Full version: Chili
Inka
Hej!
Ska chilipepparn toppas? Mina är nu ca 15 cm höga och dom kanske ska toppas nu? Ska dom toppas alls?
Det här har säkert redan dryftats på forumet, men jag hittade inget när jag sökte!
JOLE
Man måste inte toppa chiliplantorna men man får en kraftigare växt med större skörd om man toppar dem (fast lite senare skörd). Det är för tidigt att toppa när plantan bara är 15 cm hög.
Ingrid på Västkusten
Chiliplantan är av Naturen en buske och grenar sig alldeles själv och naturligt när det är dags. Så ta det lugnt Inka - det kommer :-D

Vissa sorter är högväxande, vissa sorter är låga buskar - så ibland får man vänta. En sak är säker, den presumtiva skörden och växten mår bra av att bilda egen stam och grenar - det är ju ramverket för att bära upp den goda skörden som vi alla längtar efter.

Det är också kruklans volym samt skötseln(näring och jämn bevattning) som också styr en hel del tillväxten och hur plantan utvecklas. Jag brukar göda en del med kvävegödning först - det ger tillväxt, och sedan övergår jag till en variant med tomatgödsel.

Härligt med vår och ny odlingssäsong!

Hälsar Ingrid
JOLE
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-04-2003, 07:04)
Chiliplantan är av Naturen en buske och grenar sig alldeles själv och naturligt när det är dags. Så ta det lugnt Inka - det kommer :-D

Frågan är inte om plantan bildar en buske eller ej. Utan när vi vill att plantan skall grena sig. Jag odlade tre plantor av en hög thaichili i somras (blir mer än två meter hög). En otoppad ranglig med några grenar i toppen och med liten skörd samt två som jag toppat vid upprepade tillfällen fint grenade med många små toppskott spridda likt ett paraply (stor skörd).

Dessa chiliplantor representerar extremfallet men även midre plantor blir kompaktare om de toppas.

Obs! Även jag odlar lågväxta chilisorter utan att toppa plantorna.
Ingrid på Västkusten
Frågan var om de skall toppas eller ej. Jag toppar aldrig mina och har ej funnit att det behövs just för att plantan grenar sig naturligt, det är en buske, itne en upprättväxande pinne.

Mina trädchilisar grenar sig fint och jag har en extremt stor skörd på dem. Hur stor kruka hade Du Johan? Just de större kan kräva en rättså massiv för att utvecklas väl - även ett ordentligt avstånd till grann-plantan. Jag odlar ofta för mkt av allting(vilken chilientusaist gör itne det?), och just trädchilisarna kan bli lidande om man inte passar dem på olika sätt.

Hälsningar ifårn chilifantasten Ingrid

PS Mats? Hur gör Du?
JOLE
Ingrid, jag köper rådet att inte toppa chiliplantor men inte argumentet: "plantan grenar sig naturligt, det är en buske, itne en upprättväxande pinne. "

Det skulle ju kunna gälla det mesta vi odlar.

Jag förmodar att du toppar många av dina krukväxter för att du vill forma dem till prydliga buskar eller träd med riklig blomning, t.ex. pelargoner.

Odlar du dina "trädchili" mer än ett år? isåfall är det rätt så behändigt a skära ned dem till några decimeters höjd (skörden blir större föjande år, iallafall på mina).
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Ja visst :-D - jag håller med - det är också så här att många inte tror att chili grenar sig av sig självt utan man måste toppa för att få grenar...därav kommentaren - också. Har en superduper bok en chilepeppar encyclopedia med bilder på chilisar i habitat - och det är välgrenade buskar rubbet. Så med de bilderna i huvet toppar jag aldrig chilisr och jag tycekr det gr lika bra det.

Pelargoner toppar jag itne heller faktiskt :-) men jag får ångra mig ibland. Jag tror itne jag ens toppar mina passiflorafröplantor även om att jag vet att jag BORDE - i lianernas värld verkar toppnng ge starkare tillväxt.

Ja- trädchilisarna brukar jag försöka övervintra fast jag misslyckades med hälften - lyckades med hälften borde det kanske stå :-D bäst tycker jag annars Habanero-sorterna går att övervintra. Har en Franceska som är över två år och still going strong :-D och med nya uterummet tänker jag göra större försök i år med övervintring.

Yippee för nytt odlingsår!
JOLE
Nu köper jag hela ditt resonemang.
Jag kanske missuppfattade men jag trodde nedanstående betydde att du toppade dina pelargoner.

"Här är bara att odla på och nypa pellisarna så att de blir buskiga och fiiina!"
Ingrid på Västkusten
*skratt* - 'alla' nyper sina pelargoner utom jag (misstänker jag)- men jag odlar okså merparten vildpelargoner(arter) och där är det dödssynd att toppa och i vissa fall helt fysiskt omöjligt!
Nog har det hänt att jag kapat av en av mina äggskalspellisar(hybrid) emellanåt, men toppa dem gör jag sällan snarare aldrig faktiskt.


Glada hälsningar ifårn ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon