ninnisky
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2005, 22:24)
Ren slöhet. Kanske blir det något så småningom. Fast anonym är jag väl knappast här för dom som varit med här ett tag.  :lol:


laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kattgräs
Alla i hela världen har tillgång till den information som läggs ut på Internet. Jag har ingen lust att hänga ut mina närmaste och mig själv till allmän beskådan med namn och adress. Därav vissa försök till anonymitet.

Å andra sidan kan de som känner till vår katt lista ut att det är jag. wink.gif
ingrid fuxwall
Själv är jag så dum att jag ärligt talar om mitt fullständiga namn,
men någon medlemsprofil har jag aldrig fyllt i.

Men å andra sidan kan ju den som vill söka på mitt namn och se var jag bor.

Den som vill är välkommen hit och titta på min vanskötta trädgård som är fylld av en mängd underbara blommor och en massa kirskål, fast de blommar vackert !
Hannele
Jag har träffat många här IRL (in real life). laugh.gif
Minsta man kan "begära" är att man skriver, vilken växt-zon man bor i,
balkong/trädgård/krukväxter... lite om sitt odlingsintresse.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2005, 22:24)
Ren slöhet. Kanske blir det något så småningom. Fast anonym är jag väl knappast här för dom som varit med här ett tag.  :lol:

Hej Åke smile.gif .


Nä, jag är inte heller anonym, fast "okända" har nog mycket svårt att "spåra mitt hus" tongue.gif i smyg. Ni kan få min adress också, den är i alla fall en box-adress i Konsum en bit bort.

Jag är inte så rädd av mig som Tropeden rolleyes.gif , och "dårar" finns det ju irl också. Visst blir man missförstådd, både här och irl, "that´s life" skulle jag vilja säga, men det tycker jag inte känns livsfarligt precis. Är nog en ganska trygg person wub.gif .

Vad gäller att vara anonym på forumet så har jag inte behov av det. Kanske har jag lite mer "behov" av att "uppföra mig som folk" däremot rolleyes.gif, och fundera två gånger innan jag kastar ur mig mina dumheter här biggrin.gif

Varför behöva en "hemlig plats" där jag kan uppföra mig illa mot andra?

Vad gäller att ge ut mina nära och kära - så låter jag helt enkelt bli det, både här och irl.

Behöver det vara en så stor skillnad på att träffa folk på ett forum, och träffa folk irl?

Fast självklart är det frivilligt vad man "vill ge ut" av sig själv. Däremot är jag övertygad om, att de som GÖR det, inte "bråkar" så dant på forumet, utan istället beter sig som om de var bland folk ...

wub.gif
Bettson
Tycker nog inte man skall ha så mycker krav på folk.

Kanhända så sitter man med ett känsligt arbete och inte vill avslöja sin person därför.

Många som arbetar inom det sociala eller kriminalvården tex kan inte ta risken att exponera sig själv. Många har hemligt telefonnummer, törs inte tala om att de jagar tex vilket är ett i övrigt ganska normalt samtalsämne man kan komma in på ibland. Då kan de avslöja var de bor och att det finns vapen hemma tex.

Jobbar man på en myndighet och har ett tjänstereglemente att följa så blir man bunden av det. Men anonymt så kan man tipsa folk om hur de skall bete sig med samma stelbenta myndighet som är arbetsgivaren.

Kan tänka mig många andra skäl. Att vara anonym behöver inte vara liktydigt med att man är inne på forat för att bråka. rolleyes.gif
Anma
Håller med Bettson. Dessutom finns det de som har/har haft ett tokigt ex eller något som plågat dem med nattliga samtal och krossade fönsterrutor för att bara nämna de mildaste varianterna. Då kanske man inte har någon större lust att ge ut sitt riktiga namn och bostadsort. Har man otur så kan ju denne ex husera på samma forum och lista ut vem man är och så börjar helvetet igen.

Har man haft en förföljare en gång är man försiktig resten av sitt liv.
Hannele
CITAT (Anne R @ 05-07-2005, 09:17)
Dessutom finns det de som har/har haft ett tokigt ex eller något

Det ska väl ändå inte hindra någon att berätta om, vilken växt-zon man bor i,
balkong/trädgård/krukväxter... lite om sitt odlingsintresse.
Rossi
CITAT (Anne R @ 05-07-2005, 09:17)
Dessutom finns det de som har/har haft ett tokigt ex eller något som plågat dem med nattliga samtal och krossade fönsterrutor för att bara nämna de mildaste varianterna. Då kanske man inte har någon större lust att ge ut sitt riktiga namn och bostadsort. Har man otur så kan ju denne ex husera på samma forum och lista ut vem man är och så börjar helvetet igen.

Har man haft en förföljare en gång är man försiktig resten av sitt liv.

Men det finns väl ingen som har begärt att man ska lämna ut sitt riktiga namn och sin bostadsadress?

Det är trist när man går in på en medlemsprofil och så är det helt tomt. Man kan ju skriva lite om sina intressen, kön, ålder, vilken växtzon man tillhör och kanske vilket landskap man bor i. Det räcker. Då är man anonym men ger ändå en bild av sig själv.
kristerh
Jag förstår om det finns någon som är förföljd av olika anledningar och därmed vill vara anonym, men jag tycker inte att man avslöjar så mycket om man tex skriver; leif bor i södra stockholm, är 40 år, odlar morötter eller vad man nu har för trädgårdsböjelse rolleyes.gif det är ju ingen som kan lista ut vem du är då, och bor man på landet kan man ju skriva att man bor vid någon större stad som ligger i närheten, helt anonymt blir det ju .
Som sagt tycker jag det är trevligt att veta lite om er kära odlare men jag varken kan eller vill tvinga er till det, det var bara en önskan wub.gif
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 05-07-2005, 10:27)
bor i södra stockholm, är 40 år, odlar morötter

Räcker gott att skriva; Bor i zon 3 och odlar morötter.
kristerh
CITAT (Hannele @ 05-07-2005, 10:30)
CITAT (kristerh @ 05-07-2005, 10:27)
bor i södra stockholm, är 40 år, odlar morötter

Räcker gott att skriva; Bor i zon 3 och odlar morötter.

Skriv vad du vill, bara du skriver nåt rolleyes.gif biggrin.gif
krister
noora
Nu har jag fyllt i en presentation i alla fall smile.gif Jag ändrade även länken till min webbsida så att den pekar på min personliga webbsida i stället för på min sida om örter. Där finns all info om mig, så jag ids inte upprepa den i presentationen här.

Jag kan mycket väl förstå dem som inte vill hänga ut sig på internet. Själv är jag snarast för lat för att försöka dölja saker smile.gif Dessutom har vissa gjort det till en sport att försöka luska ut så mycket som möjligt från sådana som inte vill berätta något. När jag är öppen om allt lämnar jag dem inte någon utmaning, och då slipper jag bli besvärad av dem...
kristerh
CITAT (noora @ 05-07-2005, 10:41)
Nu har jag fyllt i en presentation i alla fall smile.gif

Ser jättebra ut wink.gif kul med ett nytt "ansikte"
krister
Bettson
Nja, jag vet inte.

Öppen om allt så får man vara ifred. Tror inte det.

Jag diskuterade en del på ett annat fora i höstas. Visade min mail. Resultatet blev att varje gång jag skrivit ett inlägg så slammade min mail ihop totalt.

Ni handlade det en del om organisationsfrågor, affärsjurdik marknadföring osv för så intressant som person kanske jag inte är. Förmodligen var det min kunskap som var intressant.

Resultatet blev att det tog en halvtimme till trekvart varje dag att rensa mailen och den tiden hade jag inte. Nu fick jag inte ett enda otrevligt mail trots att debatten stundtals var rätt ordentligt uppe i varv. Men hela saken gjorde att jag fick mig en tankeställare. Hur hade det varit om någon velat förfölja mig.

Trots att det bara var mail som man behövde uppge och att man var under signatur så lyckades många ta reda på min telefon, min mobil och min adress.
Det var ganska trevligt att det damt ner en stor blombukett innan påsk fast det hela fick mig att tänka till.

Nästa gång jag registrerar mig på ett fora så är det med en hotmail.
Jill-Ulrika
Är inte så utförlig i min presentation men så har jag ju lagt upp en länk till min hemsida där det går att läsa mer om mig. Kanske inte exakt vad jag odlar men det står i presentationen, tror jag. En annan kul grej vore att själv kunna se vilka som varit inne och kikat i ens presentation den senaste tiden. sleep.gif smile.gif
Nicolina
Jaha ja . Jag ber om ursäkt vill inte va hemlig på nåt vis men jag kanske är lite korkad för jag vet faktiskt inte vilken zon jag bor i 2,3 eller 4 ? Bor i Åkersberga utanför Stockholm, kanske nån annan som vet ? Fast det beror nog också på vart i Åkersberga man bor antar jag men så noga kanske det inte är.
rolleyes.gif Nicolina ( nicolina efter min älskade katt och lina ett av mina smeknamn)
Betty
Nicolina, du bor i zon 2! Här är en zonkarta som du kan kolla in. smile.gif
Nicolina
Tack , då ska jag skriva in det o lite till vid tillfälle tongue.gif
Latmask
Nu har jag fyllt i det jag vill berätta. smile.gif
kristerh
Men Bettson du behöver inte tala om din mailadress wink.gif vill någon dig nåt kan de skicka ett pm, jag tycker att odla är ett rätt så anonymt fora ändå, jag tror inte någon kan spåra dig med de uppgifter du ev lämnar, om du inte klart skriver ut vad du heter wub.gif
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 05-07-2005, 13:57)
Men Bettson du behöver inte tala om din mailadress wink.gif vill någon dig nåt kan de skicka ett pm, jag tycker att odla är ett rätt så anonymt fora ändå, jag tror inte någon kan spåra dig med de uppgifter du ev lämnar, om du inte klart skriver ut vad du heter wub.gif
krister

Nej inte här. Men på vissa andra fora så är mailadressen öppen och du måste ha en för att registrera dig.

Jag har nog fyllt i en del om mig själv. Så mycket som jag vill att folk skall veta.
Men erfarenhetern i höstas skrämde mig lite. VIsserligen fick jag bar positiv respons men den var överväldigande.Telefonen ringde i ett och mailen var översvämmad. Så jag blev lite skrämd av tanken att tänk om den varit negativ i stället.

Jag tror inte alls på tanken att öppenhet gör att det är ointressant för folk att forska om vem du är. Tycker det känns lite obehagligt att det betraktas som lite misstänkt om man vill hålla sig bakom sitt nick

Man behöver ju inte vara en skum figur för det.

rolleyes.gif
kristerh
Bettson;
Jag förstår om du vill vara försiktig efter den erfarenheten du varit med om,
Och jag tycker inte att du är en skum figur om du inte skriver nåt,
men somsagt kul vore det om alla skrev nåt.
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 05-07-2005, 14:10)
Bettson;
Jag förstår om du vill vara försiktig efter den erfarenheten du varit med om,
Och jag tycker inte att du är en skum figur om du inte skriver nåt,
men somsagt kul vore det om alla skrev nåt.
krister

Skönt att höra, fast jag tror nog att många känner mig ganska väl vid det här laget i alla fall, även om jag inte uppger så särskilt mycket.
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 14:17)
men somsagt kul vore det om alla skrev nåt.
krister

Skönt att höra, fast jag tror nog att många känner mig ganska väl vid det här laget i alla fall, även om jag inte uppger så särskilt mycket.


Så känner jag också... att det finns ett antal som vet vem jag är.

kanske plitar jag ner några bokstäver...de som jag tog bort efter att ha fått "sjuka" pm och mail... blev lite rädd då... men nu känns det åter OK att visa åtminstone zon. rolleyes.gif tongue.gif
oscaria
Jag tycker också man kan skriva något utan att lämna ut sig. Om det inte framgår av signaturen undrar man ju om det är en man eller kvinna. Vilken del av Sverige man bor och vilka intressen man har är ju inte att lämna ut sig. rolleyes.gif
Anki på Öland
Har aldrig haft en tanke på att någon skulle komma sättandes för att jag skrivit något speciellt/elakt/ eller vad på forumet. Skulle det hända får jag väl göra som i TV-reklamen - bjuda på en kopp Gevalia.....
Anki
Gossen Ruda
Slöheten fick stå åt sidan ett tag. tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Då är du nog den jag misstänkte - kanske har vi setts på Västsvenska entomologklubben? Åtminstone är ditt namn med på medlemslistan där! biggrin.gif

Olle
Svante, zon 1
Jag tycker att en av de stora fördelarna med ett sådant här forum är att man kan starta från noll. När man skriver sitt första inlägg har ingen några förutfattade meningar och man har en helt unik möjlighet att bli bedömd enbart för det man skriver. Det var med viss tvekan som jag ens valde att använda mitt riktiga förnamn när jag registrerade mig här för jag tycker till och med att det finns en poäng i att man från början inte vet om det är en man eller kvinna som skriver. Jag har aldrig fyllt i någon personlig presentation på något forum och kommer nog inte att göra det heller.

Så småningom lär man ju naturligtvis känna folk och berättar då saker om sig själv för dem allteftersom det kommer upp och känns naturligt, precis som det är i verkliga livet. Hur många känner ni t.ex. som går på fest med en liten skriftlig presentation av sig själva uppnålad på ryggen? biggrin.gif
noora
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 11:19)
Nja, jag vet inte.

Öppen om allt så får man vara ifred. Tror inte det.

Jag diskuterade en del på ett annat fora i höstas. Visade min mail. Resultatet blev att varje gång jag skrivit ett inlägg så slammade min mail ihop totalt.

Just min e-postadress är en av de få saker jag aldrig lämnar ut på forum o.dyl.. Bland annat för att det finns automatiska e-postadress-sökare som söker igenom internet efter e-postadresser för att sälja till folk som vill skicka reklam.

Om jag av någon anledning måste publicera en e-postadress lämnar jag inte ut min "riktiga" utan en extra-adress som jag låter e-postprogrammet sortera i en egen hög.

Däremot har jag märkt på vissa forum (inte här, men på mindre seriösa forum) att så fort jag t.ex. inte skriver kön, ålder, ort osv kommer det någon som absolut vill luska ut det. Ju mer jag vägrar att berätta, destå mer insisterar dom på att få reda på det. Ibland skryter dom om hur dom lyckades spåra infon i alla fall (om jag har använt mitt riktiga namn), som om det vore en bragd.
noora
CITAT (Nicolina @ 05-07-2005, 11:45)
Jaha ja . Jag ber om ursäkt vill inte va hemlig på nåt vis men jag kanske är lite korkad för jag vet faktiskt inte vilken zon jag bor i 2,3 eller 4 ? Bor i Åkersberga utanför Stockholm, kanske nån annan som vet ? Fast det beror nog också på vart i Åkersberga man bor antar jag men så noga kanske det inte är.
rolleyes.gif Nicolina ( nicolina efter min älskade katt och lina ett av mina smeknamn)

Jag vet inte heller vilken zon jag bor i. Enligt zonkartan på tradgard.org är det zon 2, men i vissa zonkartor hamnar jag ungefär mitt på en zongräns. blink.gif Dessutom verkar jag ha miserabelt mikroklimat i min trädgård, i alla fall i grönsakslandet (skuggigt och lerjord) unsure.gif

Jag har skrivit "Stockholm" i presentationen, sen får väl folk räkna ut zonen själva och enligt sin egen zontabell wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-07-2005, 12:51)
Då är du nog den jag misstänkte - kanske har vi setts på Västsvenska entomologklubben? Åtminstone är ditt namn med på medlemslistan där! biggrin.gif

Olle

Ditt också. tongue.gif Har varit med sen starten, nästan. Gjorde lumpen då så jag kom med året efter.

Beträffande att skriva ut mailadressen i ett fora så skall man aldrig göra detta. Inte utan att maskera den på något sätt. Som t.ex gossen.ruda@tabort.telia.com. Sånt är relativt ofarligt för spam-robotarna fattar inte svenska. Här på Odla kommer inte robotarna åt mailadressen under profilen.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2005, 15:34)
Beträffande att skriva ut mailadressen i ett fora så skall man aldrig göra detta. Inte utan att maskera den på något sätt. Som t.ex gossen.ruda@tabort.telia.com. Sånt är relativt ofarligt för spam-robotarna fattar inte svenska. Här på Odla kommer inte robotarna åt mailadressen under profilen.

Hotmail har blivit väldigt effektivt, spam-robotarna kommer inte igenom.
Kattgräs
Jag är lite fascinerad över att så många säger sig vilja veta kön och ålder på de andra. Vad spelar det för roll? Det leder i längden bara till en massa förutfattade meningar om de andra personerna tycker jag. En gammal person kan skriva riktigt barnsligt, samtidigt som en ung person kan skriva oerhört "vuxet" och klokt. Och könet - spelar det roll i andra sammanhang än om man är ute efter att möta någon ny kärlek? Ni som har talat om kön och ålder ska naturligtvis göra det om ni vill, jag har personligen inga problem med det så länge jag slipper! wub.gif

Vi delar förhoppningsvis intresset "odla" eftersom vi är här. Det som är intressant, är i mina ögon vilken zon eller landsände ni andra bor i och vad inom "odla"-området ni är intresserade av och ev. om ni odlar på balkong eller ute (fast det finns ju särskilda fora för det här).
smile.gif
kristerh
CITAT (Kattgräs @ 06-07-2005, 19:07)
Det leder i längden bara till en massa förutfattade meningar om de andra personerna tycker jag. En gammal person kan skriva riktigt barnsligt, samtidigt som en ung person kan skriva oerhört "vuxet" och klokt.

Jag har inga förutfattade meningar iaf och varför skall man ha det?
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon