Full version: Vita nätter :)
kerstin z5-6
Nog är det konstigt .. jag har levt med vita nätter på sommaren länge -(utom en period du jag bodde utomlands ) men jag påverkas av dem fortfarande .
jag kan inte sova och jag är inte trött alls ....
Hur gör ni andra med det fenomenet ... ja ni i norr alltså .. laugh.gif Ni övriga lär inte behöva fundera på det tongue.gif


I natt skurade jag alla golv halv 4 ... hm .... laugh.gif
*Felix matte*
Jasså... heter de så tongue.gif Vita nätter! Jo jag har ibland svårt för att sova (som t.ex nu) men inte är jag lika duktig som du och skurar... jag sitter snällt vid datorn och surfar runt eller så spelar jag BITCH på blip.se biggrin.gif
wolkenkrabber
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2005, 23:19)
Nog är det konstigt .. jag har levt med vita nätter på sommaren länge -(utom en period du jag bodde utomlands ) men jag påverkas av dem fortfarande .
jag kan inte sova och jag är inte trött alls ....
Hur gör ni andra med det fenomenet ... ja ni i norr alltså .. laugh.gif Ni övriga lär inte behöva fundera på det tongue.gif


I natt skurade jag alla golv halv 4 ... hm .... laugh.gif

samma problem här, o jag har inga persienner på mitt rum heller rolleyes.gif

men vi har köpt hem så de ska sättas upp om ett tag
Maria i Helsingborg
CITAT
Hur gör ni andra med det fenomenet ... ja ni i norr alltså ..  Ni övriga lär inte behöva fundera på det  


Säg inte det kära Kerstin, när jag mina golv beskåda, jag stundom önskade en släng av dylikt fenomen rolleyes.gif

Ärligt talat jag hade aldrig hört talas om "vita nätter"........ det låter besvärligt!........Någon gång ska man ju sova och det brukar vara lämpligast om natten.
Betty
Jag har inga problem alls med våra vita nätter. Vi har mörkläggningsrullgardin i sovrummet! biggrin.gif
kerstin z5-6
Fast skurar man halv 4,hinner man köpa tre Morden sunrice o en del andra rosor dagtid .. o plantera dem med .. himla praktiskt ..
Tror vita nätter är ett ryskt uttryck .. farmor kom från st Petersburg smile.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 20-06-2005, 23:32)
Jag har inga problem alls med våra vita nätter. Vi har mörkläggningsrullgardin i sovrummet! biggrin.gif

och vi har bruna persienner som gör sovrummet mörkt... men för mig spelar det ingen roll om jag har mörkt eller inte i sovrummet... det är vetskapen om att nu är det dagsljus som gör att min dygnsrytm ibland "slår slint"
I vanliga fall sover jag 8 -9 tim /natt och 1 -3 tim på em men nu när det är så här ljust så klarar jag mig med max 5 tim sömn/dygn.

Inte vet jag varför det är så... det bara är
kerstin z5-6
Eftersom vi hibernerar -8 mån av årets 12 -Agneta --så fixar vi det med 5 tim /natt nu smile.gif för i februari .. är jag inte morronpigg direkt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2005, 23:42)
Eftersom vi hibernerar -8 mån av årets 12 -Agneta --så fixar vi det med 5 tim /natt nu smile.gif för i februari .. är jag inte morronpigg direkt laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Inte jag heller ... i februari tongue.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2005, 23:19)
Nog är det konstigt .. jag har levt med vita nätter på sommaren
Du menar nätter utan alkohol? tongue.gif biggrin.gif

Årets längsta natt.
Betty
CITAT (Hannele @ 20-06-2005, 23:46)
Årets längsta natt.

Du menade väl kortaste...?unsure.gif
Och sen vänder det och vi går mot mörkare tider...snart är det vinter igen... sad.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 21-06-2005, 00:00)
Du menade väl kortaste...?unsure.gif

Nja, på vintern kan man ju sova den långa mörka natten i december.
Men på sommaren blir det väldigt l å n g t att vara vaken. tongue.gif
pejori
är det inte värre på vintern, när det aldrig blir dag någon gång? sad.gif sad.gif
hemska tanke, natt jämt wub.gif wub.gif
såg att dom har börjat sälja mörkläggningspersienner på jysk, kan vara bra när man har ungar som inte lägger sig när det är ljust ute smile.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 21-06-2005, 11:39)
CITAT (Betty @ 21-06-2005, 00:00)
Du menade väl kortaste...?unsure.gif

Nja, på vintern kan man ju sova den långa mörka natten i december.
Men på sommaren blir det väldigt l å n g t att vara vaken. tongue.gif

Jasså var det så du menade! laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 21-06-2005, 11:46)
är det inte värre på vintern, när det aldrig blir dag någon gång? sad.gif  :(
hemska tanke, natt jämt wub.gif  :wub:
såg att dom har börjat sälja mörkläggningspersienner på jysk, kan vara bra när man har ungar som inte lägger sig när det är ljust ute smile.gif

Det är bara svammel att vi skulle ha mörkt dygnet runt i december...sånt som media försöker sprida för att få det verka lite exotiskt.
Vi har faktiskt dagsljus även den mörkaste tiden... fast inte lika många timmar som ni söderut.

Kiruna är kontrasternas plats, där solen inte går ned en enda gång under 50 sommardygn i sträck. På samma sätt sänker polarnatten sitt blåa täcke över över bygden under 20 dygn om året. Kiruna har mer dagsljus än Stockholm under sju av årets tolv månader. Från och med den 8 mars till och med den 7 oktober är dagarna längre än i Stockholm.

Webbkamera
Betty
CITAT (pejori @ 21-06-2005, 11:46)
är det inte värre på vintern, när det aldrig blir dag någon gång? sad.gif  :(
hemska tanke, natt jämt wub.gif  :wub:

Inte är hela vintern nattsvart i norr! laugh.gif Klart det blir dag - mellan nätterna... tongue.gif
pejori
trodde det varr natt jämt jag, på samma sätt som ni har dag jämt nu biggrin.gif biggrin.gif
Betty
Jag läste nyss på SMHI's hemsida att det inte är natt nånstans i hela Sverige just de här dagarna! biggrin.gif
CITAT
Så här års blir det inte riktigt mörkt någonstans i Sverige. Strängt taget blir det därför inte heller natt utan snarare skymning, som övergår direkt i gryning
kerstin z5-6
Dessutom -... kan man väl inte sova bort de vita nätterna heller ... de är ju devis på grund av dessa juninätter jag bor där jag bor ! ohmy.gif laugh.gif
*Eko*
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2005, 23:35)
Tror vita nätter är ett ryskt uttryck .. farmor kom från st Petersburg smile.gif laugh.gif

Så min morfar...

På tal om vita nätter...

jag känner igen det fastän det här nere inte förekommer...

Jag lever efter och påverkas stort av ljuset...
och jag hört flera tala om saken.

När jag vistas norröver...joo, då var jag vaken nätterna igenom

Men konstigt nog räckte energin även dagtid...
idag vet jag inte... jag blivit äldre.

Hälsningar'Eko
kerstin z5-6
Juninatt blir aldrig av
liknar mest en daggig dag
Duvlikt lyfter sig dess skymmning
och bärs bort på ljusa hav smile.gif
*Eko*
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-06-2005, 20:52)
Juninatt blir aldrig av
liknar mest en daggig dag
Duvlikt lyfter sig dess skymmning
och bärs bort på ljusa hav  :)

Vackert Kerstin!
Vems?
DIn? Fast jag tycker den klingar bekannt....???
renate
Detta är den bästa tiden på året,med de ljusa nätterna(kvällarna), ja det är ljust här med,men inte som i norr så klart.
Nu vänder det igen.
kerstin z5-6
Inte min ... men den dikten är sommar ...
Inte Boye .. nån annan vet säkert
Betty
"Nu går solen knappast ned
bländar bara med sitt sken
skymningsbård blir gryningstimme
varken tidig eller sen
Insjön håller kvällen ljus
Glidande på vattenspegeln
Eller vacklande på vågor
Som långt innan de har mörknat
Spegla morgonsolens lågor
juninatt blir aldrig av
Liknar mest en daggig dag
Slöjlikt lyfter sig dess skymning
Och bärs bort på ljusa hav"

Harry Martinson 1904-78


wub.gif
*Eko*
wub.gif

Tack Betty

och Kerstin!
Betty
CITAT (Eko @ 21-06-2005, 20:59)
wub.gif

Tack Betty

Det var så lite så... Jag älskar den dikten! smile.gif
kerstin z5-6
yes ,klart det var Martinsson!... biggrin.gif Bravissimo Betty! man kan ju undra var jag fick duvorna ifrån .. men skogduvan knorpar i skogen här .. de var nog dom som inspirerade smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon