Full version: Ser ingen skillnad ?!
Lannhagen
Planterade massa grönsaker i våras. Nu växer det så knakar. Men vad var det jag planterade egentligen?

Hur ser jag skillnad på: (frukterna har naturligtvis inte börjat växta)

gurka / druvgurka / squash?

Jordgubb / smultronplantor ?


och sen var det några växter som inte skulle växa så nära inpå varandra?!
Kommer dock inte ihåg vad ?

Tacksam för svar.

Mvh
Fredric
Vicke
Smultronen har mycket mindre blommor än jordgubbarna, titta på det. De är sirligare också tycker jag. smile.gif Om de är små kan det vara lite svårt att se ännu men när de växer till sig så ser du tydligt skillnaden sen.
grycken
Jag har problem med bl.a. morot. Det finns ett ogräs som liknar de första bladen hos moroten. Vildmorot kanske? Eftersom det kommer upp överallt i kolonilotten kan det knappast vara morot. Det är mitt första år på kolonilotten så jag vet inte vad den förre innehavaren har haft där. Jag har även sått palsternacka, men där växte så mycket ogräs att jag inte kunde se några palsternacksblad. Jag vet inte hur de ser ut eftersom jag inte har odlat palsternacka förut. Isbergssallaten försvann också i ogräset.

Som experiment har jag nu provsått några frön i rundlar som jag har klippt ut från tomma toarullar. Jag trycker ner rundlarna i jorden och sår i dem. Då vet jag i alla fall vad som borde komma upp i rundlarna och när det kommer upp. Nästa år ska jag så några frön i rundlar i början, mitten och slutet av raderna där jag sår sådant som jag inte är säker på hur det ser ut när det kommer upp.

Rundlarna är också bra att ha som "barnkammare" för förkultiverad purjo, kålväxter m.fl.
vaniljstången
Hej Fredrik!

Hmmm, till nästa gång ska du nog markera var du planterar de olika sorterna med namngivna stickor.

Skillnad på gurka och squash kan vara lite till en början. Gurka väcker dock mycket fortare och blir en hög planta medan squaschen brukar vara grövre i stammen och lägre i sitt växtsätt.

De växterna som växer för nära varandra bör du gallra. Kan vara ett problem om du inte minns vad pu planterat. Försök titta på plantorna. Om du hittar flera likvärdiga, gallar ur bland dem. Bättre att få några fina välutvecklade plantor än inga alls...

Lycka till!

//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon