BeataB
Jag tänkte odla egna kallor till brudbuketten. Köpte lökar men informationen var sparsam. Snälla, någon som vet hur man odlar kallor på bästa sätet? smile.gif
BeataB
Ingen som vill hjälpa til......
Kajsa
Letade lite i en bok och Kalla är en sumpväxt från Sydafrika den vill ha
mycket vatten, gärna vatten stående på fatet. Bör skyddas mot direkt
sol. Rötterna skadas lätt av värme och torka.Duscha den varma dagar.
Har en Kalla som jag brukar vinterförvara i garaget, men nu har jag
planterat den i en kruka, den kom upp på en vecka.
Men du måste ju ha dom absolut fräscha den dag du gifter dig, så
frågan är hur många veckor det tar till blommor?
Åsa, mälardalen zon 2
Kallor är ingen lätt kultur att passa in till lämplig tid. Olika sorter blommar vid olika tid + det tar olika lång tid för olika sorter att börja blomma.

Här är blomsterfrämjandets odlingsråd:

Kalla - (Zantedeschia spp.)

Ursprung: Sydafrika
Skötselråd:
Ljus och temperatur: Halvskuggigt, ljust eller soligt. Sommartid ute, vilotid 8 - 10°C, blomningstid 15-16°C.
Vatten och näring: Alla hålles fuktiga, får inte torka under växtperioden. Under vila mycket sparsamt med vatten.
Att tänka på: En del arter vilar vår-sommar, andra vintertid. Då hålles jorden nästan torr men rhizomerna får inte torka. Efter vilan planteras växten om i väl dränerad kruka och i mull-rik jord med torv och sand. Nu ökas vattnet med antalet blad. Följ växtens livsrytm, så klarar du den i många år


Jag råkar även ha en odlingsbeskrivning för kommersiell odling kanske lite svår att följa i hemodling:

Rhizomerna doppas i Gibberillinlösning (75-100ppm) 1-2 veckor innan plantering för att man ska få många blommor (Gibberillin säljs inte till privatpersoner i sverige).
Kallan planteras i 2 delar lerjord + 1 del förmultnad gödsel.
Kallan växer bäst vid en temp på ca +16-20C. För att plantorna ska hålla sig kompakta så sänker man nattemperaturen till +10 och dagtemp. till +15 på dagen, 2-3 veckor efter plantering. Växten behöver bra ljusförhållanden men man kan behöva skugga växten för sommarsolen.
Vattning sker regelbundet växten vill ha en jämn fuktighet. 1 promille kalksalpeter vattnas ut vid varje vattning.

Antalet blommor beror på storleken på rhizomen, stor rhizom ger fler blommor än liten.

Drivningstid från plantering till blom ifall man odlar i växthus med optimala förhållanden 6-12veckor beroende på sort, i hemmiljö kan det nog ta mycket längre tid.
BeataB
Tack så mycket för svaren! Då sätter jag igång och så får vi se vad det blir...
L8 B.
Hej!
Kul att odla sina egna "brudblommor" smile.gif
Köpte några knölar och har nu petat ner dem i jorden. När jag köpte dem trodde jag att det var kanna inte alltid så lätt vissa saker låter så lika ohmy.gif Men det blir spännande att se vad som kommer upp, om de nu kommer upp - brukar alltid vara lite extra spännande första gången man provar på något tongue.gif
Glada hälsningar
Charlåtta, Stockholm
evarina
Kul idé att odla brudbuketten själv. Synd bara att jag ska gifta mig i januari...
/Eva
Åsa K, zon 1
Perfekt Eva wub.gif

Då kan du ha kamelior i din bukett.

Kameliorna blommar i januari - april. Jag skulle tro att du är ganska ensam om att ha kamelior. Men beställer du i tid så går de säkert att få. Eller så köper du en stor planta nu och driver fram blommorna själv.

De finns i flera toner av rosa till rött och även strimmiga i rött-vitt.
Samt de magnefika vita smile.gif
evarina
Tack för tipset! wub.gif Kan man driva upp kamelior inomhus? Det vore jätteroligt (men jag kan höra min fästman sucka över ännu fler växter i lägenheten tongue.gif )
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon