Full version: konversationsämnen..
Heddas matte
när man ska på middag och blir "placerad" tillsammans med okända människor och ska komma på saker att prata om.. inte för "lätt" och inte för "känsligt", något som inte direkt upprör men som ändå inte är tråkigt..

jag tycker att det är svårt.. hur gör ni?
Rossi
Ja du, det är inte lätt. Jag är inte speciellt förtjust i sådana tillställningar - när man inte känner så många. Ska på en sådan imorgon kväll. Hamnar bara bredvid "rätt" person så går det av sig självt men ibland är det som förgjort.

Man får försöka att förbereda sig genom att kanske gå igenom veckans tidningar och memorera lite aktuella händelser.
Reserv
CITAT (Heddas matte @ 17-06-2005, 20:48)
när man ska på middag och blir "placerad" tillsammans med okända människor och ska komma på saker att prata om.. inte för "lätt" och inte för "känsligt", något som inte direkt upprör men som ändå inte är tråkigt..

jag tycker att det är svårt.. hur gör ni?

Nu jädrar satte du mig på pottkanten. ohmy.gif Jag ska på en sån tillställning på Fredag, det måste jag ha förträngt rolleyes.gif Diggar inte alls att sättas med vilt främmande människor, tycker kanske inte ens om dom sad.gif Barn, barn kan man alltid prata om, och jag har en hel bunt av dom så jag kanske klarar mig hela kvällen igenom tongue.gif fast...... tänk om min bordsdam inte är intresserad av barn, hon kanske inte ens kan få barn, då är väl inte det ett bra samtalsämne? unsure.gif sad.gif Näe, usch! jag tror att jag ringer mig sjuk till helgen. rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 17-06-2005, 20:53)
tänk om min bordsdam inte är intresserad av barn, hon kanske inte ens kan få barn, då är väl inte det ett bra samtalsämne? unsure.gif

Det ska du inte utgå ifrån Reserv. Vi kan inte få barn men för oss är det inget känsligt samtalsämne alls. Jag blir mer sårad när jag märker att folk undviker att prata barn i min närvaro i något slag av felriktad hänsyn. Men det måste du förstås känna av själv. Jag vill bara säga att du inte ska UTGÅ ifrån det. smile.gif

Jag kan vara ganska spontan, öppen och väldigt pratig men i många sammanhang (läs med "fel människor") är jag som en mussla och då hittar jag absolut ingenting att prata om och jag hittar inga luckor att hoppa in i en pågående diskussion. Och har man inte sagt någonting på ett bra tag så blir det bara konstigt om man plötsligt öppnar munnen. Nej, usch, jag avskyr sånt!
mamamaggan
Vädret, vädret och vädret. Maten, hur känner du värdfolket, har du trädgård ( vid ja-svar kan ni prata om det HELA kvällen). Något positivt eller roligt du läst i tidningen, vackra blommor på bordet o s v.Något ovanligt/roligt som hände på vägen till festen.

Det gäller väl egentligen bara att hitta det gemensamma så pröva dig fram. Kan ju också vara så att din bordsgranne tar initiativet och börjar att prata om något.
m-l södra halland
Jaha, vilka är dina intressen då?
Konst, böcker, djur, barn, blommor och miljöfarligt gods- Inte det?
vinprovning, golf och meka med bilar? Oj då- stelt leende och trötta öron!
Det värsta är väl de som inte säger någonting egentligen?
Bättre att man får folk att gå igång på sitt intresse så att det inte blir stelt och tyst, sen får man väl smörja öronen med idomin när man kommer hem.
Middagen varar ju inte för evigt, att träffa nya människor och höra deras historier om sitt liv är intressant- vi är så olika vilket märks här. Många pratar förbi varandra,man behöver inte vara från ett annat land för att det ska bli språkförbistringar.
Ta med Polly!! (reklam) laugh.gif
Reserv
Man kanske kan prata om odla? Det finns så mycket som skulle kunna täcka upp allt ifrån blomster till allvarligare ämnen på forumet, här kan man hitta roliga barnepisoder och sorgliga upplevelser. Jag brukar prata mig varm för det jag gillar, men jag är inte en riktig talartyp, jag är mera lyssnartypen som kan komma med tröster när så behövs (kanske inte alla lagt märke till rolleyes.gif ) Men lär man bara känna mig så är jag en ganska schyst prick (men stava är jag skitkackig på) tongue.gif
Snöflinga
Lätt som en plätt :" Vad sysslar du med på din fritid?" och sen kan man ju bara spinna vidare tongue.gif
zaaritha
Vädret, maten, djur, barn, politik!!!! sad.gif
Tjosan
Politik skulle jag definitivt inte rekomendera.
Däremot gillade jag Rossis förslag om att gå igenom veckan händelser..
zaaritha
Nja--politik kan ju hetsa upp känslorna!
Men--har oftast råkat ut för just politikprat...........+
Biggan_
Aktuellt nu är ju sommaraktiviteter och semestermål. Sen får du väl pröva dej fram om ev gemensamma intressen.
groowymama
Oj oj oj ; vad svårt ialla fall för mig som aldrig går på sådana tillställningar!

Vad skulle jag prata om ohmy.gif Troligen sitta tyst en stund för att komma underfund med människorna(det kan jag faktiskt tongue.gif laugh.gif tongue.gif ) sedan skulle jag nog vilja prata om mina hundar och fråga om bordskamraten har hundar och så vidare.

Jag tror att allt kommer igång av sig självt nästan.
netaave
Politik och religion är tabu vid middagar och fester, i övrigt kan man prata om allt.
Börja med att presentera dig och berätta vad du sysslar med, sen går det nog av sig självt.
Själv tycker jag det är jättekul att hamna med okända människor, skulle jag sitta med min man t.ex. vad skulle vi prata om?? Vad som behöver göras hemma, eller? Nej själva vitsen med att gå på fest är väl att träffa och lära känna andra människor.
Känner man sen att det inte alls stämmer får man väl prata med den man har på andra sidan, eller försöka prata om så neutrala saker man kan komma på. Det handlar ju bara om själva sittningen, och om det är dans första dansen, ändå. Sen umgås man väl med vem som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon