Full version: Katsura igen
Lena
Big Gardener, nu finns en bild på Katsuran i mitt album 2005, vill du ge mig ett råd beträffande frisering av den?

Lena zon 4
snofsan
Alltså jag tycker inte att den ser risig ut, tvärtom ser den ju tjusig ut ju! biggrin.gif

Möjligtvis är den litelitelite osymmetrisk nertill men det rättar den väl själv till så småningom - annars kan man ju göra ett litet klipp med saxen.

Den verkar vara väldigt kompakt i mitten men jag vet inte vilken tid på året man kan glesa ut den. Det får någon kunnigare tala om.

Skall du inte ge busken en chans att etablera sig först en säsong innan du eventuellt gör någonting? rolleyes.gif
Big Gardener
Jag tycker inte heller den ser dålig eller "risig" ut. Katsuran är en växt med gott om epikormiska knoppar och därför bildas gärna mycket blad om den står soligt. Skulle du vilja, kan du alltid ta bort de grenar som släpar i marken. Ta då dessa ända in till stammen. I övrigt tycker jag du ska låta den utvecklas fritt.

Vi har alla våra individuella föreställningar av hur träd ska se ut, men vi måste komma ihåg att alla träd, arter som individer, är olika och växer olika. Vi bör alltså inte försöka "rätta till" träden till vår egen förställning utan behålla respekten för trädets utveckling och egenart. Visst förekommer det exemplar från plantskolor med en och annan felriktad eller död gren, men i övrigt är det är väldigt lite man bör eller ska rätta till med beskärning.

Nu kommer vi till en sak som oroar mig med din Katsura och det är att den står i ett gruslager. Visserligen behöver det inte vara negativt för vattentillförseln, men på lång sikt riskerar trädet att drabbas av näringsbrist. Trädet behöver en hög biologisk aktivitet i marken kring sitt rotsystem och det får den inte om löven från trädet inte når marken. Jag rekommenderar att du tar bort gruset i minst en halvmeters radie runt stammen och låter jorden där vara bar och fri från ogräs. Katsuror tycker mycket om vatten och därför kan du även göra en liten vall kring planteringsgropen så att vattnet som faller på stället verkligen når rötterna. Lycka till och glöm inte att etableringsbevattna kontinuerligt, eftersom den var nyplanterad (?).
Lena
Tack så mycket för råden om Katsuran, den är ju min dotters och jag har oxå fruktat att det inte är så bra med gruset omkring den, det är ju markväv under gruset och inte så tjockt lager grus så jag har trott att det är OK, men nu ska dom få frilägga marken omkring den eftersom du säger så. I övrigt får den vara så länge, den planterades för 2 veckor sedan.

Lena zon 4
Elihe
Min Katsura ser ungefär likadan ut- fast jag tycker den är jätteffin. så till etableringsvattnig- Big Gardener- Jag vet att man skall vattna nysatta växter ofta även om det regnar - men HUR ofta, kan man vattna för mycket o vad är för lite?
Tycker detta är knepigt!
MVH
unsure.gif wacko.gif smile.gif
Big Gardener
Här är en tråd som tar upp etableringsbevattning.

När det gäller Katsuran mer specifikt är det ett träd som växer naturligt vid flodstränder och vid vatten överhuvud taget. Det klarar sig naturligtvis också i våra, ofta torrare trädgårdsjordar, men når sällan sin fullständiga prakt med vackra höstfärger och "kakdoft" om den inte står med god vattentillgång.

Därför bör man inte snåla på etableringsbevattningen till katsuran. En nyplanterad skulle jag säga behöver motsvarande 10 mm regn per vecka under den mest intensiva växtperioden d.v.s. juni-augusti och det bör man anpassa bevattningen efter. Under övrig tid kan man vattna vid torrperioder.
Elihe
Tackar för tråden! Min katsura har jag vattnat 1/ggn per vecka med spridare som fått stå på i ca 1-1 1/2 tim liksom övriga nyplanteringar. Har sandig jord som torkar ut snabbt.Katsura trivs än så länge med tillvaron o har växt ca 20 cm o fått många nya blad som är vackert rödaktiga vid utspringet.
Soliga hälsningar
rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
Louise i Göteborg
CITAT (Big Gardener @ 20-06-2005, 10:01)
.. når sällan sin fullständiga prakt med vackra höstfärger och "kakdoft" om den inte står med god vattentillgång.

Ursäkta att jag hoppar in här.

Jag har en väl etablerad uppstammad katsura som aldrig bjudit på den utlovade "kakdoften".
Jag har hitils trott att jag hade ett sk måndagsexemplar, en och annan har väl rätt att vara lite avvikande. Men.... har jag vattnat för lite??
Finns det något man kan göra åt det nu.
Lena
Den kanske står för torrt, ska nog ha fuktig plantering för att få kakdoft, annars får man ju vattna istället, men att veta att man vattnar tillräckligt är svårt, jag vattnar med rotvattnare eller slang. Hur lång tid tar det för att motsvara 10 mm regn som ska vara tillräckligt, jättesvårt att veta, eller hur

Lena zon 4
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar vattna med spridare (en liten cirkelspridare, tomten är så liten) jag sätter dit en regnmätare så jag lätt kan se på ett ungefär hur mycket jag vattnat.
Big Gardener
CITAT (Lena @ 21-06-2005, 18:42)
Hur lång tid tar det för att motsvara 10 mm regn som ska vara tillräckligt, jättesvårt att veta, eller hur

Det är inte alls svårt. Man kan göra på två sätt, antingen den matematiska metoden som kräver att man vet slangens innerdiameter samt vattentrycket. Då kan man räkna ut flödeshastigheten.

En enklare metod är att sätta vattenslangen i en tioliters hink och koppla på slangen på ett bestämt och konstant tryck och se hur snabbt hinken fylls. Då får man en flödeshastighet, t.ex. 10 liter/min eller 30 liter/min.

Antal mm regn motsvarar ju liter per kvadratmeter. Räkna ut hur många kvadratmeter din gräsfria zon kring katsuran har:

radien x radien x pi (3,14). t.ex. 0,5 x 0,5 x 3,14 = ca 0,785 m2

Om ytan behöver 10 liter/m2 (egentligen för lite), säg 20 liter/m2 så får vi 20x0,785= 15,7 liter

Därefter 15,7 liter x flödeshastigeten så får du antalet minuter som slangen måste stå på.
Cilla
tongue.gif Privat använder jag en mindre exakt metod än både Åsa och Birger.

Metod 1: Vattenspridaren får stå på, sedan kommer jag med mitt pekfinger som stoppas ned i marken kring rotområdet. När lite mer än fingret är rejält fuktigt tycker jag det brukar vara lagom. Har jag misat att vattna och det är snustorrt avänder jag liten spade. Två fingrar blött bör det då vara.

Metod 2: Ställer en skål med raka kanter i området där vattenspridaren ska spraya. Skålen är ca 15 cm i diamter. Vattnar, och när skålen är fylld ungefär 10 cm tycker jag det brukar vara lagom.

metod 3: Snabbvarianten när något slokar eller jag behöver vattna på många ställen är att fylla vattenkannan som rymmer 15 liter. Ger ett litet träd minst tre sådana kannor, en nysatt buske en kanna (nysatt träd eller buske = upp till 3 år).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon