Full version: Härdighet i norr?
Karin M i zon 5-6
Hej!
Så var då alla mina "hemdrivna" plantor nerpetade i jorden sen en tid. Nu står jag här och väntar och vattnar och funderar samtidigt på hur det verkligen står till med härdigheten på mina "perenner"... Säkert finns det någon här som kan hjälpa mig! Jag har satt följande - vilka jag alltså funderar på om de verkligen kommer att klara en vinter i zon 5-6:

Daggsalvia
Blåkudde
Isop
Anisisop
Backnejlika
Jättevallmo (Oriental Choice Mixed)
Alunroten ser fin ut och den "vet jag" klarar sig bra här... eller? blink.gif

Tack på förhand!
Karin M
kerstin z5-6
Bor du i z5-6 kan du ha alla dessa smile.gif perenner har inga zoner att tala om -
Det är bara att odla på!Däremot kan vissa ha speciella odlingskrav -som om de inte uppfylls leder till att växerna inte trivs så bra -Av de du nämner är de flesta ganska kravlösa men ,Ettårig daggsalvia Salvia farinacea, lär inte återkomma-eftersom den inte är perenn -men du kanske menar en annan ? smile.gif

I din fråga hör jag ett stråk av att det skulle vara svårodlat här -det är tvärtom -perennerna blir högre vackrare mindre insektsangripna och vissa sorter som man tar in/ måste skydda eller pjoska med ) inför vintern söderut, pga att de så lätt ruttnar av vinterregn ..är i hög zon mycket lättodlade -ex Lewisia -Bitterrot och Blå bergvallmo -Meconopsis

Lycka till ! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon