Fru fet
Jag har en prydnadslönn som jag är lite nyfiken på (planterad av förra husägaren). Den har mörkröda bladknoppar, efter bladsprickningen är bladen melerade i rosa-grönt, bleknar sedan till vit-grönt. Glömde datorn på jobbet så jag kan tyvärr inte presentera någon bild. Nån som kan gissa ändå?
Elihe
Kanske Acer Negundo Flamingo? Min har blad som är vit-grön-rosa. Jättesöt! wub.gif
Fru fet
Nu har jag lagt till en bild på bladen. Har även lagt till bilder på två andra buskar jag undrar över. Bilderna ligger i albumet "oidentifierat" (för jag vet inte hur man direktlänkar, he he ).
Tacksam för gissningar! rolleyes.gif
Xelma
ditt album får vi inte öppna
KURT
Man aktiverar sitt album genom att gå in i " • Redigera profilinformation" och sedan skriva i "Användarnamn i ditt fotoalbum"
Fru fet
Hoppsan kajsa!

Så här då...

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...156&uuid=frufet

Oj vad dålig jag är på detta! ohmy.gif
Big Gardener
Nr 1 är någon sort av Acer japonicum, Solfjäderslönn. Dock inte 'Aureum' som är mer grundflikig och har betydligt fler flikar.

Nr 2 skulle jag säga är en Acer pseudoplatanus 'Leopoldii'. Var det den som hade inslag av rosa vid lövsprickningen? Det finns en liknande som heter Acer pseudoplatanus 'Brilliantissimum' men den är riktigt rejält rosa vid bladsprickningen och brukar inte bli fullt så melerad vitt-grönt som din bild visar.

Nr 3 är troligtvis en Acer griseum, Kopparlönn.
Fru fet
Wow! Tack för svaret!
Det enda jag funderar på är den sista, kopparlönn. Mitt ex är iofs rätt ungt (kanske 5 år) men har inga tendenser till "flagande" bark. Den är väldigt starkväxande och ser ut mer som en buske än ett träd (Ca 2 meter hög f.n. men då kapade käre maken av en halvmeter i våras). Men det kanske är ett snabbväxande tonårs-träd? smile.gif
Big Gardener
Kopparlönnen blir gärna ett flerstammigt buskträd naturligt, men det går att stamma upp om man så önskar. Flagnande bark brukar inte uppträda förrän efter några år. Bladen på din fina bild är typiska för kopparlönn. Men för en helt säker bestämning krävs det att jag står vid trädet/busken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon